2008-03-05, 14:33
Medlem
strombergs avatar
Grönsaker och kolhydrater är enkelt att få tag på billigt. Däremot saknar jag en billig källa till protein. Nötfärs med 10% fett brukar ibland säljas för 40 kr/kg på närmaste Willys, men jag kan inte bara leva på nötfärs.

Tonfisk finns också för 30 kr/kg, men finns det inget billigare? Några tips? Veganprotein kanske? Eller finns det billig fisk/räkor i Göteborg där jag bor?

Alla tips mottages tacksamt.
Citera
2008-03-05, 14:37
Medlem
Ägg och mjök innehåller mycket proteiner
Citera
2008-03-05, 14:40
Medlem
CXTs avatar
Bönor, baljväxter. Fulmärken brukar kunna gå att få tag på för ~18-20 kr/kg. Kikärtor, mungbönor och svarta bönor är godast, sojabönor är äckligast. Olika frön, nötter osv är också bra, men lite dyrare och brukar innehålla en hel del fett, vilket jag misstänker att du inte är intresserad av. Proteinpulver annars?
Citera
2008-03-05, 15:07
Medlem
strombergs avatar
Precis, vill undvika fett och också kolhydrater så mycket det går.
Cannellini- och svarta bönor har ok innehåll relativt kolhydrater, kikärtor innehåller lite mer protein men också betydligt mer kolhydrater... men dom innehåller alla för få gram protein per 100 gram.

Problemet med proteinpulver är att det är svindyrt, och dom pengarna lägger jag hellre på andra saker.
Citera
2008-03-05, 15:36
Medlem
RagGAnoFs avatar
sånhär frystorkad sojjaprotein brukar va rätt billigt.
Citera
2008-03-05, 15:37
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stromberg
Precis, vill undvika fett och också kolhydrater så mycket det går.
Cannellini- och svarta bönor har ok innehåll relativt kolhydrater, kikärtor innehåller lite mer protein men också betydligt mer kolhydrater... men dom innehåller alla för få gram protein per 100 gram.

Problemet med proteinpulver är att det är svindyrt, och dom pengarna lägger jag hellre på andra saker.

Då får du ju i dej det samtidigt, fattar inte hur det skulle kunna vara något dåligt. Och så slipper du få i dej allt onyttigt skit som finns i kött.
Citera
2008-03-05, 16:13
Medlem
Proteinpulver är väldigt billigt när det gäller gram protein / krona. Man får ju räkna med att påsen räcker väldigt länge.

Havregryn, men det kan vara svårt att äta det i tillräckliga mängder. Det är ju som mjöl, visst, det är 250 g protein för 15 kr, men inte äter man en påse mjöl till frukost... Och stora mängder kolhydrater också.

Keso och kesella. Ost (dock energirikt).

Avfettat sojaprotein som någon nämnde. Används av veganer och vegetarianer som köttsubstitut. Det är nästan rent protein torrt. 300g kostar 16.90 där jag köper, och det sväller till 3 gånger vikten när man tillagar det. 50-70g protein / 100g vara, och några gram fett och kolhydrater. Men sen så får man dela det på ca tre för att få värdet efter tillagning.
Citera
2008-03-05, 21:17
Medlem
Ralf2s avatar
De som föder upp grisar ger dom ju tydligen extrafoder i form av sojaprotein. Tror ni man som privatperson skulle kunna fara på t.ex Lantmännen och köpa? För det borde väl vara tämligen billigt? Och lär väl gå precis lika bra att äta som människa.
Citera
2008-03-05, 22:26
Medlem
Diverse inälvsmat om man inte är känslig för sådant. "Billigare" styckdelar av gris brukar säljas ibland för 39 kr/kilot, falukorv säljs ibland för ca 30 kr för en 1 eller 1,2 kilos ring osv. Sk. "helgskinkor" brukar också vara billiga. Tricket är väl att passa på när det är billigt och köpa större bitar som man antingen gör storkok på och fryser in, eller styckar upp själv och fryser in.
Citera
2008-03-05, 22:30
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
De som föder upp grisar ger dom ju tydligen extrafoder i form av sojaprotein. Tror ni man som privatperson skulle kunna fara på t.ex Lantmännen och köpa? För det borde väl vara tämligen billigt? Och lär väl gå precis lika bra att äta som människa.

Billigt jämfört med livmedelsprodukter i en livsmedelsbutik, ja. Men tjänligt som människoföda, nej. Har testat det själv och det smakar skit hårt och äckligt. Testade också att koka några fodermajsklovar ser precis likadana ut som vanliga majskolvar, kokade dem i 2 timmar och de var stenhårda endå. Sojaprotein i djurfoder är ofta utblandat med andra produkter men vill du tycka i dig ensilage, korn, majs, blast osv så kan du göra det protein/kr är troligen billigare.
Citera
2008-03-05, 23:48
Medlem
CXTs avatar
Bli ihop med störiga brudar, mörda dom och ät upp dom. Alla tjänar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in