2008-03-06, 08:20
Bannlyst
Jag funderade på det närmast mångfacetterade namnet Flashback och kom fram till att det kan skicka ut konnotationer som är både negativa och irrelevanta ur yttrandefrihetssynpunkt.

Ordet flashback har flera lexikala betydelser och används bl a inom psykologin som en term för retroaktivt återupplevda händelser av negativ karaktär, t ex traumatiska upplevelser från barndomen, krig, våldtäkt m m.

En annan snarlik betydelse av ordet flashback hittas inom drogsfären, där bl a hallucinogena droger som LSD kan ge s k flashbacks, ett tillstånd där man en avsevärd tid efter drogintag återupplever drogruset utan att ha tagit några nya droger.

Termen flashback används också inom film, teater och litteratur, där ordet används som ett berättartekniskt grepp för att avbryta den kronologiska berättelsen och återge tidigare inträffade händelser. Inom film används tekniken ofta genom att softa ned eller omarbeta bilderna, med t ex vågmönster till psykedelisk musik (ofta i svartvita bilder istället för färg).

Det är min övertygelse att namnet Flashback hämmar utvecklingen av forumet. Många oinvigda ryggar tillbaka när de hör namnet Flashback och associerar det med negativa företeelser såsom psykologiskt trauma och droger. Inte särskilt bra eller välkomnande för potentiella yttrandefrihetstörstande människor runt om i världen.

Jag föreslår därför att Flashback planerar för ett förestående namnbyte som bättre speglar forumets funktioner och intentioner. Många företag, både nationella och multinationella, har med framgång utfört namnbyten. Ett nationellt exempel är Telia, som tidigare gick under det betydligt mer byråkratiklingande namnet Televerket.

Utgör namnet Flashback ett problem i relation till vad forumet eftersträvar och står för? Är ett namnbyte möjligt och vilka eventuellt positiva respektive negativa följder kan det innebära? Vilket namn skulle bättre spegla forumets funktioner, intentioner och innehåll? Diskutera och kom med förslag!

Själv skulle jag kunna tänka mig ett namnbyte till F.O.S.F.O.R. (Freedom Of Speech For Our Rights), vilket verkligen hade speglat Flashbacks viktiga funktion i samhället.

Detta är ett viktigt ämne som tidigare har ventilerats dåligt, varför jag undanber mig, vänligen men bestämt, att bli anklagad för trams av någon överdrivet misstänksam moderator. Deltag i diskussionen istället för att komma med sådana grundlösa påhopp, tack!

I yttrandefrihetens namn

/ Jimi Hendrix
2008-03-06, 08:53
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimi Hendrix
Jag funderade på det närmast mångfacetterade namnet Flashback och kom fram till att det kan skicka ut konnotationer som är både negativa och irrelevanta ur yttrandefrihetssynpunkt.

Ordet flashback har flera lexikala betydelser och används bl a inom psykologin som en term för retroaktivt återupplevda händelser av negativ karaktär, t ex traumatiska upplevelser från barndomen, krig, våldtäkt m m.

En annan snarlik betydelse av ordet flashback hittas inom drogsfären, där bl a hallucinogena droger som LSD kan ge s k flashbacks, ett tillstånd där man en avsevärd tid efter drogintag återupplever drogruset utan att ha tagit några nya droger.

Termen flashback används också inom film, teater och litteratur, där ordet används som ett berättartekniskt grepp för att avbryta den kronologiska berättelsen och återge tidigare inträffade händelser. Inom film används tekniken ofta genom att softa ned eller omarbeta bilderna, med t ex vågmönster till psykedelisk musik (ofta i svartvita bilder istället för färg).

Det är min övertygelse att namnet Flashback hämmar utvecklingen av forumet. Många oinvigda ryggar tillbaka när de hör namnet Flashback och associerar det med negativa företeelser såsom psykologiskt trauma och droger. Inte särskilt bra eller välkomnande för potentiella yttrandefrihetstörstande människor runt om i världen.

