2000-08-28, 12:15
Medlem
I "Haschboken" som de flesta tonåringars föräldrar kan man läsa detta: "Att musiker tycker sig göra bättre musik när de rökt cannabis beror på att man får bättre självkänsla av cannabis och därför upplever att de gör bättre musik"... Jag citerar ur huvudet nu, men budskapet stämmer iaf. Detta är bland det fånigaste jag har läst vad det gäller myter kring cannabis. Jag tror inte personen som skrev det stycket någonsin prövat att röka själv, eftersom alla med det minsta musikalisk läggning jag pratat med upplever musiken MYCKET starkare när de varit påverkade av cannabis. De jag känner som producerar musik upplever även att idéerna flyter på bra... Kort och gott att de GÖR bättre musik när de rökt.
Jag har ingen aning om varför det fungerar såhär... Själv målar och tecknar jag mycket. Att röka ger mig bättre förståelse för färger och former... Goda idéer dyker ofta upp i mitt huvud. Ni får inte misstolka mig här nu. Jag röker bara någon gång ibland, oftast med över en månads mellanrum.
Det finns även ett stort antal kända musiker att ta som exempel. Väldigt många av den morderna musikens stora skapare brukar/brukade cannabis (i vissa fall även andra hallucinogener). Bob Dyland, Led Zeppelin, Beatles... Orb... Alla har de varit mycket betydande och listan kan göras hur lång som hellst... Vad är det för dragning kreativa människor verkar ha till cannabis? Nu menar jag givetvis inte alla! I Sverige är det ju inte alls lika vanligt...
Är det någon som kan förklara detta fenomen??
Citera
2000-08-28, 17:16
Artister och droger...

Stimulerar antagligen hjärnan på ett positivt sätt. Typ.
Citera
2000-08-28, 18:32
Medlem
Artister och droger...

Jo jag gör själv musik, skriver och gör bilder ibland, man kan få lite nya ideer och infallsvinklar när man är hög. Inget konstigt i det alls..

Vill du läsa en "rolig" bok så ska du läsa "hasch - himmel och helvete" av Allan Rubin. En mer rubbad bok existerar inte, man tror nästan det är ett skämt.

Citera
2000-08-29, 09:52
Medlem
Artister och droger...

Ja, den skrevs väl på 70-talet när det fanns mycket öka i sverige... Helsjuk!
Citera
2000-09-06, 21:49
Medlem
Artister och droger...

Min far är musiker och har förklarat hur droger och musik går ihop.. många tror att musiker är notoriska pundare.. knappast.. för en musiker är musiken livets största glädjeämnen och droger kan vara en "genväg" till målet, MEN den största skillnaden mellan en Musiker som brukar droger och de heroin missbrukare som tar självmord på toaletter är att för en Musiker lever man för Musiken medans en Missbrukare lever för drogerna, detta är också en bra tumregel man kan tillämpa på sig själv. Styr man sitt liv efter drogerna är man en missbrukare, styr man drogerna efter sitt liv är man en brukare och är inte i någon större farozon. Förutom att man riskerar fängelse m.m.
Bör också tilläggas att Artister ofta umgås/omgärdas av missbrukare m.m. som skall vara så inne och hippa runt alla nya artister..
Citera
2000-09-09, 17:14
Medlem
Artister och droger...

Det definitiva beviset för att droger har en positiv inverkan på musikskapandet är Roky Erickson och Syd Barret.
Citera
2000-09-10, 10:09
Medlem
Artister och droger...

amfetamin är vanligt i jazzmusikerkretsar. Skärper koncentrationen och den positiva energin som finns i musiken; förhöjer det kreativa flödet. (det är väl därför amfetamin så ofta har använts av konstnärer och författare)
Cannabis och amfetamin är nog de vanligaste droger i jazzmusikerkretsar. (och technokretsar)

Hos hårdrockare dominerar nog öl och sprit och sånt.
Citera
2000-09-10, 11:52
Medlem
Artister och droger...

> Det definitiva beviset för att droger har en positiv inverkan på musikskapandet
> är Roky Erickson och Syd Barret.

Men desto mer negativ inverkan på deras psyke, båda är schizofrena.

Amfetamin i jazzkretsar? Hade för mig att det var kokain som gällde där..

Hur kan det komma sig att amfetamin kan "förhöja det kreativa flödet" om inte LSD och andra psykedeliska stimulanter kan göra det enligt dig?
Citera
2000-09-10, 16:21
Medlem
Artister och droger...

> Hur kan det komma sig att amfetamin kan "förhöja det kreativa flödet" om inte LSD och andra psykedeliska stimulanter kan göra det enligt dig?

Har du försökt lira när du är påverkad av LSD? Nej, trodde inte det. man blir som bekant väldigt desorganisrad och har ofta svårt att följa en tanke linjärt, men flummar ut, har svårt att koncentrra sig på en uppgift och att koordinera tankar med rörelser. Dessutom krävs det lyhördhet inför sina medmusiker.

LSD och andra psykedeliska stimulanter kan ge inspiration till musikskapande men är svårt att kombinera med utövande.

Håller med Bubblo om att amfetamin verkligen skärper ens musikaliska sinnen men det är nog också så att man får en förhöjd självkänsla och blir mindre självkritisk och därigenom släpper mer på tyglarna.

Cannabis fungerar som alltid och i alla sammanhang perfekt. För mig kan det nästan bli ngn slags telepatisk effekt när man känner så starkt vad de andra i bandet håller på med och var musiken är på väg, man rör sig som ett sinne åt samma håll, helt fantastiskt.
Svårt att förklara, och svårt att förstå för människor som inte är musiker själva.

> Hos hårdrockare dominerar nog öl och sprit och sånt.

Sant men tjack, fludder och en och annan holk går nog ner det också.
Citera
2000-09-10, 16:29
Medlem
Artister och droger...

>Hur kan det komma sig att amfetamin kan "förhöja det kreativa >flödet" om inte LSD och andra psykedeliska stimulanter kan göra det >enligt dig?

Nej det har jag aldrig sagt. Visst kan amfetamin fundgera som en spirituell drog - men det kan även cannabis. Och visst kan lsd inspirera till konstnärligt utövande. Men, som nån påpekar ovan: att UTÖVA konsten under LSD-påverkan tror jag inte är sådär jättelätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in