2000-08-28, 12:15
I "Haschboken" som de flesta tonåringars föräldrar kan man läsa detta: "Att musiker tycker sig göra bättre musik när de rökt cannabis beror på att man får bättre självkänsla av cannabis och därför upplever att de gör bättre musik"... Jag citerar ur huvudet nu, men budskapet stämmer iaf. Detta är bland det fånigaste jag har läst vad det gäller myter kring cannabis. Jag tror inte personen som skrev det stycket någonsin prövat att röka själv, eftersom alla med det minsta musikalisk läggning jag pratat med upplever musiken MYCKET starkare när de varit påverkade av cannabis. De jag känner som producerar musik upplever även att idéerna flyter på bra... Kort och gott att de GÖR bättre musik när de rökt.
Jag har ingen aning om varför det fungerar såhär... Själv målar och tecknar jag mycket. Att röka ger mig bättre förståelse för färger och former... Goda idéer dyker ofta upp i mitt huvud. Ni får inte misstolka mig här nu. Jag röker bara någon gång ibland, oftast med över en månads mellanrum.
Det finns även ett stort antal kända musiker att ta som exempel. Väldigt många av den morderna musikens stora skapare brukar/brukade cannabis (i vissa fall även andra hallucinogener). Bob Dyland, Led Zeppelin, Beatles... Orb... Alla har de varit mycket betydande och listan kan göras hur lång som hellst... Vad är det för dragning kreativa människor verkar ha till cannabis? Nu menar jag givetvis inte alla! I Sverige är det ju inte alls lika vanligt...
Är det någon som kan förklara detta fenomen??
Jag har ingen aning om varför det fungerar såhär... Själv målar och tecknar jag mycket. Att röka ger mig bättre förståelse för färger och former... Goda idéer dyker ofta upp i mitt huvud. Ni får inte misstolka mig här nu. Jag röker bara någon gång ibland, oftast med över en månads mellanrum.
Det finns även ett stort antal kända musiker att ta som exempel. Väldigt många av den morderna musikens stora skapare brukar/brukade cannabis (i vissa fall även andra hallucinogener). Bob Dyland, Led Zeppelin, Beatles... Orb... Alla har de varit mycket betydande och listan kan göras hur lång som hellst... Vad är det för dragning kreativa människor verkar ha till cannabis? Nu menar jag givetvis inte alla! I Sverige är det ju inte alls lika vanligt...
Är det någon som kan förklara detta fenomen??