2008-03-10, 12:58
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
Nej för då blir det inget barn.

Man kan inte kvotera in sig till kvinna. Föds det ett barn så blir man far. Det är biologiska skillnader. Än så länge.

Nu var argumentet att kan en man sätta på en kvinna kan han gott ta följderna av det också.

I rationalitetens namn borde det motsvarande hålla för det andra könet; om en kvinna låter sig bli påsatt kan hon gott ta följderna av det också.

Alltså är aborträtten onödig, och rentav motsägelsefull då den kommunicerar att det är helt accepterat att kvinnor inte ska ta konsekvenserna av sitt agerande.

Och om kvinnor av någon anledning nu inte kan inse följderna av sitt eget handlande så bör de omedelbart omyndigförklaras och fråntas rösträtt, körkort, och självbestämmande.
Citera
2008-03-10, 13:08
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Nu var argumentet att kan en man sätta på en kvinna kan han gott ta följderna av det också.

I rationalitetens namn borde det motsvarande hålla för det andra könet; om en kvinna låter sig bli påsatt kan hon gott ta följderna av det också.

Alltså är aborträtten onödig, och rentav motsägelsefull då den kommunicerar att det är helt accepterat att kvinnor inte ska ta konsekvenserna av sitt agerande.

Och om kvinnor av någon anledning nu inte kan inse följderna av sitt eget handlande så bör de omedelbart omyndigförklaras och fråntas rösträtt, körkort, och självbestämmande.

Men snälla lilla vän, att göra en klinisk abort är en utväg som kvinnor har. Då finns inget barn.

Du måste förstå att det är ett barn som föds och alla barn ska ha samma rättigheter i vårt land. Arvrätt efter sina föräldrar till exempel.
Citera
2008-03-10, 13:35
Medlem
FestaUtan_Skulds avatar
Som sagt så länge adoption är lagligt och kvinnor har rätten till abort så finns det inga motargument mot varför inte juridisk abort kan införskaffas.

Har man dock argument emot just "juridisk abort" så är man samtidigt emot antingen adoption eller kvinnans rätt till abort.

Dubbelmoral någon?
Citera
2008-03-10, 13:55
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Men snälla lilla vän, att göra en klinisk abort är en utväg som kvinnor har. Då finns inget barn.

Du måste förstå att det är ett barn som föds och alla barn ska ha samma rättigheter i vårt land. Arvrätt efter sina föräldrar till exempel.
Ungjäveln har ju fortfarande arvsrätt. Men bara en förälder.

Ska inte alla vuxna människor ha samma rättigheter i vårt land? Rätten att välja att bli förälder till exempel?

Jag skulle inte ha något problem med att kvinnan också skulle kunna göra juridisk abort, och därmed avsäga sig sina rättigheter och skyldigheter gentemot barnet, post partum.
Citera
2008-03-10, 14:57
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
...och vill han inte bli farsa så får han väl se till att inte göra en kvinna gravid. Vad en del verkar ha svårt att fatta är att pengarna som mannen måste betala inte går till kvinnans lyxliv, det är pengar som ska gå till barnet! Och de 1273:- man får per månad är inte mycket.

Kan en man sätta på en kvinna kan han gott ta följderna av det också.

Väldigt sexistisk syn på det hela måste jag säga. Det är så lustigt hur alla kvinnor som försvarar på samma sätt somdu gör verkar få det till att kvinnor inte alls vill knulla egentligen utan att det enbart är något som män vill. Kvinnan är inte delaktig i själva sexet eller hur? Det är det bara mannen som är, och han får ta risken att bli farsa om han nu vill ha sex.

Säger bara detta: det skulle knappast bli mycket göka här i världen om vi rent biologiskt tänkte på att få barn varje gång vi blev kåta. Fråga dig själv, hur ofta tänker du på barn och graviditet när det droppar ur trosorna på dig av kåthet? Ligger du och tänker på vilken barnvagn ni ska skaffa, eller vilken sorts dopklänning ert framtida barn ska ha varje gång du drar hem ett ONS från krogen? Nej, tänkte väl inte det.

Som sagt, ansvar ska komma från en ursprunglig vilja till det, den dagen du kan bevisa att man går med på att bli förälder så fort man blir kåt och vill ha sex så ska jag vara tyst.

Påtvingat ansvar är som dömt på förhand att misslyckas. Det är som på arbetsplatsen, inte fan blir du tvingad till en chefspost om du inte vill det eller hur? Högsta hönset inom företaget går ju inte och säger: "Men nu har du jobbat här så länge och jag tycker att du uppfyller kriterierna, nu får du banne mig bli chef annars stämmer vi dig!"

Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
TILLÄGG: Något att fundera på är ju att om den biologiska fadern inte tar sitt ansvar och betalar för sitt barn får skattebetalarna i stället träda in. Är det bättre? Hur många vill betala för att andra "män" inte vill ta sitt ansvar?

Skattebetalarna betalar ju redan för andras ungar hela tiden. Skola te.x är inte gratis att driva. Sen så betalas en större del av omsorg för psykdrabbade ungar som blivit satta till världen av själviska morsor och som går runt i självmordstankar för att deras pappa inte ville ha dem. Räkningarna från kuratorer och psykologer betalas till största delen av skattebetalarna, det hade förstås inte behövt vara så om diverse mödrar kunde släppa sin bebiskåthet och överdrivet optimistiska tankar ett tag och ta det förnuftiga beslutet istället...
Citera
2008-03-10, 14:59
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ungjäveln har ju fortfarande arvsrätt. Men bara en förälder.

