2008-03-06, 09:06
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Jag gillar förslaget som sådant men jag är tveksam till att det finns underlag att ha ett dedikerat forum för filmskapande. Det finns ju redan idag utrymme att diskutera detta under det vanliga filmforumet och så länge det inte finns en överväldigande mängd trådar som berör ämnet redan idag har jag svårt att se behovet.
Det kanske beror på att man inte vill posta under fel forum? Undrar man över en effekt i After Effects känns det bara dumt att posta i ett filmcafé, eller ett forum som framförallt berör PhotoShop och grafik. Ett forum för indie-filmare hade naturligtvis lockat den kategorin av människor, precis som andra forum lockar andra kategorier - och förmodligen inspirerat många andra till att starta nya trådar.

Det hade definitivt varit ett steg i rätt riktning att åtminstone testa att starta forumet över någon/några veckor för att se resultat. Jag tror att fler människor är intresserade av ämnet än man tror, eftersom mer eller mindre alla någon gång har använt movie maker och har drömt om att faktiskt göra film.
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Det är i stort sett samma grej med stillbilder och rörliga bilder så jag tror att där kan man mötas rätt så bra. eventuellt ett underforum i stil med "Filmproduktion" eller något som antyder att man kan publicera sina verk
Bild och rörlig bild är inte samma sak.
Citera
2008-03-06, 09:10
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor

Bild och rörlig bild är inte samma sak.

Jag har just suttit och radat upp en massa förslag på åtgärder för att stödja ditt förslag. Din respons är att du anmärker på en av mina meningar i vilken jag hävdar att rörlig bild och stillbilder är samma sak.

Hade det inte varit vettigare att spinna vidare på något av det jag skrev som faktiskt stödjer ditt förslag?

För att förklara vad jag menade.
I fotoforumet får man :
Tips på kameror
Tips på filter
Tips på belysning\ljussättning
Bildkritik
osv osv

Är inte det ungefär samma diskussioner man kan ha om filmproduktion?.
Senast redigerad av Dharma 2008-03-06 kl. 09:14.
Citera
2008-03-06, 09:24
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Är inte det ungefär samma diskussioner man kan ha om filmproduktion?.
Eftersom film och foto är så långt ifrån samma sak så hade det nog blivit väldigt rörigt i ett sådant forum - ungefär som i Mat & Dryck, kan tänkas.
Citera
2008-03-06, 09:26
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Eftersom film och foto är så långt ifrån samma sak så hade det nog blivit väldigt rörigt i ett sådant forum - ungefär som i Mat & Dryck, kan tänkas.

Istället för att tugga den meningen om och om igen som ett mantra så föreslår jag att du förklarar för mig (och alla andra för den delen) varför just du har rätt?
Citera
2008-03-06, 09:32
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Istället för att tugga den meningen om och om igen som ett mantra så föreslår jag att du förklarar för mig (och alla andra för den delen) varför just du har rätt?
Varfär är du så offensiv? Det handlar ju inte om rätt och fel - foto och film är helt enkelt två helt olika saker. Om någon skulle starta en "vilken kamera ska jag köpa?"-tråd på ett Foto & Film-forum, så skulle ingen förstå om han menade fotokameror, videokameror eller filmkameror. Som sagt, skillnaden mellan Foto och Film är som Mat och Dryck - två helt olika saker, som måhända är besläktade, men ändå inte hör ihop på samma förum.

Vad jag skulle kunna tänka mig, för att följa på ditt spår, är en ny forumkategori som sammanfattar just de kreativa forumen: Musik, Bild, Foto, Film m.m.. Fanns inte något liknande, tidigare i flashbacks historia, och varför togs det isf bort? Någon mod som vill svara?
Citera
2008-03-06, 09:38
Medlem
occasuss avatar
Om vi förbjuder trådar av typen "Behöver ide´er till min Vampyr Film!1?".
Citera
2008-03-06, 09:41
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Varfär är du så offensiv? Det handlar ju inte om rätt och fel - foto och film är helt enkelt två helt olika saker. Om någon skulle starta en "vilken kamera ska jag köpa?"-tråd på ett Foto & Film-forum, så skulle ingen förstå om han menade fotokameror, videokameror eller filmkameror. Som sagt, skillnaden mellan Foto och Film är som Mat och Dryck - två helt olika saker, som måhända är besläktade, men ändå inte hör ihop på samma förum.

