2008-03-06, 00:38
Medlem
mrvecks avatar
Satt å kolla runt lite på internet, letade efter en text till en låt som jag skulle lägga upp på Bilddagboken, satt inne på Lyricsmania samtidigt som jag hade youtube samt BDB uppe, helt plötsligt kommer det upp en ruta i hörnet över allting (såg ut som en vanlig SYSTEM-ruta, m.a.o beige med text i) där stog det nåt om nåt program som skulle stoppa massa skit, när jag tryckte på avbryt i rutan kom jag liktförbaskat till en sida som hette xpdownloading blablabla.exe där "scannades" datorn och enligt sidan var allt åt helvete i burken, sen kom det upp något program jag skulle ladda ner. Hann inte trycka ngt innan Nod32 plockade filen, som tydligen började laddas ner av sig själv :S .

Någon som vet vad detta kan vara?
Var det kom ifrån?

Samt varför det bara "poppade upp"? Hade inga Barnförbjudna sidor uppe heller...

Tacksam för svar!

EDIT: Stavning...
Citera
2008-03-06, 00:39
Bannlyst
spyware som ledde till nerladdning av trojan

gå inte på sånt skit
Citera
2008-03-06, 00:41
Medlem
mrvecks avatar
Jag förstog själv att det inte var något direkt seriöst skit, därför jag försökte trycka bort skiten.

Men hur kunde det "bara komma"??
Citera
2008-03-06, 00:44
Bannlyst
du har någon form av spyware i datorn alternativt trojan
Citera
2008-03-06, 00:46
Medlem
mrvecks avatar
Ok... Ngt bra program att ta bort den med? Förutom Ad-Aware?
Citera
2008-03-06, 00:47
Bannlyst
spyware search and destroy? annars vet jag inte då jag aldrig har haft problem med sånt här själv
Citera
2008-03-06, 12:00
Medlem
Hejsan1s avatar
Om du har NOD32 så borde en In-depth scan hjälpa en del. Annars testa COMODO Firewall med Defence+ scannen den hittar av nån anledning alltid sånt som inte antivirusen hittar O: sista alternativen är väl en onlinescan av något slag (kapersky är bra) eller en boot-time scan med något antivirus (avast har det tex)
Citera
2008-03-06, 15:52
Medlem
recovers avatar
Försäkra dig också om att du har de senaste uppdateringarna till windows.
Finns otalet buggar som gör så att din dator kan bli infekterad utan att du direkt laddar ner något och kör, detta kan hända speciellt om datorn är direkt kopplad till internet utan någon router/server emellan.
Citera
2008-03-20, 19:03
Medlem
Tonkys avatar
Drog ner en jävlas massa program när något liknande hände för mig, typ Spybot search and destroy, Ewido och självklart ad-aware.
Citera
2008-03-20, 20:43
Medlem
rallysallys avatar
Tryck aldrig på ¨avbryt¨!!! Alt F4 alternativt avsluta explorerprocessen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in