2008-03-06, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Citat ur reglerna:
Ja, men om det rör sig om läkarföreskrivna preparat som egentligen vem som helst kan få utskrivet?
2008-03-06, 21:13
Medlem
Mysfabbjojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimi Hendrix
Ja, men om det rör sig om läkarföreskrivna preparat som egentligen vem som helst kan få utskrivet?
Har man inget recept så är det inte tillåtet att inneha drogen.
2008-03-06, 21:13
Medlem
bona officias avatar
Citat:
Om det rör sig om knark som är lagligt då, utskrivet av läkare, t ex Sobril eller Stilnoct?

Jag skall försöka att undvika att använda mig av invektiv även om det är ganska svårt.

Saken är att om du överlåter ovanstående preparat, även om du inte tar betalt utan skänker dem, så gör du dig skyldig till narkotikabrott. Detta gör sig även mottagaren sig skyldig till. Hur får du då hela transaktionen till att vara laglig?
2008-03-06, 21:14
Medlem
fiask0s avatar
Citat:

Men om egentligen vem som helst kan få det utskrivet så behöver den väl inte få tag i det via Rys?
2008-03-06, 21:14
Medlem
NicJays avatar
Citat:

jag skulle nog säga nej, eftersom dom då är utskrivna på dig och inte ska användas av andra personer.
2008-03-06, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysfabbjoj
Har man inget recept så är det inte tillåtet att inneha drogen.
Vem skulle kolla det? Polisen? Knappast.

Citat:
Ursprungligen postat av bona officia
Jag skall försöka att undvika att använda mig av invektiv även om det är ganska svårt.

Saken är att om du överlåter ovanstående preparat, även om du inte tar betalt utan skänker dem, så gör du dig skyldig till narkotikabrott. Detta gör sig även mottagaren sig skyldig till. Hur får du då hela transaktionen till att vara laglig?
Har du hört talas om ett enda fall där någon har torskat dit för att ha skänkt Sobril eller liknande?

Vad har du för anledning att använda invektiv, förresten?

Citat:
Ursprungligen postat av fiask0
Men om egentligen vem som helst kan få det utskrivet så behöver den väl inte få tag i det via Rys?
I praktiken, nej. Men då måste man göra sig omaket att besöka en läkare och betala dyra pengar för läkarbesök m m.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinsucker
du är visst en riktigt dryg liten fitta du
Trist att du skrev så. Jag tänkte precis pm:a dig, men jag ångrade mig just...
2008-03-06, 21:27
Medlem
toMishs avatar
Sobril är narkotikaklassat och det bryter både mot svensk och brittisk lag, och flashbacks regler. Så nej, du får inte skänka bort sobril.
2008-03-06, 21:31
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Jag hatar dig.

OnT: Reglerna säger att man inte får sälja knark eller diskutera tv-piratkort. Att skänka knark eller tv-piratkort borde ju då vara okej?
Det finns en anledning till att Flashback inte har ett regelverk lika tjockt som Sveriges rikes lag för att täta varje kryphål, och det är att ingen då skulle orka läsa reglerna. Som de nu är utformade orkar de flesta ändå läsa igenom reglerna och sedan hoppas man att det sunda förnuftet helt enkelt ska göra att människor ändå begriper att det inte heller är tillåtet att skänka bort knark eller piratkort.
2008-03-06, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Sobril är narkotikaklassat och det bryter både mot svensk och brittisk lag, och flashbacks regler. Så nej, du får inte skänka bort sobril.
Okej, case closed!

PS. Jag ser helst inte att johnny_vicious låser tråden. Gärna någon annan moderator, men inte han. Tack! DS.
2008-03-06, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Det finns en anledning till att Flashback inte har ett regelverk lika tjockt som Sveriges rikes lag för att täta varje kryphål, och det är att ingen då skulle orka läsa reglerna. Som de nu är utformade orkar de flesta ändå läsa igenom reglerna och sedan hoppas man att det sunda förnuftet helt enkelt ska göra att människor ändå begriper att det inte heller är tillåtet att skänka bort knark eller piratkort.
Nej, du har förvisso en poäng i vad du skriver, men i den s k gråzonen mellan lagar och regler kan man defacto komma undan lagens (och Flashbacks) lång arm.

Du verkar ovanligt lugn och sansad ikväll, Fet-Evert. Du kanske har tagit dina tabletter idag?
2008-03-06, 21:38
Medlem
bona officias avatar
Citat:
Vem skulle kolla det? Polisen? Knappast.
Har du hört talas om ett enda fall där någon har torskat dit för att ha skänkt Sobril eller liknande?

Vad har du för anledning att använda invektiv, förresten?

Det är fullkomligt egalt huruvida detta kommer att beivras eller inte, som moderatorn så förtjänstfullt framhöll så är det inte tillåtet enligt FB:s regler att skänka något som inte är lagligt. Att skänka en sobril är inte lagligt och således förbjudet här på FB. Invektiven, som jag märkväl inte använde, skulle påpeka hur huvudlösa dina tankar var.
2008-03-06, 21:45
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Hypotetisk fråga: får man skänka knark och tv-piratkort i Recycle your stuff? Om nej, varför inte?

PS. Om johnny_vicious felaktigt låser denna tråd (också) kommer jag att ta upp det med admin. DS.

Bägge två strider mot svensk lag. Du får inte ge bort knark, eller inneha ett piratkort.
Du får heller inte enligt samma resonemang skänka bort en atombomb.

Och varför spammar du detta forumet så mycket? Du bara letar efter fel och möjliga tolkningar. Ganska motbjudande tycker jag, och min personliga åsikt är att du är en fjant.

Snälla johnny_vicious, lås tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in