Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Nej man kan inte "se" ett svart hål, men visst kan du väl hålla med om att det kan få omgivningen att se lite suspekt ut? Typ såhär:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Black_Hole_Milkyway.jpg
Ett svart hål som äter kan se ut ungefär såhär:
http://www.spacetelescope.org/images/screen/heic0409a.jpg
Synnerligen våldsamt och lättupptäckt.
Oj, titta! Det gick att svara på frågan utan att vara spydig eller säga "du skulle inte förstå". Andra i tråden borde ta lärdom...
Det svarta hålet som äter är som sagt lättupptäckt. Man bör dock tänka på att det inte är så att svarta hål måste se ut så. Ett svart hål som bildats i ett relativt glest område i rymden kommer ju inte att ha speciellt mycket att suga in och får därför inte heller någon ackretionskiva med tillhörande strålning. Skulle det interstellära mediet räcka till för att suga åt sig tillräckligt mycket för att få någon observerbar effekt? Jag vet inte, men jag tvivlar på det.
Angående ditt andra exempel: Hålet på bilden är sett från 600 km avstånd enligt
bildtexten. Ett löjligt litet avstånd i astronomiska sammanhang. Även utan gravitationslinsningseffekten (som jag antar du är ute efter) hade det varit lätt att upptäcka. Själva hålet är har en radie på cirka 30 km (om jag inte räknat fel). Om bilden är någorlunda korrekt så är den "effektiva" radien (det område där det svarta hålet förvanskar bakgrunden och därför kan upptäckas) cirka 3 ggr så stor så själva hålets radie, alltså 90 km. Hur lätt är det då att upptäcka? 90 km är ingenting och det finns inte en chans att vi hade sett det på ett ljusårs avstånd. Hade vi sett det om det varit i solsystemets utkanter. Knappast. (dock så hade ju gravitationella effekter då redan varit uppenbara). Det är alltså mycket små, mörka grejor att leta efter. Betänk också att svarta hål kan vara betydligt mindre än det i exemplet.
Vad som verkligen talar emot att ett svart hål skulle dyka upp i närheten av oss och ställa till oreda är att rymden är så pass tom. En "kollision" mellan solsystemet och en annan stjärna (vilket ju inte heller skulle vara bra) beräknas ske cirka en gång på 10^19 år. Svarta hål är betydligt ovanligare och en kollision med ett sånt är alltså ännu osannolikare.
Ovanstående gäller för svarta hål som bildas av stjärnor genom supernovor. För sådana så finns det en minsta massa på cirka 1,5 ggr solens. Man har dock spekulerat om svarta hål som skapats i Big Bang (s.k. primordial black holes). Dessa skulle kunna ha vilken massa som helst och skulle alltså kunna vara så små att de är omöjliga att upptäcka både visuellt och gravitationellt förrän de redan är här. Vad som talar emot små svarta hål är att de antas "koka bort" genom Hawkingstrålning. Man bör dock tänka på att Hawkingstrålningen är hypotetisk så det finns ju en möjlighet att små svarta hål kan finnas. Om ett sådant hål skulle falla ner på jorden så borde det kunna suga åt sig materia och växa exponentiellt och kanske svälja jorden. Vad som talar mot det är att de antas ha mycket höga hastigheter och att de därför skulle kunna passera rakt genom jorden i princip obemärkta.
Slutligen så spekulerar man att denna typ av små svarta hål kan skapas i stora partikelacceleratorer (LHC som körs igång till sommaren). Samma resonemang om Hawkingstrålning och evenutell farlighet gäller. Jag skall poängtera att primordial black holes och micro black holes inte anses sannolika och absolut inte anses utgöra någon reell risk för oss.