Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Vad är bunkerolja för något?
Bunkerolja är ett allmänt namn mer eller mindre, som innefattar skiten som blir över efter destilleringen av råoljan (heter bunkerolja pga sättet den förvaras på). Kort och gott är det hur som helst tjockolja
Rinner rätt igenom och är knölad med svavel och skit och ger betydligt värre avgaser än vanlig diesel. Däremot kan den ge lite mer effekt.
Hur som helst får vem som helst inte köpa den här glada oljan, då måste man vara skattebefriad förbrukare och förbruka en viss mängd om året. Värmepannan hemma är inte innefattad i detta mig veterligt, dessutom måste du ha ett yrkesmässigt fartyg registrerat i ett företag.
Det där skräpet som anävds på fartyg på internationellt vatten (tuffar på miljödiesel i hamnen) är i regel en blandning av vanlig diesel och den här tjockoljan. Inte vidare miljövänlig, men vem bryr sig om det.
Har jag fått något fel här får ni gärna rätta mig, min litteratur hemmavid om denna produkt är högst bristfällig, men täcker upp en del.
Edit
Här kan du läsa lite mer om det förresten
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_oil
/Edit
Citat:
Farmardieseln är inte grön, den är ofärgad, så den kan du lugnt köra på om du hittar en bonne som är villig att sälja lite till dig. Hr du eller en bekant ett företag så kan du skaffa ett SÅIFA-tankkort. Då kan du tanka diesel på preem, och det är ungefär en krona billigare.
Endast olja som är avsedd för uppvärmning eller för användning i stationära anläggningar såsom elverk och pumpar, är färgad grön. Denna gröndiesel är strikt förbjuden att använda i traktorer, bilar och andra motorfordon.
Den du nämner sist där är ju något helt annat än den diesel som faktiskt
går att köpa in till reducerat pris (i regel billigare än SÅIFA mig veterligt?).
Den sista du talar om är ju den som är löjligt billig, mer än den kronan det skiljer mellan vanlig diesel och SÅIFA-kortet.