Guldtrd.
In God We Trust av Jason Reitman, som ngon lnkade, r riktigt bra. En av de allra bsta kortfilmer jag sett. Det enda som drar ner den r att jag r trtt p allt Guds-tjat, ven inom konsten - kan vi inte skrota religion snart (r dock inte sker p att jag verkligen nskar s. Och som vanligt r det ju mindre systemets fel, n de enskilda individernas).
ICA-reklamerna r ju guld, oftast. Finns en app man kan ladda ner fr att se alla.
Alejandro Fuentes Bergstrm r en svensk klassiker som jag nmnt frut. Tror jag hittade klippet via Njesguiden.
Wallace & Gromits kortfilmer r alltid kul.
Tidningen Empire har ngot som de kallar fr
Done In 60 Seconds, kortfilmer som inte verstiger 1 minuts lngd. Intressant.
Vet att den svenska tidningen FLM brukar inneha en DVD med svenska kortfilmer. Har ngra sdana hemma. S fr terkomma. Men bl a i en av mina frsta DVD:er sg jag den geniala,
Las Palmas av Johannes Nyholm. Tyvrr ligger inte hela filmen p tuben.
Personligen
tycker jag kortfilmer skall vara mellan 3-15 minuter. r ju vldigt segt att se en lng kortfilm som r 30 min, d det motsvarar 1/3-1/4:s-film. D fr den vara vldigt bra.
Hur lng fr en kortfilm vara? Luddigt begrepp egentligen. Jag antar att filmer fr ver 100 r sedan inte ansgs som kortfilmer om de var runt 5 minuter eller kortare.