2008-03-05, 20:38
Bannlyst
Satt och surfade lite på nätet när detta namn, Dariusz Ratajczyk, dök upp.

Tydligen ska denna fil dr i historia (undervisade och forskade vid Opoles universitet, sydvästra Polen) ha gett ut boken, Tematy niebezpieczne (fritt översatt, Farliga ämnen) år 1999. I boken, som egentligen är en essäsamling (finns på nätet, dock på polska) ägnar han ett par sidor åt förintelserevisionism. Han nämner ett par kända "revisionister" som Leuchter, Paul Rassinier, Robert Faurisson. Jag har läst denna essäsamling, och Ratajczyk ger onekligen ett lite obskyrt intryck eftersom han yrar om både det ena och det andra, som frimurarna o dyl.

Men ni kan läsa själva:

www.ihr.org/jhr/v18/v18n5p47_Ratajczak.html

En intervju med Ratajczyk och om hur hans liv blev efter rättegången:

www.starwon.com.au/~korey/Ratajczak/Truth%20above%20all.htm

Lite mer info:

Citat:
In December 1999 the local court in Opole declared that Dr. Dariusz Ratajczyk, a researcher at the University of Opole, had infringed the law against Holocaust denial in his book Tematy niebezpeieczne (Dangerous Topics), but that his crime was “socially harmless” (see ASW 1999/2000). Two liberal mainstream newspapers Gazeta Wyborcza (Electoral Gazette) and Rzeczpospolita (Republic) thought that Ratajczyk should not be prosecuted, in the name of freedom of speech. Ratajczyk was accompanied in court by the notorious antisemitic activist Kazimierz Switon (well known for having planted crosses at Auschwitz) and by the publisher Leszek Bubel. The latter was quick to profit from the publicity surrounding the case and issued a pocket edition of the book, which was distributed widely by the state company Ruch. Several days after the verdict Ratajczyk was the guest at a political meeting organized by the SN. It should be noted that both Ratajczyk and Ryszard Bender (see below) were roundly condemned by the academic community in Poland and by the Archbishop of Lublin.

After months of deliberating, the University of Opole finally dismissed Ratajczyk from his academic post. Ryszard Bender, professor of history at the Catholic University of Lublin, had been defending Ratajczak in a regular column published in Glos, a radical right-wing weekly published by Antoni Macierewicz, a former minister of home affairs and currently a member of parliament. Disciplinary proceedings were begun against Bender after he, together with Ratajczyk and a historian of the Polish Church Peter Raina, participated in a Radio Maryja broadcast in January 2000, but no action was taken against him.

Från: www.tau.ac.il/Anti-Semitism/asw2000-1/poland.htm

Fann ytterligare en intervju från senare år, i denna ångrar han sin, som han uttrycker, det uselt skrivna essäsamling. Allt han ville var att starta en debatt och inte för att han egentligen tvivlade utan för att ifrågasätta den officiella versionen, kontrollera hur mycket den tålde. Framför allt blev han förbannad över att han som historiker inte fick tala fritt.
Senast redigerad av stanislav 2008-03-05 kl. 20:53.
Citera
2008-03-05, 20:42
Medlem
Ezzelinos avatar
Jag hade läst IHR-texten förut, men inte intervjun (och nu börjar Real Madrid-Roma, så det får bli lite senare!). Wolfgang Strauss skrev för några år sedan om "rysk revisionism", skulle vara intressant att få en update, gärna inkluderande hela Östeuropa:

http://www.vho.org/tr/2003/4/Strauss366-372.html
Citera
2008-03-05, 23:27
Bannlyst
Det verkar som om fler polska historiker har kritiserats för att fälla omdömen förenade med förintelseförnekeri.

Prof Ryszard Bender

Prof Jerzy Robert Nowak.

