2008-03-02, 15:39
Medlem
Betongbarns avatar
hejsan fb vänner.

Myndig men ung person, man, tidigare ostraffad.
Grovt berusad hamnar i tvist med tjänsteman, snacket börjar gå hejvilt. Säger till tjänstemannen/männen att dom ska dö, dra åt helvete, knulla dig hit och dit massa dumt annat snack men det var så att säga "fyllan som talade".

Blir omhändertagen, slängt i arrest, polis tillkallas och det slutar med att nyktra till i fyllecell, morgonen efter är det förhör, fortfarande småpackad och fly förbannad, skyller allt på den "idiotiska" tjänstemannen.

I efterhand har samvetet kommit ikapp och man skäms ju så klart, jävla dumt gjort, blir rättegång antar jag?, sade dock att jag accepterade straffföreläggande. Ångrar givetvis allt, även om "idioten" var jävligt hårdhänt och lite provocerande i sitt sätt så gav det givetvis inte mig rätt att bete mig som en apa, fattar dock själv att jag som berusad mot 2/3 nyktra tjänstemän inte har mycket att hämta så lika bra att nicka och se glad ut antar jag... gjort är gjort och inte mycket man kan göra åt det nu.

Vad kan jag vänta mig för straff?, som sagt tidigare ostraffad och ingen känd trubbelmakare över huvud taget. vill bara glömma skiten, är böter aktuellt?, det hade svidit som fan då min ekonomiska situation inte är stabil alls just nu, ja som sagt, jag har ingen aning, så ni får gärna spekulera.

tack på förhand!
2008-03-02, 15:47
Medlem
KM!s avatar
17 kap. Brottsbalken

Citat:
§ 1 Den som med våld eller hot om våld förgriper sig å någon i hans
myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom
från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot
mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa,
till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om
någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för
vad denne däri gjort eller underlåtit. Lag (1975:667)

Det bör nog absolut betraktas som ringa, om du inte var särskilt våldsam. Och med tanke på att du är tidigare ostraffad så handlar det om böter.
2008-03-02, 16:10
Medlem
pellepoliss avatar
Det beor också lite på hur du sa att de ska dö eller så... Just den typen av hot brukar man ta ganska hårt på. Dock kan det vara så att du visar ånger kan vara mildrande.

Jag skulle gissa på ett bötesstraff. Skulle det bli fängelsestraff blir det nog ett kortare sådant.
2008-03-02, 17:41
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Det beor också lite på hur du sa att de ska dö eller så... Just den typen av hot brukar man ta ganska hårt på. Dock kan det vara så att du visar ånger kan vara mildrande.

Jag skulle gissa på ett bötesstraff. Skulle det bli fängelsestraff blir det nog ett kortare sådant.

äh fy fan, fängelse orkar jag ju verkligen inte bara med.
visst jag sa nog både det ena och det andra, svårt att säga vad då jag var så duktigt berusad att jag inte minns ett skit men det enda jag vill nu är faktiskt att säga förlåt till killen för att man skäms så jävligt.

jaja, jag får väl hoppas att rätten har lite förståelse för att de gick överstyr, dock så in i helvetes jävla klantigt
2008-03-02, 17:45
Medlem
JackBlacks avatar
Det blir aldrig fängelse första gången för så ringa brott. På sin höjd villkorligt.
2008-03-02, 18:03
Medlem
Jocke_cs avatar
Att du varit berusad under tiden kan du tyvärr inte skylla på, så länge det var en självförvållad berusning.

Att du får fängelse låter ytterst osannolikt, speciellt efter att domstolen gör en helhetsbedömning av situationen.
2008-03-02, 18:05
Medlem
I all välmening, se till att inte råka ut för samma sak igen. (tänk på hur, varför du dricker etc)
2008-03-02, 20:21
Medlem
BaronBs avatar
Villkorlig dom, eventuellt med samhällstjänst (beroende på hur mycket över 18 du är).
Hot mot tjänsteman bedöms så gott som aldrig som ringa brott, till skillnad mot våld mot tjänsteman, där det i vart fall förekommer.
2008-03-03, 08:38
Bannlyst
ehm "tjänsteman" du menar då förstås en helt vanlig ordningsvakt.

För hot eller våld mot tjänsteman kan du få dubbla misshandelstrafffet, dvs upp till 4 års fängelse (misshandel 2 år), men i det här landet får du väl bara lite böter och smisk på fingrarna..
2011-01-30, 20:57
Medlem
Sitter i exakt samma sits som dig så undrar vad du fick för straff?
2011-03-21, 11:05
Medlem
har snart rättegång! anklagad för hot mot tjänsteman via skickat sms utan namn eller myndighet nämda? kan det bli något?
2011-03-21, 13:04
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nynan
har snart rättegång! anklagad för hot mot tjänsteman via skickat sms utan namn eller myndighet nämda? kan det bli något?

Ja.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in