2008-03-05, 08:47
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vi vet att kärnan till ett svart hål är mycket litet, men hur stort är själva sughålet eller omgivningen.
Det beror på massan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Schwarzschild_radius
Citera
2008-03-05, 11:18
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
Ett svart hål skulle INTE synas, för att dess gravitation vid händelsehorisonten är ljusets hastighet, med andra ord kan ljus inte undkomma ett svart hål och därför inte skapa någon form av synligt fenomen.

(För er som inte förstår kommande del, läs någon grundläggande astrofysikkurs)
Det skulle däremot dra ihop ljuset omkring sig som lins, om den är sedd från rätt avstånd..
Enkelt sett såhär: (jorden) < (Svarthål) > (avlägesnljuskälla)
Kansike lite OT men effekten går att använda som ett teleskop.

Tillbaka till att vara on-topic.
Korrekt att om man inte är på rätt avstånd från svartahålets "lins fokus" så ser man IBLAND kanten på händelsehorisonten på grund av vad det svarta hålet äter, men det är också beroende på om det är ett stationärt svart hål (dvs. att det suger i 3 dimentioner (en sfärisk sug-zon)) eller ett roterande svart hål som suger i 2 dimentioner (en platt sug-zon).

Det Finns ingen friktion i anslutning till händelsehorisonten (det du kallar mynning), det är frågan om en naturlig acceleration, och efterson den sker i nästan totalt vakum så finns inget att skapa friktion mot, i synnerhet då all omgivande materia färdas i samma relativa hastighet mot samma mål; singulariteten.

Men ja, det är ju sannerligen mycket troligare att vi isåfall skulle närma oss ett svart hål på grund av dess gravitation än att ett svart hål skulle närma sig oss.
Nej man kan inte "se" ett svart hål, men visst kan du väl hålla med om att det kan få omgivningen att se lite suspekt ut? Typ såhär: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Black_Hole_Milkyway.jpg

Ett svart hål som äter kan se ut ungefär såhär: http://www.spacetelescope.org/images/screen/heic0409a.jpg

Synnerligen våldsamt och lättupptäckt.
Citera
2008-03-05, 13:17
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
Ett svart hål skulle INTE synas, för att dess gravitation vid händelsehorisonten är ljusets hastighet, med andra ord kan ljus inte undkomma ett svart hål och därför inte skapa någon form av synligt fenomen.

(För er som inte förstår kommande del, läs någon grundläggande astrofysikkurs)
Det skulle däremot dra ihop ljuset omkring sig som lins, om den är sedd från rätt avstånd..
Enkelt sett såhär: (jorden) < (Svarthål) > (avlägesnljuskälla)
Kansike lite OT men effekten går att använda som ett teleskop.

Tillbaka till att vara on-topic.
Korrekt att om man inte är på rätt avstånd från svartahålets "lins fokus" så ser man IBLAND kanten på händelsehorisonten på grund av vad det svarta hålet äter, men det är också beroende på om det är ett stationärt svart hål (dvs. att det suger i 3 dimentioner (en sfärisk sug-zon)) eller'
ett roterande svart hål som suger i 2 dimentioner (en platt sug-zon).

Det Finns ingen friktion i anslutning till händelsehorisonten (det du kallar mynning), det är frågan om en naturlig acceleration, och efterson den sker i nästan totalt vakum så finns inget att skapa friktion mot, i synnerhet då all omgivande materia färdas i samma relativa hastighet mot samma mål; singulariteten.

Men ja, det är ju sannerligen mycket troligare att vi isåfall skulle närma oss ett svart hål på grund av dess gravitation än att ett svart hål skulle närma sig oss.

Så insiktsfullt, tänka sig att det finns hela tre "dimentioner"! Är du månne fysiker eller kosmolog, min gode herre?

EDIT: Stavning, morgontrött.
Senast redigerad av Jomazi 2008-03-05 kl. 13:24.
Citera
2008-03-05, 17:52
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Nej man kan inte "se" ett svart hål, men visst kan du väl hålla med om att det kan få omgivningen att se lite suspekt ut? Typ såhär: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Black_Hole_Milkyway.jpg

Ett svart hål som äter kan se ut ungefär såhär: http://www.spacetelescope.org/images/screen/heic0409a.jpg

Oj, titta! Det gick att svara på frågan utan att vara spydig eller säga "du skulle inte förstå". Andra i tråden borde ta lärdom...