Just den sistnämnde har jag läst om tidigare. Jag har även en av hans böcker hemma och ingenstans i den har jag kunnat upptäcka förnekandet av förintelsen. Däremot har ett av hans främsta forskningsområden varit hur polska judar betedde sig mot sina kristna grannar i samband med den sovjetiska inmarschen i Polen den 17 september 1939. Kanske betraktas han då som antisemit eftersom han inte direkt skräder sina ord om de polsk-judiska "ligisterna" (obs ej mitt ordval).
Citera
2008-03-06, 15:36
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanislav
Fann ytterligare en intervju från senare år, i denna ångrar han sin, som han uttrycker, det uselt skrivna essäsamling. Allt han ville var att starta en debatt och inte för att han egentligen tvivlade utan för att ifrågasätta den officiella versionen, kontrollera hur mycket den tålde. Framför allt blev han förbannad över att han som historiker inte fick tala fritt.
Det är ett nytt namn jag inte har sett innan. Att han var förbannad kan jag förstå då han fick lämna sitt jobb på universitetet pga att han berörde ett känsligt ämne med fel åsikter. I intervjun säger han det var för att skapa en debatt, men om man förlorar sitt jobb innan men ens kommit dit är något väldigt fel.
Citera
2008-03-06, 20:12
Bannlyst
Prof Ryszard Bender ska tydligen ha uttalat sig om att Auschwitz-Birkenau inte var ett förintelseläger utan främst arbetsläger.

Han har i en tidningsartikel också citerat en polsk fd fånge (Jerzy Stadnicki, avled 2003) - som satt i Auschwitz från hösten 1944 - som i en artikel i skriften Zeszyty historyczne 1998 beskrev lägret på ett lite annorlunda sätt, som att han endast en gång blev slagen av en tysk lägervakt, att han fick bättre bröd i lägret än det som sändes till honom hemifrån och att sjuka fick vitt bröd och bättre soppa. Bender ska då ha kritiserats för att ha citerat denne polacks vittnesberättelse.

Bender själv menar att denna polacks vittnesmål förmodligen inte kan generaliseras men att det heller inte kan svepas under mattan.

Tydligen orsakade denna Stadnicki en del kontroverser med sin artikel och en av Polens främsta historiker prof Wladyslaw Bartoszewski menade att Stadnicki kanske borde ha förklarat varför han - uppenbarligen - behandlades väl av tyskarna.

Jag vill markera att jag endast framför information som jag hittar, jag har inte hela bilden klar för mig för att kunna formulera några omdömen.

Och nej, jag har inte börjat tvivla på förintelsen eller förekomsten av gaskammare som mordinrättningar.
Citera
2008-03-06, 22:27
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanislav
Och nej, jag har inte börjat tvivla på förintelsen eller förekomsten av gaskammare som mordinrättningar.
Men ändå ett hedervärt initiativ av dig att starta den här tråden!
Ser fram emot vad som kan grävas fram här...
Citera
2008-03-07, 07:24
Medlem
General Nogis avatar
Hej Stan

Intressant tradstart. Jag antar att du ar mer insatt an oss andra vad galler den aktuella lagstiftningen i Polen. Har for mig att 1 ars fangelse var maxstraffet for gaskammarkatteri - har nagon domts till fangelsestraff eller har det hittills endast rort sig om boter? Hur ar det med innehav av revisionistisk litteratur? Ar det som i Tyskland forbjudet att inneha mer an ett ex?

Har det forresten skrivits nagon revisionistisk litteratur i Polen som enligt din bedomning ligger ovanfor "pamflettnivan"?
Senast redigerad av General Nogi 2008-03-07 kl. 07:27.
Citera
2008-03-07, 12:51
Bannlyst
Det är uppenbarligen så att det inte bara är judar som har problem med
Dariusz Ratajczyks framställning. 70 000 katolska polacker dog ju i Auschwitz också och det är känsligt i Polen det också. I protesterna mot Ratajczyks märkliga piruett verkar finnas flera olika grupper.

