2012-06-12, 20:23
Medlem
Naccaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YiddoYiddo
Ahaa, jobbigt... Är det här med LOB:en något som så att säga "försvinner" efter ett antal år, eller är man rykt för all framtid nu?
Entrévärd verkar ju rätt intressant, men vad mer exakt innebär detta jobb i praktiken? Har en polare som jobbade just som entrévärd i Sthlm under en period, och det verkade rätt glassigt... som jag förstod det så stod han mest finklädd i dörren och hälsade folk välkomna Verkar intressant som sagt, iom att jag verkligen gillar att jobba med folk och gillar krogmiljön.

Entrévärd är lite olika beroende på vilket typ av ställe man jobbar på, jobbar man på något som mer liknar en kvarterskrog så är man i praktiken dörrvakt. Jobbar man på nattklubb så är det precis som din vän säger; mer av ett värd-gig. Alltså att man hälsar folk välkomna och bara ser till att stället verkar shysst.
Citera
2012-06-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naccache
Entrévärd är lite olika beroende på vilket typ av ställe man jobbar på, jobbar man på något som mer liknar en kvarterskrog så är man i praktiken dörrvakt. Jobbar man på nattklubb så är det precis som din vän säger; mer av ett värd-gig. Alltså att man hälsar folk välkomna och bara ser till att stället verkar shysst.

Najs, verkar helt ok ju... Antar att det är kontakter som avgör vem som får såna jobb då eller? Ska försöka få in en fot, vet att jag skulle göra ett bra jobb.
Citera
2012-06-14, 07:25
Medlem
Citat:
Najs, verkar helt ok ju... Antar att det är kontakter som avgör vem som får såna jobb då eller? Ska försöka få in en fot, vet att jag skulle göra ett bra jobb.

Jag skulle vilja hävda att du som entrévärd i praktiken gör samma jobb som ordningsvakterna, även på nattklubbar, så är det oftast enligt min erfarenhet. Är OV, var tidigare EV. De "riktiga" entrévärdarna, alltså de som släpper in folk, väljer vem som ska komma in etc., kallas ofta pointers eller dyl.
Citera
2012-06-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty474
Jag skulle vilja hävda att du som entrévärd i praktiken gör samma jobb som ordningsvakterna, även på nattklubbar, så är det oftast enligt min erfarenhet. Är OV, var tidigare EV. De "riktiga" entrévärdarna, alltså de som släpper in folk, väljer vem som ska komma in etc., kallas ofta pointers eller dyl.

OK, ungefär det intrycket jag fått också.
Så, för att jobba som entrévakt så behöver jag alltså varken en formell utbildning eller vara helt snövit i alla register? Och vad tjänar man på en kväll ungefär? Antar att det är ett par snäpp under vad en OV drar in, men det är ju helt i sin ordning isåfall.
Citera
2012-06-14, 18:33
Medlem
Citat:
Så, för att jobba som entrévakt så behöver jag alltså varken en formell utbildning eller vara helt snövit i alla register? Och vad tjänar man på en kväll ungefär? Antar att det är ett par snäpp under vad en OV drar in, men det är ju helt i sin ordning isåfall.

Du behöver ingen utbildning, dock är konurrensen hög till skillnad från när du är OV så du måste antingen va väldigt duktig och på eller känna folk som kan fixa in dig. Det där med att va ostraffad är lite olika. Är du anställd direkt av krögaren kan du ha suttit eller vadsomhelst men om du är anställd av ett auktoriserat bevakningsföretag (de flesta krogar har sådana) måste du va godkänd av länsstyrelsen. Dock verkar det går att komma runt då, vissa jobbar svart exempelvis. Företagen är ibland rätt sega på att kolla om folk blir godkända av länsstyrelsen så försök.

Bruttolönen för EV brukar ligga mellan 150 och 200 i timmen. 170 är den timlön jag stött på oftast.
Senast redigerad av qwerty474 2012-06-14 kl. 18:53. Anledning: Grammatiskt fel.
Citera
2012-06-17, 20:30
Medlem
Tack för svaren, boys!
Kontentan av detta, som jag ser det, blir att det bästa i min situation är att försöka få in foten som entrévärd först och främst. Sen får jag sikta på OV så fort samhället förlåtit mig
Just ja, ni som verkar ha koll, kan man så att säga höra av sig till polisen och andra berörda myndigheter för att få veta, INNAN man pröjsar en dyr OV-utbildning, om det föreligger hinder för att bli godkänd? Annars känns det ju verkligen som pengar i sjön...
Citera
2012-06-18, 01:45
Medlem
Citat:
Tack för svaren, boys!
Kontentan av detta, som jag ser det, blir att det bästa i min situation är att försöka få in foten som entrévärd först och främst. Sen får jag sikta på OV så fort samhället förlåtit mig
Just ja, ni som verkar ha koll, kan man så att säga höra av sig till polisen och andra berörda myndigheter för att få veta, INNAN man pröjsar en dyr OV-utbildning, om det föreligger hinder för att bli godkänd? Annars känns det ju verkligen som pengar i sjön...
Du kommer inte att komma in på utbildningen om de inte tänkt godkänna
dig så det behöver du inte oroa dig för
Citera
2012-07-21, 19:00
Medlem
Zelogaths avatar
Då tråden är ganska lång så finns säkert svaret här någonstans, men jag hoppas att jag blir förlåten som ställer den ändå!

Jo det är så att jag skulle vilja gå OV-utbildning, och då måste man ju ansöka via polisen.
Jag drog ut en ansökan via polisens hemsida och fyllde i den så gott det gick (det är ju samma blankett för förordnande också) och begav mig sedan till det lokala polishuset, då jag tänkte att de kan svara på om jag har fyllt i den korrekt.

