2008-03-05, 15:21
Medlem
Jag och en kompis blev i helgen anmälda för att vi (enligt en kille som jobbar på stället) ska ha tagit ner en skylt som det stog "Parkering förbjuden" på. Skylten är ca 20X50 cm, och satt på hotellets vägg.
Nu anmälde hotellet oss för skadegörelse och stöld, och detta enbart på grund av att killen som jobbade där hörde oliv ute och kommer ner till våran bil, och bakom bilen står min kompis med skylten, och jag är i dörren till baksätet och pratar med den som körde. Han säger att han inte såg oss ta skylten, Vi säger att vi inte tog ner den, utan att min kompis tog den efter att en annan kille rivit ner den.

Vad ka man få för straff för detta om man döms? Och kan dom dömma en för skadegörelse då dom inte har några vitnen? Kan jag få lika mkt straff som min kompis trots att jag inte blev tagen med någon skylt eller att någon har sett mig?

Tycker det låter lite bananrepublik om jag kan straffas för att jag var i närheten då det hände, och at någon annan tog skylten som blev nerriven av en tredje person...

Någon som vet?
Citera
2008-03-05, 22:14
Medlem
Just att ta skylten är ju Stöld oavsett vem som gör det (även Poliser):
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=485708&avdelning_1=101&avd elning_2=142

Såg han inte er ta skylten utan bara hantera den så kan det kanske gå som häleri. Fast att bara stå där och prata låter ju tveksamt som att de skulle kunna få det till att du är medskyldig.

Själv har jag "kört flyktbilen" vid en skyltstöld en gång men det var många år sedan så jag hoppas att det är preskriberat nu :-)
Citera
2008-03-06, 09:07
Medlem
Codens avatar
Hehe skyltstölder tyckte man var kul när man var typ 18 (lääänge sedan)
Jag har också "kört flyktbilen" vid ett sådant tillgrepp.

En kompis skulle flytta till Malmö och vi bestämde oss för att ge honom en avskedsgåva, vi åkte helt sonika till kommungränsen mitt i natten och skruvade ner en STOR skylt med kommunens namn och vapen på för att ge till kompisen.

När hans avresa närmade sig så presenterade vi stolt vårat byte men vi fick snabbt konstatera att skylten var alldeles för stor och tung för att rymmas i hans bil och flyttlasset hade redan gått (korkat att inte tänka på det innan ) så vi fick helt enkelt åka tillbaka och skruva upp skylten på plats igen. Vi gjorde detta i fullt dagsljus och fick lite konstiga blickar av förbipasserande bilar

OnT : De kan kanske försöka få det till att ni "i samförstånd" stulit skylten, verkar vara populärt att åtala för sånt nuförtiden men jag vet inte om en åklagare skulle bry sig så mycket om en liten skylt.
Senast redigerad av Coden 2008-03-06 kl. 09:09.
Citera
2008-03-06, 20:12
Medlem
Jag tycker att eftersom det är en sån liten skylt så skulle det inte vara så farligt... det e ju en sån där liten sak som sitter på varje gård inne i stan, Inte på en stolpe, utan en sån som man sätter fast på just den platsen man inte får stå... skitsaker att bråka dit polisen för kan man ju tycka...
Citera
2008-03-10, 13:04
Medlem
Hur är det med skyltar som ställs upp på onödiga ställen då?
Får man riva ner skiten?

När jag är ute och springer ibland så kutar jag ofta vid sidan av gång/cykelbanan istället för på den eftersom det är gräs eller grusunderlag istället för den hårda asfalten. Ibland är det någon idiot till köpman som ställer upp skyltar just där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in