Jag föreslår därför att Flashback planerar för ett förestående namnbyte som bättre speglar forumets funktioner och intentioner. Många företag, både nationella och multinationella, har med framgång utfört namnbyten. Ett nationellt exempel är Telia, som tidigare gick under det betydligt mer byråkratiklingande namnet Televerket.

Utgör namnet Flashback ett problem i relation till vad forumet eftersträvar och står för? Är ett namnbyte möjligt och vilka eventuellt positiva respektive negativa följder kan det innebära? Vilket namn skulle bättre spegla forumets funktioner, intentioner och innehåll? Diskutera och kom med förslag!

Själv skulle jag kunna tänka mig ett namnbyte till F.O.S.F.O.R. (Freedom Of Speech For Our Rights), vilket verkligen hade speglat Flashbacks viktiga funktion i samhället.

Detta är ett viktigt ämne som tidigare har ventilerats dåligt, varför jag undanber mig, vänligen men bestämt, att bli anklagad för trams av någon överdrivet misstänksam moderator. Deltag i diskussionen istället för att komma med sådana grundlösa påhopp, tack!

I yttrandefrihetens namn

/ Jimi Hendrix

Jag kan snarare tänka mig att det här har ventilerats en gång i veckan sedan flashback startade
2008-03-06, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Jag kan snarare tänka mig att det här har ventilerats en gång i veckan sedan flashback startade
Nej, mina efterforskningar visar att så inte har gjorts i någon grundlig och seriös form. Om lanseringen av Flashback skall få genomslag internationellt är det viktigt att ha ett relevant och tilltalande namn. Man måste ha mänskliga konnotationer och reaktioner i åtanke om forumet överhuvudtaget skall bli en internationell succé.
2008-03-06, 09:04
Medlem
Grundtanken med Flashback var ju inte(rätta mig om jag har fel) att få så många unika användare som möjligt utan att främja yttrandefirheten för de som vanligtvis inte får komma till talan. Jag har mycket svårt att tro att någon inte reggar sig på forumet bara för att de tycker att namnet låter suspek, tanken är ju att det ska vara lite underground. Om Jan Axelsson ville ha ett Forum med så många användare som möjligt hade han nog startat ett mycket mer PK-forum, eller hur?
2008-03-06, 09:15
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Nej, mina efterforskningar visar att så inte har gjorts i någon grundlig och seriös form. Om lanseringen av Flashback skall få genomslag internationellt är det viktigt att ha ett relevant och tilltalande namn. Man måste ha mänskliga konnotationer och reaktioner i åtanke om forumet överhuvudtaget skall bli en internationell succé.

om du vill att flashback ska få ett genomslag internationellt så kan du ju börja med att promota det engelska forumet som redan finns.

www.flashback.org
2008-03-06, 09:15
Medlem
Kvasar2000s avatar
Jag tog upp frågan om varför Flashback heter Flashback i laidback utan större resultat:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=623505
2008-03-06, 09:17
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
Jag tog upp frågan om varför Flashback heter Flashback i laidback utan större resultat:

jag tyckte att jag kände igen topic
2008-03-06, 09:26
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
http://www.flashback.org/showthread.php?p=1111496:)
2008-03-06, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henriklj
Grundtanken med Flashback var ju inte(rätta mig om jag har fel) att få så många unika användare som möjligt utan att främja yttrandefirheten för de som vanligtvis inte får komma till talan.
Jag tror att du delvis har fel. Visst har förhoppningsvis Flashback yttrandefriheten som främsta ledord, men är det inte litet naivt att tro att ett forum inte vill ha en så stor tillströmning av unika användare som möjligt? Vinsterna är flera, bl a ökade reklamintäkter och en stigande popularitet och frekventering.