Nae... de kunde de inte riktigt, de hade ingen koll alls!
Så de bestämde sig för att skicka denna vidare från Falköping till "killen som har koll på detta" i Skövde.
Detta var i torsdags, så han kanske inte kollar igenom den förrän efter helgen.
Men jag tänkte att jag kanske kan få svar här på om jag kanske behöver göra om ansökan, ifall den hamnat fel?

Jag har inte heller betalat något, polisen jag talade med sa att det kostade 700kr för förordnande men då påpekade jag att det är själva utbildningen jag vill ansöka till.
Ingen av oss hade någon aning om ifall det var samma summa.
Hur löser jag detta nudå, om det visar sig att det kostar pengar?

Borde jag höra av mig till polisen i Skövde i början på nästa vecka för att kontrollera detta, eller ska jag hoppas på att "killen med kollen" ringer det angivna telefonnumret i ansökan?

Tack på förhand!
Citera
2012-07-21, 20:33
Medlem
BaldiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Då tråden är ganska lång så finns säkert svaret här någonstans, men jag hoppas att jag blir förlåten som ställer den ändå!

Jo det är så att jag skulle vilja gå OV-utbildning, och då måste man ju ansöka via polisen.
Jag drog ut en ansökan via polisens hemsida och fyllde i den så gott det gick (det är ju samma blankett för förordnande också) och begav mig sedan till det lokala polishuset, då jag tänkte att de kan svara på om jag har fyllt i den korrekt.

Nae... de kunde de inte riktigt, de hade ingen koll alls!
Så de bestämde sig för att skicka denna vidare från Falköping till "killen som har koll på detta" i Skövde.
Detta var i torsdags, så han kanske inte kollar igenom den förrän efter helgen.
Men jag tänkte att jag kanske kan få svar här på om jag kanske behöver göra om ansökan, ifall den hamnat fel?

Jag har inte heller betalat något, polisen jag talade med sa att det kostade 700kr för förordnande men då påpekade jag att det är själva utbildningen jag vill ansöka till.
Ingen av oss hade någon aning om ifall det var samma summa.
Hur löser jag detta nudå, om det visar sig att det kostar pengar?

Borde jag höra av mig till polisen i Skövde i början på nästa vecka för att kontrollera detta, eller ska jag hoppas på att "killen med kollen" ringer det angivna telefonnumret i ansökan?

Tack på förhand!

Själva ansökan kostar inget, dock så får du betala utbildning om du blir antagen.
Citera
2012-07-21, 20:38
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
Själva ansökan kostar inget, dock så får du betala utbildning om du blir antagen.
Okej, tack!

Baserat på min förklaring på huruvida denna ansökan lämnades in, tror du att jag gör bäst i att invänta kontakt eller borde jag ta initiativet att ringa för att kolla om allt stämmer?
Citera
2012-07-21, 21:25
Medlem
bratemos avatar
Citat:

Stämmer, men som då jag själv är Entrévärd ber jag dig vara vänlig och inte stöka. Ge inte Entrévärdsyrket mer skit.

Du har inga befogenheter mer än att neka folk i entrén och BE dem gå. Du får aldrig hota eller tvinga utöver om en Ordningsvakt BER om ditt stöd. Du får alltid använda nödvärnslagen och envarsgripande, det får alla.

Många "nya" entrévärdar får storhetsvansinne, gör bort sig och lär sig yrket. Men det är många som får lida för det. Läs mer på Krogvakt.blogg.se , http://vaktjavel.wordpress.com/ , OVblog.se mm

Citat:
Tack för svaren, boys!

Stämmer.

Du kan alltid kontakta polisen via deras hemsida och fråga, du betalar endast utbildningsavgiften om du blir antagen. Misslyckas du under själva utbildningen får du inte pengarna tillbaka.

Det finns även en ansökningsavgift om förordnande, ca 700:- per län (Dvs, när du är utbildad måste du betala 700 spänn för att få jobba i ditt län)

Var inte hetsig. Var trevlig. Ditt jobb är ett serviceyrke, inget sökabråkyrke.
Citera
2012-07-22, 20:44
Medlem
sebnies avatar
När det gäller tillstånd för allmänna sammankomster och OV, så har jag hört att om något inte stämmer på tillståndet (tex datum) så får ni inte vara där och utföra jobb såsom att stå i ingången och slussa folk.

Stämmer detta? Varför i så fall? Om det verkligen har blivit ett ärligt fel (såsom en felskrivning, tex ett tillstånd utfärdat 2012-07-01 som gäller för 2010-07-25) så borde det väl inte vara så svårt att telefonkolla tillståndet?
(här är det uppenbart att man egentligen menar 2012-07-25)

Det är ju det objektiva som är det viktiga, dvs om det verkligen finns ett tillstånd för den aktuella aktiviteten på det aktuella datumet, inte om datumet på ett pappersark är formellt korrekt.

Ringer man upp utfärdaren av tillståndet och telefonkollar så kan dem se i datorn baserat på tillståndsnummer/diarienummer/ärendenummer exakt vad som ansökts och vad som beviljats och då kommer ett ev skrivfel ut i rampljuset direkt.

Rimligtvis borde det även på samma sätt gå att telefonkolla i det fall man beslutar sig för att köra längre än vad tillståndet medger, och då har telefonansökt och fått beviljat en förlängning av tillståndet.

Allt sådant registreras ju i datorn numera så rimligtvis ska ju inte ett tillståndspapper behövas öht utan det ska räcka med att ge ett diarienummer muntligt till en OV som skall vakta på en offentlig tillställning?

Vad är det som gör att en OV inte får utföra jobb om inte tillståndspapperet är formellt korrekt, om nu det verkligen finns ett tillstånd för aktiviteten ifråga på det aktuella datumet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in