• 5
  • 6
2012-06-11, 18:08
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Dock luras jag hela tiden av att priserna för ost alltid anges per kg. Antar att det beror på att alla ostar väger olika mycket och det därför inte är någon mening med något annat än kg-pris.

Är väl vettigt att ange priser i per kilo eller per liter. Hur mycket kostar annars bensinen? om du jämför på nåt annat sätt...

Är det inte nån lag på att jämförpriser ska finnas tillåmed.

Ost är billigt, räkna ut kilopriset på snus eller cigaretter eller liter/kilo-priset på skrivartoner om vi nu ska ta några riktigt dyra varor.

Allt under 100kr/kg (ok inte vatten, där får jag nog tänka om) som faktiskt producerats i Sverige av Svenska råvaror av Svenskar är egentligen billigt. Sånt som fraktats runt hela jorden och ändå kostar mindre blir jag lite skeptisk till att vi egentligen borde välja.

Intressant idé att köpa hushållsost och lagra den för att få en ännu trevligare produkt, då betalar ju inte jag för lagringen. Sen om det blir lika bra som en riktigt lagrad ost är jag nog tveksam till.
Citera
2012-06-11, 18:12
Medlem
wadstroms avatar
tycker att det är svårt att rättfärdiga priset på osten med att det behövs mycket mjölk, mejerierna betalar sjukt lite till bönderna per liter mjölk. tror Arla betalar ca 2,5kr/L (har familj som äger en mjölkgård) visst att det är lite jobb att producera ost men kostnaden för mjölken ligger absolut inte över 30kr om man nu ska räkna för ett kilo ost då det enligt tidigare kommentar behövs 10L mjölk till 1kg ost.

ovanstående påstående avser ej ekologisk mjölk men med bra fettprocent (bonden får mer betalt om mjölken ju fetare mjölken är)
Citera
2012-06-11, 18:19
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wadstrom
tycker att det är svårt att rättfärdiga priset på osten med att det behövs mycket mjölk, mejerierna betalar sjukt lite till bönderna per liter mjölk. tror Arla betalar ca 2,5kr/L (har familj som äger en mjölkgård) visst att det är lite jobb att producera ost men kostnaden för mjölken ligger absolut inte över 30kr om man nu ska räkna för ett kilo ost då det enligt tidigare kommentar behövs 10L mjölk till 1kg ost.

ovanstående påstående avser ej ekologisk mjölk men med bra fettprocent (bonden får mer betalt om mjölken ju fetare mjölken är)

Ja, sen de som arbetar med att tillverka osten, maskiner, lokaler mm är givetvis gratis. Likaså transporter ut till butik och denna butiks omkostnader. Troligtvis en extra mellanhand däremellan också.
Citera
2012-06-11, 18:20
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wadstrom

Om det nu är så billigt kanske det skulle vara passande att göra egen ost. Inte? Hmm...

Råvarukostnaden kanske inte ligger över 30 kr/kg nej, det har du nog rätt i. Men hur långt fraktas en ost? Hur länge lagras en ost? (En stor del av prisskillnaden mellan lagrad ost och annan ost består i lagerhållningskostnad) Hur stort svinn är det bland ost för att datumen går ut? Hur mycket ost reklameras? Kundtjänst hos arla? Butiken ska ju också lägga på sina 20-25% för att kunna tjäna något.

Vi kan gå baklänges med kostnaderna på en ost för 80 kr/kg:
Dra bort 20% för butikens profit = 64 kronor.
Den har fraktats till butiken = 63 kr.
Den har lagerhållits i ett kylrum hos Arla i 6 månader á 2 kr/månad = 51 kr
Den har fraktats från fabriken = 50 kr
I fabriken finns det lite tillverkningskostnader = 45 kr
Frakta mjölken från bonden, 5 kr = 40 kr.
Köpa mjölken från bonden, 25 kr = 15 kr

Arla får alltså in i runda slängar 15 kr per kilo ost, som sedan ska skattas på. Jag ser inte mycket möjlighet till att sänka priset så mycket mer.
Senast redigerad av negerbarn 2012-06-11 kl. 18:27.
Citera
2012-06-11, 18:26
Medlem
FetFulElaks avatar
Man kan ji också fråga sig varför ost kostar olika? En hushållsodt kostar 60 kr/kg, men skall du ha en krutrök (e.d.) så ligger de på 180 kr/kg... var ligger skillnaden?
Citera
2012-06-11, 18:33
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Man kan ji också fråga sig varför ost kostar olika? En hushållsodt kostar 60 kr/kg, men skall du ha en krutrök (e.d.) så ligger de på 180 kr/kg... var ligger skillnaden?