Det svarta hålet som äter är som sagt lättupptäckt. Man bör dock tänka på att det inte är så att svarta hål måste se ut så. Ett svart hål som bildats i ett relativt glest område i rymden kommer ju inte att ha speciellt mycket att suga in och får därför inte heller någon ackretionskiva med tillhörande strålning. Skulle det interstellära mediet räcka till för att suga åt sig tillräckligt mycket för att få någon observerbar effekt? Jag vet inte, men jag tvivlar på det.

Angående ditt andra exempel: Hålet på bilden är sett från 600 km avstånd enligt bildtexten. Ett löjligt litet avstånd i astronomiska sammanhang. Även utan gravitationslinsningseffekten (som jag antar du är ute efter) hade det varit lätt att upptäcka. Själva hålet är har en radie på cirka 30 km (om jag inte räknat fel). Om bilden är någorlunda korrekt så är den "effektiva" radien (det område där det svarta hålet förvanskar bakgrunden och därför kan upptäckas) cirka 3 ggr så stor så själva hålets radie, alltså 90 km. Hur lätt är det då att upptäcka? 90 km är ingenting och det finns inte en chans att vi hade sett det på ett ljusårs avstånd. Hade vi sett det om det varit i solsystemets utkanter. Knappast. (dock så hade ju gravitationella effekter då redan varit uppenbara). Det är alltså mycket små, mörka grejor att leta efter. Betänk också att svarta hål kan vara betydligt mindre än det i exemplet.

Vad som verkligen talar emot att ett svart hål skulle dyka upp i närheten av oss och ställa till oreda är att rymden är så pass tom. En "kollision" mellan solsystemet och en annan stjärna (vilket ju inte heller skulle vara bra) beräknas ske cirka en gång på 10^19 år. Svarta hål är betydligt ovanligare och en kollision med ett sånt är alltså ännu osannolikare.

Ovanstående gäller för svarta hål som bildas av stjärnor genom supernovor. För sådana så finns det en minsta massa på cirka 1,5 ggr solens. Man har dock spekulerat om svarta hål som skapats i Big Bang (s.k. primordial black holes). Dessa skulle kunna ha vilken massa som helst och skulle alltså kunna vara så små att de är omöjliga att upptäcka både visuellt och gravitationellt förrän de redan är här. Vad som talar emot små svarta hål är att de antas "koka bort" genom Hawkingstrålning. Man bör dock tänka på att Hawkingstrålningen är hypotetisk så det finns ju en möjlighet att små svarta hål kan finnas. Om ett sådant hål skulle falla ner på jorden så borde det kunna suga åt sig materia och växa exponentiellt och kanske svälja jorden. Vad som talar mot det är att de antas ha mycket höga hastigheter och att de därför skulle kunna passera rakt genom jorden i princip obemärkta.

Slutligen så spekulerar man att denna typ av små svarta hål kan skapas i stora partikelacceleratorer (LHC som körs igång till sommaren). Samma resonemang om Hawkingstrålning och evenutell farlighet gäller. Jag skall poängtera att primordial black holes och micro black holes inte anses sannolika och absolut inte anses utgöra någon reell risk för oss.
Citera
2008-03-05, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama

Din första länk:

Varför ser det ut som en suddig smörja en bit utanför hålet? Den suger i sig massan och det blir som en virvel? I vilken hastighet?
Ser rätt skumt ut. Är det inte datagjort eller nåt?
Citera
2008-03-05, 19:15
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Din första länk:

Varför ser det ut som en suddig smörja en bit utanför hålet? Den suger i sig massan och det blir som en virvel? I vilken hastighet?
Ja, det är datorgjort. Ett riktigt foto på ett (potentiellt) svart hål skulle se ut ungefär så här:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Gcle.jpg

Angående det suddiga skulle jag gissa att man försöker illustrera en så kallad gravitationslins. http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_lensing
Citera
2008-03-05, 20:24
Medlem
svampdamps avatar
Svarta hål strålar väll ut häftiga gammastrålar, eller är det när en stjärna dör?

Ursäkta men jag är här för att lära mig och jag försöker verkligen.
Citera
2008-03-05, 20:44
Medlem
Citat:
Svarta hål strålar väll ut häftiga gammastrålar, eller är det när en stjärna dör?

