Citat:
Ursprungligen postat av Seatim
Tjejens barn är tonårsbarn och jag är extrapappa. Hur mycket ska jag ha att säga till om?
Känns ibland som jag ska hjälpa till med allt från läxor till sport men när det kommer till beslut om gymnasium, hur och vad som de bör hjälpa till med hemma och liknande. Då är det mamman som tar besluten hemma hos oss. Det har gått så långt så jag inte kräver något alls av barnen, för när jag har begärt något så blir det bara tjaffs... Och jag gillar barnen ska jag tillägga och det funkar normalt hemma hos oss. Men ibland känner jag bara för att sticka....
Jag har haft 3 "extrapappor" i mitt liv, och jag kom inte bra överrens med någon av dem. Man känner inte direkt något hat men man blir lätt irriterad på varandra.
Jag kan inte säga varför det är så, jag hade hellre haft en bättre relation till mannen min morsa är gift med men det går inte bara.
Håll ut! Dem flyttar ut förr eller senare
Citat:
Ursprungligen postat av Seatim
Ex. x-antal timmar vid datorn för 14 åring, spricker efter 1 dag, killen har suttit 55 timmar på en vecka vid datorn. Och då var han sjuk en dag. Och jag orkar faan inte ens agera... för att han säger att vad ska han annars göra. Stick och träffa någon kompis, nej alla sitter vid datorn. The lost generation känns det som.
Jag var likadan, the lost generation? Här jag bor har dem stängt ner fritidsgårdar.. kriminaliteten har ökat och jag hade verkligen inget annat att göra än att spela data hela dagarna förut.
Nu har jag hittat 2 polare i mitt område, den ena spelade minst 10 timmar om dagen och satte ofta uppe långa nätter, de båda röker CB och det är i princip det enda vi gör med varandra.. inte så bra om man tänker efter
Ska du hjälpa honom sluta spela data, tro mig det hjälper inte att "dra internet-sladden" eller skrika om det. Man blir bara irriterad och som vilken missbrukare som helst så vill man INTE erkänna hur mycket man spelar.
Det du kan göra är rätt svårt att säga, mitt spelberoende tog ca 5 år att överkomma, faktiskt är den enda lösningen mot spelberoende.. en brud, när man sitter hemma och spelar blir man mindre säker person ute och därför kan man ha problem med tjejerna.
Han är 14 år och kanske polarna går på fest, träffar tjejer osv.. för mig var det lättast att sitta hemma.. spela och alltid ha kontroll över det jag gjorde. För jag visste att gick jag ut skulle man tappa kontrollen och självkänslan.
Jag har ingen lust att snacka vidare, jag har släppt "data-livet" för länge sen och bara tanken av hur jag betedde mig mot min morsa t.ex. när hon sa att maten var färdig kunde jag sitta i 30 min - 1 timme innan jag gick ut o käka, det ger mig ångest.
Lycka till, jag kan bara säga det att höja rösten för att visa att du bestämmer.. funkar troligen inte, aldrig funkat på mig jag har höjt rösten tillbaka och allt blir värre. Försök tjata så lite som möjligt men påminn ofta om ansvar för skolan/framtida jobb osv. (kan dock anses som rätt tjatigt, gör det när ungarna är på bra humör).
ska sova... ciao