2008-03-05, 19:39
Medlem
Det är väldigt läskigt att skriva i Språkforumet, jag är lite rädd för att bli slaktad av er språkfascister för att jag förmodligen inte skriver grammatiskt korrekt. Men here we go:

Vilka är de 10 viktigaste språken någonsin? Gör gärna en kronologisk lista, motivera gärna varför också.

Jag vet inte ens om det går att göra en lista, men jag antar att någon här borde ha funderat på detta någon gång.

Nu var jag kanske luddig eller något. Men börja göra listor nu, är det något som är oklart är det bara att fråga så ska jag försöka förklara bättre vad jag menar med "viktigaste språken".

Fred!
Citera
2008-03-05, 21:00
Bannlyst
Nutida språken är nog

1.Engelska
2.Ryska
3.Kinesiska(Mandarin dialekten)
4.Hindi
5.Indonesiska
6.Spanska
7.Portugisiska
8.Swahili
9.Tyska
10.Arabiska

är nog lite felaktig men ändå,
Utdöda språk är nog latin, sanskrit en av de viktigare språken
Citera
2008-03-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vesis88
Nutida språken är nog

1.Engelska
2.Ryska
4.Hindi
5.Indonesiska
6.Spanska
7.Portugisiska
8.Swahili
9.Tyska
10.Arabiska

Inga motivationer? Hur kom du fram till den där listan egentligen? Jag säger inte att den är fel, utan är mest nyfiken.
Citera
2008-03-05, 21:40
Medlem
Zwerchstands avatar
Det är nog bäst att försöka förklara bättre vad som menas med "viktigaste språken", så man kan förstå rankingen. Navajo? BASIC?
Citera
2008-03-05, 21:46
Medlem
Klastrulss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mttias
Vilka är de 10 viktigaste språken någonsin? Gör gärna en kronologisk lista, motivera gärna varför också.

Jag blir mer fundersam över varför listan ska vara kronologisk och vad du menar med kronologisk i sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av mttias
Det är väldigt läskigt att skriva i Språkforumet, jag är lite rädd för att bli slaktad av er språkfascister för att jag förmodligen inte skriver grammatiskt korrekt.

Citera
2008-03-05, 21:49
Medlem
master_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vesis88
Nutida språken är nog

1.Engelska
2.Ryska
4.Hindi
5.Indonesiska
6.Spanska
7.Portugisiska
8.Swahili
9.Tyska
10.Arabiska

Skulle nog vilja ta bort ryska från #2 där och sätta dit kinesiska och upp med spanskan.

1. Engelska (motivering behövs väl knappast?)
2. Kinesiska (Ja, hur många miljarder är det som pratar detta språk?)
3. Spanska (Pratas, med Brasilien som undantag, i hela sydamerika samt Spanien.)
4. Hindi
5. Arabiska (Nu är jag ingen expert på arabiska, men så vitt jag vet så förstår åtminstone väldigt många icke-arabiska länder arabiska, iallafall vänner i min umgängeskrets. Många iranska polare bl. a som pratar arabiska. Så det språket tror jag är ett viktigt språk här i världen.)

Sen har jag svårt att ranka resten, blir lite luddigt. Har aldrig förstått varför tyskan är så viktig. Vem fan behöver tala det?

Franska får man väl lägga till nånstans med, mest för att det är så fint språk.

Och varför inte teckenspråk?
Citera
2008-03-05, 22:08
Medlem
farbror Svens avatar
"Vilka är de 10 viktigaste språken någonsin?"

De viktigaste språken någonsin tolkar jag ur ett (tämligen västerländskt) kulturhistoriskt perspektiv. Ni kan ändå inte stena mig.

På listan borde vi finna latin, grekiska och sanskrit. Kanske hebreiska?
Bland dagens västerländska språk är det engelska, tyska och franska som gäller. Kinesiskan tar jag också upp på listan.
Citera
2008-03-05, 22:13
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av master_b
Sen har jag svårt att ranka resten, blir lite luddigt. Har aldrig förstått varför tyskan är så viktig. Vem fan behöver tala det?

Underbar grammatik, när man väl greppat den... Det råder ingen tvekan om vad det syftas på i satserna. Inget flum som i franskan, och än värre, i engelskan. Ingen slump att så mång stora filosofer huserat i det tyska språket.
Citera
2008-03-05, 22:33
Medlem
master_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Underbar grammatik, när man väl greppat den... Det råder ingen tvekan om vad det syftas på i satserna. Inget flum som i franskan, och än värre, i engelskan. Ingen slump att så mång stora filosofer huserat i det tyska språket.

Jo så sett verkar det vara ett bra språk. Men vad jag tänkte på var mer hur viktigt är språket för icke-tyskar egentligen? Det är väl likadant som svenska egentligen, åtmintone i nutid.

Pratas det tyska nån annanstans, med undantag för Österrike kanske, pratar dom tyska där?
Citera
2008-03-05, 22:33
Medlem
edlunns avatar
Franskan bör väl tilläggas i någon av listorna. Inte bara för att det är "vackert" utan för att det är en sådan stor del av världens befolkning som talar det. Både som första och andra språk..

Kommer "datorspråket" utvecklas och bli ett viktigt språk eller dör det ut? Jag föredrar att skriva i klarspråk på internet istället för att mixa bokstäver och siffror.

Det binära "talsystemet" är väl rätt viktigt?
Citera
2008-03-05, 22:48
Medlem
Kryžininkass avatar
Ska man ta dem i kronologisk ordning hamnar väl rimligen Proto-World Language först om man nu skulle få för sig att tro på det, annars några av de övriga hypotetiska stadierna. Vad som kommer mellan det och C++ (eller dylikt) beror dock lite på vad som menas med viktigt: för vem och i vilket avseende?
Citera
2008-03-05, 23:33
Bannlyst
Listan kanske är lite felaktig i Placering.
Men språken är hyfsat stora och används i stor utsträckning.
Tyska kanske inte platsar men byta ut den mot Farsi eller liknande?.
Jag tog med Swahili för det är lingua franca i östra afrika och något språk får väl dem ochså ha med på topplistan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in