2008-03-05, 21:05
Medlem
Energis avatar
Brukar inte vara inne i den här forumsdelen. Men jag har alltid undrat över vad energi är egentligen. Fruktansvärt lätt fråga för er här kan jag tro.

Kollade lite på wikipedia.
Citat:
Energi är en fysikalisk storhet. Energi är något som medför förändring, rörelse, eller någon form av uträttat arbete. Energi kan vara lagrad (potentiell energi eller lägesenergi) eller något som överförs. Ibland avses med energi helt enkelt "utfört arbete".

Så med andra ord är inte energi någonting alls? utan bara något man mäter med. Som till exempel en meter. Har jag rätt eller fel?
Citera
2008-03-05, 21:06
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Energi är massan gånger ljusetshastighet upphöjt till två....!
Citera
2008-03-05, 21:24
Medlem
Vintersömns avatar
Kan rekommendera följande text som är rätt charmig:
http://www.scribd.com/doc/1115/Energy-for-Kids/
Citera
2008-03-05, 23:37
Medlem
Jerka^s avatar
För att utföra ett arbete i fysikalisk mening krävs energi. Man behöver energi för att kunna...

...lyfta en sten.
...släpa en släde.
...värma en kopp kaffe.
...accelerera en tennisboll.
...och så vidare.

Ibland är det lätt att räkna. För att lyfta en tyngd på 1 N en meter upp i luften krävs exakt 1 Nm, dvs 1 J, energi. Ibland är det svårare, som när man ska räkna på luftmotstånd eller liknande, men all energi är ett mått på potentiellt arbete. Dvs, hur mycket arbete man skulle kunna utföra om man hade den energin.

Lite abstrakt storhet är det förstås, men mycket användbar.
Citera
2008-03-06, 02:06
Medlem
West-ens avatar
Energi är något potentiellt. Om ett föremål har en viss energi, har det en potential att utföra ett arbete som kräver den energin.
När du lyfter en sten på ett kg, en meter från jordytan får den en potentiell energi på cirka 9,82 Joule. (mgh)
När du sedan släpper stenen omvandlas energin till kinetisk energi och när stenen slår i backen får du ytterligare en energiomvandling, nämligen 9,82 Joule på stenens kontaktyta till ren värme. (Lite förluster via luftmotstånd och sådant där givetvis)
Energi används för att beräkna potential, vad som kan ådstadkommas med en viss energi.
Lite kuriosa är att vi kan få ut stenens hastighet via kollisionen genom att vi vet den kinetiska energin stenen får, nämligen 9,82 Joule. Det innebär en sluthastighet på 4,42 m/s. Om jag inte minns fel.
(Och vi skiter i luftmotståndet...jävla begränsning egentligen. Får lust att strypa den som uppfann det...)
Senast redigerad av West-en 2008-03-06 kl. 02:09.
Citera
2008-03-06, 02:50
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Energi är något potentiellt. Om ett föremål har en viss energi, har det en potential att utföra ett arbete som kräver den energin.
När du lyfter en sten på ett kg, en meter från jordytan får den en potentiell energi på cirka 9,82 Joule. (mgh)
När du sedan släpper stenen omvandlas energin till kinetisk energi och när stenen slår i backen får du ytterligare en energiomvandling, nämligen 9,82 Joule på stenens kontaktyta till ren värme. (Lite förluster via luftmotstånd och sådant där givetvis)
Energi används för att beräkna potential, vad som kan ådstadkommas med en viss energi.
Lite kuriosa är att vi kan få ut stenens hastighet via kollisionen genom att vi vet den kinetiska energin stenen får, nämligen 9,82 Joule. Det innebär en sluthastighet på 4,42 m/s. Om jag inte minns fel.
(Och vi skiter i luftmotståndet...jävla begränsning egentligen. Får lust att strypa den som uppfann det...)
ponera att vi lyfter stenen 1 meter och sen flyttar vi jorden till andra sidan universum, vad hände då med engergin stenen fick?
Citera
2008-03-06, 03:15
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
ponera att vi lyfter stenen 1 meter och sen flyttar vi jorden till andra sidan universum, vad hände då med engergin stenen fick?
Formeln Ep = mgh gäller bara om man antar att gravitationskraften är konstant, vilket går bra så länge man håller sig till mer vardagliga avstånd nära jordytan. För den här situationen, där man separerar kropparna till ett avstånd av samma storleksordning som universum självt, duger den inte.

Om jorden har massan M och stenen har massan m, ges den gravitationella potentiella energin dem emellan av

Ep = -G*M*m/r

med referensnivån i oändligheten. G = 6.67*10^-11 Nm²/kg² är gravitationskonstanten och r är avståndet mellan jorden och stenen. Nu är det bara att sätta in valfritt avstånd och räkna ut.
Senast redigerad av Dr. Wily 2008-03-06 kl. 03:17.
Citera
2008-03-06, 04:20
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energi
Så med andra ord är inte energi någonting alls? utan bara något man mäter med. Som till exempel en meter. Har jag rätt eller fel?
Inom fysiken anses storheter som bevaras under olika omständigheter som mycket intressanta. Huruvida man kan ha någon intuitiv känsla för dessa storheter är en annan sak och är ur fysikalisk synpunkt egentligen inte särskilt intressant. Ett exempel på en mycket användbar storhet är energi, vars bevarande i naturliga processer är av fundamental betydelse. Exakt "vad" energi är kan egentligen inte förklaras utan teoretiska abstraktioner; det är helt enkelt ett koncept som kan användas framgångsrikt i beräkningar.

En annan intressant kvantitet är den totala rörelsemängden hos ett system. Rörelsemängd är massa gånger hastighet, en definition som kanske låter föga intressant ur ett vardagligt perspektiv. Vad har man för nytta av en sådan konstig kvantitet? Ganska stor, visar det sig. Den totala rörelsemängdens bevarande förekommer överallt inom fysiken; från atomernas minimala värld till planeternas väldiga banor. Genom att räkna på bevarande hos storheter kan man få ut mycket information om hur systemen fungerar och göra förutsägelser om vad som borde hända under vissa omständigheter.
Senast redigerad av Dr. Wily 2008-03-06 kl. 04:22.
Citera
2008-03-06, 11:24
Bannlyst
Ja man ska inte ge sig in på några filosofiska utsvävningar om vad saker och ting egentligen är, då fiskar man i mycket grumligt vatten och det är lätt att bli sinnessvag. Använd sakerna och fundera inte så mycket över de så blir livet i alla fall lite lyckligare är mitt motto
Citera
2008-03-06, 12:21
Medlem
wootens avatar
Citat:
Brukar inte vara inne i den här forumsdelen. Men jag har alltid undrat över vad energi är egentligen. Fruktansvärt lätt fråga för er här kan jag tro.

Bra fråga! Lätt att besvara med matematiska formler. Men vad är egentligen energi? det är en klurig fråga.
Citera
2008-03-06, 13:20
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:

Energi är definierat som förmågan att utföra (fysikaliskt) arbete. Exakt vad det är blir inte specificerat utan det är mest en storhet som är kopplat till fysiska förändringar och objekt i alla dess former.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in