Jag råder dig att försöka lära dig någon annanstans och vända dig hit när du stöter på problem. No offense men dina frågor är jävligt basic....
Citera
2008-03-05, 21:13
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:

Du behöver inte be om ursäkt. Det är bara roligt med folk som är intresserade.

Ja, det kan komma en hel del gammastrålning från den materia som sugs in i ett svart hål. De omtalade friktionskrafterna som blir när stoftpartiklarna "gnuggas" mot varandra på väg in.

Dock finns det ett fenomen som kallas GRB's, eller Gamma Ray Bursts, som på något sätt verkar vara kopplade till svarta hål som föds. Detta är ett av de coolare astrofysikaliska fenomenen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gamma_ray_bursts

Bry dig förresten inte om fjantarna som försöker hävda sig och låtsas vara avancerade astrofysiker genom att kalla dina frågor "jävligt basic". Ställ gärna frågor om det är något du vill veta, det är ett av de bästa sätten att lära sig på.
Citera
2008-03-05, 22:16
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Ja, det kan komma en hel del gammastrålning från den materia som sugs in i ett svart hål. De omtalade friktionskrafterna som blir när stoftpartiklarna "gnuggas" mot varandra på väg in.

Dock finns det ett fenomen som kallas GRB's, eller Gamma Ray Bursts, som på något sätt verkar vara kopplade till svarta hål som föds. Detta är ett av de coolare astrofysikaliska fenomenen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gamma_ray_bursts
Hawkingstrålning också, inte att förglömma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation
Citera
2008-03-05, 22:26
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Hawkingstrålning också, inte att förglömma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation
Nej, det ska man inte glömma (även om den inte observerats än). Vet dock inte vilket energispektrum man skulle kunna förvänta sig Hawkingsstrålningen ha.
Citera
2008-03-05, 22:27
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Din första länk:

Det är ett (eller flera sammanfogade) fotografi av vintergatan, på vilket man har lagt på en simulering av ett svart hål med massan 10 solmassor på ett avstånd av 600 km. Det suddiga är som Vintersömn påpekade en effekt av att den kraftiga gravitationen kröker ljuset. Det som ser mest förvrängt ut är det som egentligen finns bakom hålet, medan det som ser ut att ligga närmast händelsehorisonten egentligen finns bakom observatören.

Hålet äter alltså ingenting, utan är i "vila". Och för att vara tydlig: Ja, det är en datorsimulering.

Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Angående ditt andra exempel: Hålet på bilden är sett från 600 km avstånd enligt bildtexten. Ett löjligt litet avstånd i astronomiska sammanhang. Även utan gravitationslinsningseffekten (som jag antar du är ute efter) hade det varit lätt att upptäcka. Själva hålet är har en radie på cirka 30 km (om jag inte räknat fel). Om bilden är någorlunda korrekt så är den "effektiva" radien (det område där det svarta hålet förvanskar bakgrunden och därför kan upptäckas) cirka 3 ggr så stor så själva hålets radie, alltså 90 km. Hur lätt är det då att upptäcka? 90 km är ingenting och det finns inte en chans att vi hade sett det på ett ljusårs avstånd. Hade vi sett det om det varit i solsystemets utkanter. Knappast. (dock så hade ju gravitationella effekter då redan varit uppenbara). Det är alltså mycket små, mörka grejor att leta efter. Betänk också att svarta hål kan vara betydligt mindre än det i exemplet.
Enligt bildtexten skulle även en acceleration på 400 miljoner g krävas för att bibehålla avståndet till hålet

Naturligtvis är man redan ganska körd om man ser ett svart hål på det sättet som visas på bilden, eller kanske mer troligt redan sliten i stycken av tidvattenkrafterna. Jag menade bara att svarta hål skapar en form av synligt fenomen, som svar på:
Citat:
med andra ord kan ljus inte undkomma ett svart hål och därför inte skapa någon form av synligt fenomen.

Vilket avstånd det är möjligt att upptäcka ej ätande svarta hål på har jag ingen aning om. Det lär vara längre än 600 km men jag vet också att det inte är ett betryggande asvstånd.

Herze råder jag att skriva något konstruktivt eller inte skriva alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in