Vad jag skulle kunna tänka mig, för att följa på ditt spår, är en ny forumkategori som sammanfattar just de kreativa forumen: Musik, Bild, Foto, Film m.m.. Fanns inte något liknande, tidigare i flashbacks historia, och varför togs det isf bort? Någon mod som vill svara?

Min mening är att om du har ett förslag så är det bättre om du föklarar lite bättre hur du har tänkt dig.
Jag personligen hade mycket väl kunnat tänka mig två skiljda forum. ett för foto och ett för film.
Problemet är bara att det lät inte så populärt hos andra så jag försökte komma på en kompromiss
Citera
2008-03-06, 10:43
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Min mening är att om du har ett förslag så är det bättre om du föklarar lite bättre hur du har tänkt dig.
Jag personligen hade mycket väl kunnat tänka mig två skiljda forum. ett för foto och ett för film.
Problemet är bara att det lät inte så populärt hos andra så jag försökte komma på en kompromiss
Det är jätteuppskattat, tro mig. Jag är dock av tankarna att Filmskapande borde vara ett eget forum och inte delat med någonting annat, eftersom det är ett så brett ämne (se bara på voodoofilm som har x antal forumkategorier i ämnet). Åtminstone vore det trevligt om mods kunde överväga det här förslaget, testa att starta upp ett sådant forum och se över resultaten efter kanske en månad.

Om musik, foto, och bild finns som egna forum, tycker jag att film borde ha ett också - inte pga "rättvisa," men för att det inte är ett mindre praktiserat ämne än något av de andra och därför säkert skulle bli välkomnat på flashback.

Fråga till mods: Har det funnits ett sådant här forum innan? Hur gick det?
Citera
2008-03-06, 11:59
Medlem
Megalomanias avatar
Att slå ihop med fotoforumet tror jag inte alls på eftersom filmskapande är så mycket mer än bara det visuella. Berättarteknik, ljud, location scouting, rekvisita, animering, kreativ finansiering, marknadsföring osv. är alla viktiga aspekter av filmskapandet som inte alls hör hemma i foto.

Ju mer jag tänker på förslaget desto mer gillar jag det, även om det egentligen inte finns underlag i dagsläget. När jag kommer hem från jobbet ska jag lyfta upp din idé i Outlaw så får vi se.

Citat:
Fråga till mods: Har det funnits ett sådant här forum innan? Hur gick det?
Nej, det har aldrig funnits. Det närmaste man kommer är forumet för musikskapande, noveller och lyrik och fotoforumet som alla fungerar bra enligt mig.
Citera
2008-03-06, 12:31
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Intresset uppskattas!

Om det blir en pendlande fråga så hoppas jag att mods delar med sig av för- och nackdelar över förslaget i den här tråden. I frågan om underlag så måste jag återigen ödmjukt påpeka att det faktiskt säger sig självt, eftersom ett forum för filmskapare inte har funnits. Jag hoppas att den aspekten iakttas i diskussionen mellan mods.
Senast redigerad av TheGoodDoctor 2008-03-06 kl. 12:33.
Citera
2008-03-06, 12:40
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Här är en parantese i frågan om brist på trådar som berör ämnet (underlag): Om man söker på "Premiere Pro," "After Effects," "Movie Maker," "Filmredigering," "Videokamera" m.m. så hittar man fullt av trådar som alla skulle kunna hamna under ett Indiefilm-forum. Tänkte att det kanske kunde vara värt att nämna.
Citera
2008-03-06, 13:01
Medlem
mr_zipoxs avatar
http://www.sprocket.se/
Ganska dött där nu men många bra amatörfilmer finns där iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in