2008-03-03, 17:49
Medlem
Lalaquins avatar
Nu har jag kommit till en punkt i mitt musikskapande då jag vill spela in min röst, jag har en mic som tydligen skulle vara "proffesional" men jag blev rättså hårt knullad i röven utav den och tycker att den är värdelös. När jag spelar in i windows "ljudinspelaren" så är ljudet extremt lågt även om jag drar upp allt till max(jag har koll på min mixer till ljudkortet med andra ord) jag vet att det är en så kallad "halsmic" alltså ingen kondensator mic och att jag måste ha den nära munnen.

Så min fråga är helt enkelt ifall det finns något sätt att spela in med min usla mic så det låter bra. Ljudet blir ju iofs bra, bara lågt som fan och bara i ena örat när jag spelar upp det. Att det är i ena örat är inget problem för det kan jag fixa genom att dubblera och ha mig men att det blir så lågt tvingar mig att höja det så mycket att massa brus kommer med. Vilket suger kuk.

Någon som kan något?
Citera
2008-03-03, 23:04
Medlem
Du behöver en förförstärkare. Även kallad micpreamp, som förstärker
signalen innan den kommer in i datorn.

Det finns externa ljudkort som har det, eller så kan du köpa en
vanlig extern pream som du kopplar till ljudkortet sen.

Alltså så ska du ha kopplat såhär:

Mikrofon ---XLR-kabel--- Preamp ---tele-kabel--- Ljudkort.
Citera
2008-03-06, 15:20
Medlem
Lalaquins avatar
Tack för svaret, är dessa "preamps" dyra? Kan du peka ut någon prisvärd med "måttligt" pris?
Citera
2008-03-06, 16:07
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalaquin
Tack för svaret, är dessa "preamps" dyra? Kan du peka ut någon prisvärd med "måttligt" pris?

http://www.thomann.de/se/tascam_us122_l.htm
Citera
2008-03-06, 17:34
Medlem
Studio Projects VTB-1 finns det en som heter. Kommer inte ihåg listpriset, men nog är det allt under tusenlappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in