2008-03-03, 22:48
Citat:
Jag behöver hjälp med att reparera windows säkert utan att behöva ta bort dokument och så vidare.
Problembeskrivning:
För några dagar sen slutade min dator starta upp som den ska. Den kom till Windows XP-ikonen med den blå mätaren, frös efter ett halvt "varv", och skickade mig till dos-menyn där man kan välja felsäkert läge (F8-menyn). Inget läge fungerade, alla skickade mig tillbaka. Jag försökte då starta med min windows-cd, gick in i reparationskonsolen och skrev CHKDSK, varefter det i alla fall gick att starta windows. Men datorn fungerade inte som den skulle. Filerna verkade finnas där, men jag kunde inte se start-menyn, jag kunde inte starta internet explorer, alla autostartprogram kraschade osv.
Jag startade på nytt med windowscdn och valde att "reparera" windows. (Att jag använde CHKDSK förut berodde på att den inte kunde identifiera min hårddisks partitionering och därmed hade varit tvungen att formatera för att installera om windows.) "Reparationen" eller "ominstalleringen" fortgick och blev klar utan problem.
Men när jag nu startar datorn kommer jag bara flyktigt till Windows XP-ikonen, sedan gäller samma problem som förut: F8-menyn går igång, men inget alternativ fungerar. CHKDSK tar tid men gör ingen skillnad i slutändan.
Jag inser att min hårddisk inte är riktigt som den ska och jag tänker definitivt säkerhetskopiera och så vidare när jag får möjlighet.
Min fråga är: hur reparerar jag/felsöker jag min windowsinstallation på annat (bättre) vis än CHKDSK eller "Reparera Windows"-funktionen på start-cdn? Finns det några säkra och schyssta alternativ för sådana här situationer? Några program?
Observera att jag omöjligen kan gå med på att formatera eller ta bort dokumenten på datorn, förutom de som rör själva operativsystemet - den här datorn är halva mitt minne, min livsförlängning.
Datorn i fråga är en Fujitsu Siemens av "kommunarbetarmodell" som blivit friköpt. Hårddisken är på 250 gb och CHKDSK hävdar att 231 alltjämt är använda.
Jag har möjlighet att bränna program, startcds, whatever genom en annan dator.
All hjälp uppskattas oerhört... Jag är desperat.