Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
Ja precis min tanke. Det är rätt naturligt och bli alldeles omskakad om en oväntad graviditet uppstår.
Så ett par obligatoriska vändor till psykolog innan pappret skrivs på?
Citat:
Skillnaden mellan en klinisk abort och en juridisk är ju att vi den första så finns inget barn men i den andra finns det det.
Inte om den juridiska aborten ska skrivas på under samma period som den kliniska aborten fortfarande kan göras.
Citat:
Man kan naturligtvis ändra sig vid bägge. Men skillnaden är att vid den juridiska aborten är det svårt för mannen att riktigt veta vad det hela ska mynna ut och i början är nog kanske inte panikkänslorna långt borta. Alltså lätt att skriva på ett sånt kontrakt och sen är det oåterkalleligt.
18 år känns inte så länge tycker jag, om man jämför med den livstidsdom man utsätter sig för som kvinna (och för mannen) vid en klinisk abort.
Citat:
Jag tror att många skulle kunna tänka sig att skriva under ett sånt kontrakt i tidig graviditet. Vilket skulle skapa en armé av mammor med enskild vårdnad.
Fattar inte grejen. De flesta kvinnor gör väl också abort i ett tidigt skede?!?
Citat:
Många mammor kanske skulle tycka att det är ganska skönt att ha barnen helt själv. Kanske det här skulle öka med deras godkännande.
Tror många barn skulle tycka att det var skönt också.
Har tre exempel (ingen av dem gäller mig, men två är nära vänner och en är bekant)
1. Pappa ringer dyngrak ca två tre gånger per år, han är på fest och har kommit på att han är pappa, vill att mamma ska väcka sonen så han får prata med honom. Mamma vägrar och säger till att han skall ringa dagen efter, dagen efter ringer ingen .. nästa samtal kommer likadant efter flera månader igen. Om mamman ringer upp dagen efter är sonen inte längre intressant.
2. Pappa sätter igång en vårdnadstvist varannat år då han kommer på att han vill vara med sin son. Tvingar sig på med födelsedagspresent till en pojke som inte känner honom och tycker att han är obehaglig. Pojken har en fadersgestalt som han sedan flera år kallar pappa och som han känner sig trygg med.
3. Barnet blev gjort i buskarna på en festival. Mamman vet inte vem pappan är, pappan vet inte att han är far. Pojken har idag en "pappa" och ser ut att må prima.
Citat:
Hur påverkar det barnen att växa upp i ett sånt här matriarkat?
Vad är skillnaden på en pappa som inte bryr sig och en pappa som inte bryr sig? 1273:-?
Tror att många både mammor och barn hade mått bättre om saker och ting var annorlunda. Om pappa redan från början bestämt sig för att inte vilja ha med barnet att göra, så förstår jag inte tvånget, det är lättare för en tjej då, orättvist?
Om fler skrev på juridiska aborter skulle chansen att adoptera bli lättare om mamman faktiskt hittar en ny man som är villig att ta ansvar, barnet skulle få en tryggare vardag och framtid.
Varför är det så ok för en blivande moder att avsäga sig föräldraskapet? Men inte för en blivande fader?