Ska inte alla vuxna människor ha samma rättigheter i vårt land? Rätten att välja att bli förälder till exempel?

Jag skulle inte ha något problem med att kvinnan också skulle kunna göra juridisk abort, och därmed avsäga sig sina rättigheter och skyldigheter gentemot barnet, post partum.

Du menar att barnet ska få ärva sin far?

Varför ska vissa barn bara ha en förälder att ha arvsrätt ifrån?

Det får en ju att tro att just män med en förmögenhet att skydda skulle vara mer benägna att utnyttja rätten att göra en juridisk abort.

Män som är otrogna och inte vill ha barn utom äktenskapet, ska de ha rätt att göra juridisk abort så tycker jag att det blir väldigt fult.
Citera
2008-03-10, 14:59
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:

Det lustiga här är att kvinnan kan faktiskt göra det, hon lämnar bara ungen till adoptionsbyrån så är saken klar...
Citera
2008-03-10, 15:02
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FestaUtan_Skuld
Som sagt så länge adoption är lagligt och kvinnor har rätten till abort så finns det inga motargument mot varför inte juridisk abort kan införskaffas.

Har man dock argument emot just "juridisk abort" så är man samtidigt emot antingen adoption eller kvinnans rätt till abort.

Dubbelmoral någon?

Jo det finns ett motargument och det är att när det föds ett barn finns det ett barn. Barnet ska ha arvsrätt efter sin far. Ska bli meddelad när fadern avlider, vilket den inte får veta om den är 'aborterad'.

Det blir en andra klassens barn för att män inte VILL se sitt ansvar.

Om kvinnor har sex så vet de att de kan göra abort eller föda det. Det är ju ett val hon gör om en graviditet skulle uppstå. Och då finns inget barn.
Citera
2008-03-11, 15:54
Medlem
FestaUtan_Skulds avatar
Citat:
Jo det finns ett motargument och det är att när det föds ett barn finns det ett barn. Barnet ska ha arvsrätt efter sin far. Ska bli meddelad när fadern avlider, vilket den inte får veta om den är 'aborterad'.

Det blir en andra klassens barn för att män inte VILL se sitt ansvar.

Om kvinnor har sex så vet de att de kan göra abort eller föda det. Det är ju ett val hon gör om en graviditet skulle uppstå. Och då finns inget barn.

Men fostret som blir aborterat då, hans arvsrätt är inte den viktig? Eller hans/hennes rätt att få leva?

Att folk ser juridisk abort som något djävulskt är för mig lustigt då riktig abort är så mycket värre.

Mord - Rätten att få ärva.. vad väger tyngst? hmm
Citera
2008-03-11, 15:56
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Men fostret som blir aborterat då, hans arvsrätt är inte den viktig? Eller hans/hennes rätt att få leva?

Att folk ser juridisk abort som något djävulskt är för mig lustigt då riktig abort är så mycket värre.

Mord - Rätten att få ärva.. vad väger tyngst? hmm

Är du emot kliniska aborter?

Jag är för kliniska aborter men mot juridiska. Är du emot bägge eller?
Citera
2008-03-11, 16:00
Medlem
FestaUtan_Skulds avatar
Citat:
Är du emot kliniska aborter?

Jag är för kliniska aborter men mot juridiska. Är du emot bägge eller?

Nej jag är inte emot någon form av abort. Däremot tycker jag det är mycket lustigt att klinisk abort är så accepterat bland er "motståndare" medans juridisk, det är djävulens verk.

Tänk efter lite vad som egentligen händer när man gör en klinisk abort, sen tänker du efter vad som händer när man gör en juridisk.

Eftersom vi idag redan har just juridiska aborter, men endast om båda föräldrar går med på det. Så vad är det som gör en juridisk abort så mycket värre än en klinisk bara pga att en förälder tar beslutet?

Edit: När jag låg i mammas mage, och fick möjligheten att välja, dö eller leva utan en far.

Ja valet hade varit väldigt svårt....
Citera
2008-03-11, 16:09
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Nej jag är inte emot någon form av abort. Däremot tycker jag det är mycket lustigt att klinisk abort är så accepterat bland er "motståndare" medans juridisk, det är djävulens verk.

Tänk efter lite vad som egentligen händer när man gör en klinisk abort, sen tänker du efter vad som händer när man gör en juridisk.

Eftersom vi idag redan har just juridiska aborter, men endast om båda föräldrar går med på det. Så vad är det som gör en juridisk abort så mycket värre än en klinisk bara pga att en förälder tar beslutet?

Edit: När jag låg i mammas mage, och fick möjligheten att välja, dö eller leva utan en far.

Ja valet hade varit väldigt svårt....

Varför ska jag tänka på det. Man tar bort ett foster och jag tycker ju det är helt okej.

En juridisk abort är annorlunda och då finns det ett barn.

Det barnet ska ha lika rättigheter som andra barn, arvsrätt och inte vara ha sämre än andra barn juridiskt sett.

Att adoptera bort ett barn i innebär att barnet har nya föräldrar, nästan alltid två och juridiska rättigheter för dessa.

Ensamadopterande människor kollas mycket nog ekonomiskt och att de har ett mycket gott nätvärk. Det är mycket svårt att få adoptera barn som ensamstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in