Citat:
Ursprungligen postat av Jimi Hendrix
Varför menar du det? Bl a förtal och ärekränkning av individ är två företeelser som kan leda till juridiska konsekvenser. Yttrandefrihet innebär inte att du är fri att säga eller göra vad du vill.
Inte göra, men riktig yttrandefrihet innebär faktiskt att man får säga vad man vill. Detta fenomen har vi dock inte i Sverige, men det är en annan debatt.
För att summera dig, och säg gärna till vart jag misstar mig, så anser du alltså att man förstås ska få diskutera en enskild blog, men inte om man startar tråden för att säga taskiga saker om den eller skribenten som ligger bakom den? Det är dessutom förtal att prata om saker som hon själv delat med sig?
Jag försår vart du vill komma, men jag hoppas samtidigt att du förstår att du inte riktigt tänkt igenom din ståndpunkt. Såvida du inte förespråkar smakpoliserier och liknande otrevligheter.
Går det ens att ha en ärlig åsikt om den bloggen utan att säga någonting negativt? Sanningen är ganska elak, speciellt hennes. Du kanske vill att vi ska behandla henne som ett litet barn och låtsas vara stolta å hennes vägnar för att hon faktiskt lyckats sätta på en dator och koppla upp sig på internet? För de positiva aspekterna med hennes blogg stannar faktiskt där, förutsatt att man inte är av åsikten att världen hade varit en bättre plats om hon inte fick tillgång till internet, om än tråkigare.
EDIT: Kan dock hålla med om att Roger gick lite väl långt några gånger, han är bättre när han håller sig till subtil, tyken humor istället för att önska livet av folk.