Flashback brukar heller inte vara blygsamma i sitt egenomnämnande och belyser gärna sin framgång i siffror, t ex antal medlemmar och inlägg. Detta beteende tyder på att Flashback mer än gärna sätter frekvent aktivitet från flest möjliga antal medlemmar högt på dagordningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Henriklj
Jag har mycket svårt att tro att någon inte reggar sig på forumet bara för att de tycker att namnet låter suspek, tanken är ju att det ska vara lite underground. Om Jan Axelsson ville ha ett Forum med så många användare som möjligt hade han nog startat ett mycket mer PK-forum, eller hur?
Jag tror ånyo att du delvis har fel. Flashback är (ö)känt i vissa kretsar för att vara ett drogliberalt och högerextremt forum, ett tvivelaktigt rykte som troligtvis har uppstått genom de oortodoxa debatter som genom åren har förts på forumet. Denna undergroundstämpel som namnet Flashback förknippas med är därför inte nyttig ur ett marknadsstrategiskt perspektiv. Namnet ger negativa konnotationer hos den stora massan.

På senare tid tycker jag att man definitivt påstå att Flashback har försökt tvätta bort sin stämpel som s k undergroundforum. Man har startat en hel del nya avdelningar i för Flashback ickekaraktäristisk stil, t ex forumet "Barn och familj". Man har dessutom kunnat skönja tendenser om ett mer sofistikerat och politiskt korrekt beteende från Flashbacks sida, med t ex trådlåsningar av hänsyn till kändisar, förbud om att föra vissa sorts debatter m m. Ett visst mått av pk-ism har alltså infunnit sig på denare tid kan man med fog påstå.
2008-03-06, 09:37
Medlem
Dharmas avatar
Namnet kommer från A) ett skateboardställe med samma namn som låg på Apelbergsgatan i Stockholm någon gång vid tidpunkten 1979-1980 B) slanguttryck för återtripp som man kan få när man tar LSD C) Tillbakablick = tidningen har alltid haft en förkärlek till dåtid och tidlösa återblickar. I synnerhet i den tryckta utgåvan.

Därav namnet. Tidningen startade som renodlad punktidning 1983 under namnet "Dead or alive" men bytte namn till Flashback 1987.

admin
2008-03-06, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
om du vill att flashback ska få ett genomslag internationellt så kan du ju börja med att promota det engelska forumet som redan finns.
Jag är inte anställd av Flashback och det är därför inte min uppgift att promota Flashbacks engelskspråkiga forum. Detta bör ske av representanter för och med medel från Flashback Enterprises Ltd. Jag har tidigare föreslagit att ledningen borde konsultera marknadstrateger som har gedigen kunskap inom området istället för att lägga uppgiften på de svenskregistrerade användarna.

Citat:
Ja, det var sannerligen inte mycket till svar och har dessutom föga med yttrandefrihet att göra. Jag citerar admin:

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Namnet kommer från A) ett skateboardställe med samma namn som låg på Apelbergsgatan i Stockholm någon gång vid tidpunkten 1979-1980 B) slanguttryck för återtripp som man kan få när man tar LSD C) Tillbakablick = tidningen har alltid haft en förkärlek till dåtid och tidlösa återblickar. I synnerhet i den tryckta utgåvan.

Tack för länken!

Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
http://www.flashback.org/showthread.php?p=1111496:)
Har du inget vettigare för dig än att tyst droppa en massa länkar, din gamla moderatorwannabe? Du lär ändå aldrig bli moderator enligt initierade källor, så du kan lägga ned dina patetiska försök...
2008-03-06, 10:02
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Jag är inte anställd av Flashback och det är därför inte min uppgift att promota Flashbacks engelskspråkiga forum. Detta bör ske av representanter för och med medel från Flashback Enterprises Ltd. Jag har tidigare föreslagit att ledningen borde konsultera marknadstrateger som har gedigen kunskap inom området istället för att lägga uppgiften på de svenskregistrerade användarna.

Ja, det var sannerligen inte mycket till svar och har dessutom föga med yttrandefrihet att göra. Jag citerar admin:

Tack för länken!

Har du inget vettigare för dig än att tyst droppa en massa länkar, din gamla moderatorwannabe? Du lär ändå aldrig bli moderator enligt initierade källor, så du kan lägga ned dina patetiska försök...

Du är väldigt insatt för att bara varit på flashback i någon månad
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in