Lagringstid - många sådana ostar är lagrade 12 eller fler månader jämfört med gouda som har bara någon månad på nacken. Och detta handlar ju om kyld lagring.

Produktionsvolymer - omställningskostnader i produktionen. Att ställa om till att producera en annan ost kostar. Att bygga ut fabriken för att slippa att ställa om kostar det med.

Försäljningsvolymer - en butik har nästan alltid högre marginal på något de säljer lite av.

Frakt - Vissa speciella ostar produceras bara på ett enda ställe, vilket leder till att den måste fraktas långt om den ska säljas över hela Sverige.

För att nämna några.
Citera
2012-06-11, 18:40
Medlem
Lasse Berghagens avatar
En bra och vällagrad ost kan aldrig komma upp i sitt rätta värde.
Citera
2012-06-14, 20:04
Medlem
safadinhos avatar
Seriöst? 80kr/kg för ost, dyrt?

Går ni på försörjningsstöd?

Jag får betala 75:- för osten här, och då smakar den inget överhuvudtaget.
Hushållsost i sverige är rena gourmetosten i jämförelse, jag skulle gladeligen betala 150:- för svensk hushållsost, för att inta tala om en vällagrad grevé, eller västerbotten.

Finns gruyere här, men den säljs inte i kyldisk, och den kostar 400:-/kg, minst....
Citera
2012-06-14, 22:03
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safadinho
Seriöst? 80kr/kg för ost, dyrt?

Går ni på försörjningsstöd?

Jag får betala 75:- för osten här, och då smakar den inget överhuvudtaget.
Hushållsost i sverige är rena gourmetosten i jämförelse, jag skulle gladeligen betala 150:- för svensk hushållsost, för att inta tala om en vällagrad grevé, eller västerbotten.

Finns gruyere här, men den säljs inte i kyldisk, och den kostar 400:-/kg, minst....

I stort håller jag med dig. Det trista är väl att betala 80 spänn kilot för ost som inte ens är bra. Jag tycker i och för sig att det ofta går att hitta hygglig ost till bra pris om man jagar lite mer än att man bara går till lokala ICA. Lidl har rätt billig ost, både egna märken och Arla/Skånemejerier/Kvibille etc. till bättre priser än många andra.

Om man inte är så kräsen kan man köpa rätt trista jätteostar typ Gouda eller Billinge rätt billigt på exempelvis City Gross. Jag föredrar hellre ost som jag tycker är godare men i mindre bit. Och då är det inte så problematiskt att betala lite mer för den heller. Jag är i och för sig ingen storkonsument av ost heller, det hjälper också
Citera
2012-06-15, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Om det nu är så billigt kanske det skulle vara passande att göra egen ost. Inte? Hmm...

Råvarukostnaden kanske inte ligger över 30 kr/kg nej, det har du nog rätt i. Men hur långt fraktas en ost? Hur länge lagras en ost? (En stor del av prisskillnaden mellan lagrad ost och annan ost består i lagerhållningskostnad) Hur stort svinn är det bland ost för att datumen går ut? Hur mycket ost reklameras? Kundtjänst hos arla? Butiken ska ju också lägga på sina 20-25% för att kunna tjäna något.

Vi kan gå baklänges med kostnaderna på en ost för 80 kr/kg:
Dra bort 20% för butikens profit = 64 kronor.
Den har fraktats till butiken = 63 kr.
Den har lagerhållits i ett kylrum hos Arla i 6 månader á 2 kr/månad = 51 kr
Den har fraktats från fabriken = 50 kr
I fabriken finns det lite tillverkningskostnader = 45 kr
Frakta mjölken från bonden, 5 kr = 40 kr.
Köpa mjölken från bonden, 25 kr = 15 kr

Arla får alltså in i runda slängar 15 kr per kilo ost, som sedan ska skattas på. Jag ser inte mycket möjlighet till att sänka priset så mycket mer.

Bra uppspecat dock börjar hela med 12% moms som gör uträkningen mycket snabbare mot noll.
Citera
2012-06-15, 02:22
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4ca
Bra uppspecat dock börjar hela med 12% moms som gör uträkningen mycket snabbare mot noll.

Och folk klagar ändå på att ost är dyrt....
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in