Citat:
Ratajczyk’s views were supported by the historian Prof. Ryszard Bender of the Catholic University of Lublin. In January 2000 on Radio Maryja, of which he is a board member, Bender described Auschwitz as “not a death camp, but a labor camp. Jews, Gypsies and others were killed by hard labor, not always that hard and not always killed.” The Academic Senate of the Catholic University promised to take disciplinary action against Bender and distanced itself from the professor’s views, which it termed “noxious.” Bender’s remarks were also repudiated by Archbishop Jozef Zycinski of Lublin, and he was criticized, among others, by the Polish Union of Former Political Prisoners of Nazi Prisons and Concentration Camps, which also attacked Radio Maryja for allowing Ratajczyk and Bender to voice their views.
http://www.tau.ac.il/Anti-Semitism/asw99-2000/poland.htm
Senast redigerad av GoodGuyISwear 2008-03-07 kl. 13:21.
Citera
2008-03-07, 23:24
Medlem
Stanislav!

Stort tack för mycket intressanta och läsvärda länkar. Kul att se en 'icke-revisionist' länka till IHR. För att nu inte hela det troende gänget skall hoppa på mig för att jag hyllar IHR, så skall jag göra klart att jag fann ALLA länkarna lika intressanta.

Det är väl bara att konstatera att även Polen, som fått lida avsevärt mer än Israel av WWII och de efterföljande kalla kriget, haft och har sina dissidenter. Är månne denna Dariusz Ratajczyk en självhatande polack såsom David Cole är en självhatande jude? Frågorna som väcks är synnerligen intressanta.
Citera
2008-03-08, 14:49
Medlem
Opponentens avatar
Polska judar får återvända

Är inte säker på att jag är i rätt tråd, men tråden har ju anknytning till Polen.

http://www.google.fi/search?hl=sv&q=utvisade&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

Citat:
Polen återbördar polskt medborgarskap åt alla dem som tvingades lämna landet i kommunisternas judeutrensningar för fyra decennier sedan. Alla som vill får enligt den polske inrikesministern Gregorz Schetyna tillbaka medborgarskap "mycket, mycket snabbt".

Utvisningen av judarna var ett led i kommunistledaren Wladislaw Gomulkas eliminering av motståndare. Gomulka använde demokratidemonstrationerna vid Warszawas universitet i mars 1968 som förevändning. Polisen slog ned med hård hand mot demonstrationerna. Gomulka fruktade en Prag-vår i Polen.

– Gomulka såg chansen att bli av med problemet. Många av demonstrantledarna var söner eller döttrar till judiska kommunister och intellektuella, sade den polske historiker Dariusz Stola.
Följden var att uppemot 200 000 judar utvisades. Hälften berövades sitt medborgarskap. Många av dem hade just överlevt nazisternas koncentrationsläger. (FNB)

Det förbryllar mej att Gomulka kunde samla ihop 200 000 judar. Och då man kan utgå ifrån att utvisningarna gällde endast en liten del av dåtidens judar i Polen, så måste deras totala antal ha varit ansenligt. Jag som har fått lära mej att endast en handfull polska judar överlevde ww2.
Citera
2008-03-09, 02:41
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodGuyISwear
Det är uppenbarligen så att det inte bara är judar som har problem med
Dariusz Ratajczyks framställning. 70 000 katolska polacker dog ju i Auschwitz också och det är känsligt i Polen det också. I protesterna mot Ratajczyks märkliga piruett verkar finnas flera olika grupper.

Precis, och då blir det ju lite extra intressant med just polska förnekare. Med tanke på allt som Polen fick utstå under Hitlerregimen måste nästan Auschwitz bli intimt knutet till ens aktuella självuppfattning.
Citera
2008-03-09, 13:15
Bannlyst
Opponenten, siffran 200 000 utvisade polsk-judiska medborgare är felaktig.

1968 lämnade (efter tvång) ungefär 13 000 polsk-judiska medborgare Polen.

www.marzec1968.pl/portal/m68/797/6960/Kampania_antysemicka.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in