2008-03-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Nu när vi ändå är inne på lösenord kan jag fråga detta, jag tar ett exempel...
Hur lång tid skulle det ta att bruteforca ett lösenord som t.ex. ser ut såhär yarjeR3942(#¤ med en vanlig

svensson dator.

yarjeR3942(#¤

charset-längd ^ längd = keyspace

Eftersom datan innehåller tecknet "¤", som inte finns med default-charset (oftast), så är det väldigt liten risk att någon kommer forcera hashen. Vi antar att attacken genomförs med följande charset (Motsvarar mixalpha-numeric-all-space + ditt specialtecken):

abcdefghijklmnopqrstuvwxyzABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWX YZ0123456789!@#$%^&*()-_+=~`[]{}|\:;"'<>,.?/¤

Beräkning

Det totala keyspace't:

95 ^ 13 = 5.13342083 × 10^25

("^" syftar på en potens, inte xor)

Om vi antar att burken klarar 10 miljoner hashar/s (Beror på datorkraft samt val av algoritm) gör vi följande beräkning:

((5.13342083 × (10^25)) / 10^7) / (3 600 * 24 * 365) = 1.62779707 × 10^11

Det kommer alltså ta 1.6 × 10^11 år att köra igenom hela keyspace't. Nu beräknar jag inte tiden för den specifika hashen eller jämför mot olika charset's, det är ditt jobb.

Sammanfattning

Tiden det tar att forcera en hash påverkas mest av längden i av klartexten, eftersom längden ligger i exponenten.

.edit: Rättade ett misstag.
Senast redigerad av sasha^ 2008-03-07 kl. 19:39.
Citera
2008-03-07, 20:21
Medlem
gribis avatar
Paranoid som man är har jag, lagt ut låsta lådor med papper där lösenord för +200 tjänster finns nerskrivna (skrivare).

Men skriv gärna ner några stycken på ett papper och göm på säkert ställe i ditt hem!?
Det skadar inte att göra det. Värre att spara allt på datorn då en person lättare skulle få tillgång till dom på olika sätt.
Citera
2008-03-07, 20:47
Medlem
Anteuss avatar
Man ska ju komma åt dem lätt själv också , därav använder jag Firefox's inbyggda med ett Master Password.
Citera
2008-03-07, 21:49
Medlem
Äh annars kan man ju köpa ett litet usb minne för 20spänn och kryptera den.
Citera
2008-03-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettgott
Ni som föreslår olika program, Skycaptain säger ju att han är ute och rör på sig. Han kanske inte har sin egen dator då.

Umm, verkar vara en stor utgift bara för att spara lösenord. (Eller är lösenorden bara en ursäkt för att köpa en ny leksak? )

Istället för en massa lappar i arbetsrummet skulle du ju kunna PM:a dig själv här på FB en lista över lösenorden. Sen är det bara att logga in sig på FB, öppna PM:et kopiera och klistra in.

äntligen någon som fattat nått..... man har inte alltid datorn med sig överallt, men en ny leksak kan man plocka med sig
Citera
2008-03-07, 23:51
Medlem
Lösenordsleksak

Om man nu vill ha en leksak som BARA kan hantera lösenord och har ca $50+frakt över så kan man alltid köpa en Mandylion Password Manager. Den får plats på nyckelknippan t.o.m. Säljs på http://www.thinkgeek.com/gadgets/security/91a2/.

Är det någon som vet om den säljs i Sverige eller Europa?
Citera
2008-03-12, 09:51
Bannlyst
A4 under tangentbordet
Citera
2008-03-12, 14:01
Medlem
Själv kör väl något av en passphrase, där halva delen varierar mellan lite fasta lösenord och andra halvan efter ett system liknande det mboll använder, varpå jag använder lättare lösenord för typiska sidor där man kanske inte värnar lika mycket om sin säkerhet, eller som man själv kanske inte riktigt litar på.

Har dock inga problem att komma ihåg de olika jag har. Vet dock att mitt ex morsa använde ett litet anteckningsblock med bibelverser och något semi-avancerat system som jag blev lite upphetsad över, vilket var ganska imponerande för någon som inte spenderar mer än en halvtimme i veckan vid datorn.
Citera
2008-03-12, 14:23
Medlem
arowanajs avatar
Penna och papper!! =)
Citera
2008-03-12, 14:36
Medlem
Magandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vkatt
SplashID installerat på datorn som man synkar mot sin Palm är en perfekt lösning som också fungerar portabelt. Det finns rätt billiga Palmar om inte begagnade för den snåle, om man inte redan har en såklart. Men det fungerar ju att enbart köra desktopvarianten om man tycker så. 256-bitars Blowfish-kryptering är det som används i denna programvara.

www.splashdata.com/splashid/index.asp
SplashID har en version för Nokia Series 60 och vissa Sony Ericsson telefoner, och det är asbra. Då slipper man nämligen att köpa en Palm eller dylikt.

Även om telefonen blir stulen så stoppar förhoppningsvis krypteringen tjuvarna från att komma åt lösenorden. Nästan steg är nu att skaffa rätt telefonmodell.
Citera
2008-03-12, 15:46
Medlem
Siktirs avatar
Man kan faktiskt förvara lösenord på samma ställe man förvarar andra värdesaker - i plånboken. Det är det enklaste och säkraste sättet. Oavsett program och kryptering är det bättre att lösenorden inte ens är åtkomliga utifrån. För att vidare öka säkerheten kan man skriva ner dem lite kryptiskt på lappen, tex. göra en regel att första och sista tecknet byter plats på alla lösenord eller liknande.

Det enda som är säkrare är att ha dem i huvudet.
Citera
2008-03-12, 22:00
Medlem
det e ju inte bara lösenord som ska hållas koll på, det e ju sökvägar till diverse servrar och admin sidor på nätet. Så varje uppgift innehåller 3-4 deluppgifter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in