2012-04-02, 16:33
Medlem
Nintendokids avatar
Ni som går på mearsk/simac är ni nöjda med skolan/utbildningen?
Citera
2012-04-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastmatta
Ingen som kan svara?
Du kan se kraven i länken nedan. Kraven är olika för däck och maskin.

http://www.transportstyrelsen.se/Sjofart/Ombordanstallda/Lakare/Syn--och-horselkrav-for-sjofolk/
Citera
2012-04-02, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Doktorn ombord har inte insulin eller astmasprej på hyllan.

Inventerat många skeppsapotek?
Citera
2012-04-03, 14:08
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Rommel
Inventerat många skeppsapotek?

Jag förtydligar lite : 'en sjukdom som kräver medicin försvårar chanserna till arbete ombord betydligt då man inte kan räkna med att alla möjliga mediciner finns ombord',

Och jo jag har inventerat doktorns hylla ombord, senast förra veckan, ett fartyg skulle säljas och jag var ombord och räknade varenda tablett. det fanns tex. 500 panadol, en adrenalinspruta och en (EN!) tungspatel i trä!
Citera
2012-04-03, 16:09
Medlem
Det verkar inte vara några problem med att få ett hälsointyg och jobba på sjön så länge ens läkare godkänner en.

Bara att hoppas att man fortfarande får jobb trots att man har en kronisk sjukdom, ifall man skulle komma in på utbildningen och klara av den. Ifall man får in foten via praktiken och sen visar sig jobba bra så borde man ju kunna få jobb ändå, och sen jobba inom samma organisation.

När har man första praktiken på chalmers/kalmar? Hur långa perioder praktiserar man i taget? Har man sommarlov och ungefär hur långa brukar dessa vara på sjökaptensutbildningarna?

Några andra som ska söka in till sjökapten nu HT 12? Har ni sökt innan? Tror ni gränserna komma flyttas nedåt eller uppåt betyg/hp-mässigt? Har peaken varit iom 1.6 HP på kalmar förrförra året?

Citera
2012-04-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsing
Det beror ju helt på vad det är för sjukdom. Diabetes, hepatit och andra sjukdomar som med rätt medicinering/ livsstil inte påverkar dig är inga problem, ALS, MS etc är ju en annan femma.

Sista jag hörde var att de kan begränsa farten du får gå på. Har du t.ex Diabetes kommer du inte kunna segla oceanfart utan endast närfart.
Epilepsi gör att du inte får ut läkarintyg kommer jag ihåg.
Senast redigerad av Budoman 2012-04-03 kl. 17:29.
Citera
2012-04-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastmatta
Det verkar inte vara några problem med att få ett hälsointyg och jobba på sjön så länge ens läkare godkänner en.

Bara att hoppas att man fortfarande får jobb trots att man har en kronisk sjukdom, ifall man skulle komma in på utbildningen och klara av den. Ifall man får in foten via praktiken och sen visar sig jobba bra så borde man ju kunna få jobb ändå, och sen jobba inom samma organisation.

När har man första praktiken på chalmers/kalmar? Hur långa perioder praktiserar man i taget? Har man sommarlov och ungefär hur långa brukar dessa vara på sjökaptensutbildningarna?

Några andra som ska söka in till sjökapten nu HT 12? Har ni sökt innan? Tror ni gränserna komma flyttas nedåt eller uppåt betyg/hp-mässigt? Har peaken varit iom 1.6 HP på kalmar förrförra året?

Allt beror på vilken läkare du går till. Men har för mig att om du får underkänt kan nästa läkare se det om de är kopplade till sjömanswebben eller va de heter.

Sen fungerar det inte riktigt så att du får jobb ändå, bara för att du jobbar bra och är duktig, har du inte gilitigt läkarintyg kommer du inte få jobba på båten. Oavsett hur länge eller hur bra du har jobbat.

Detta gäller kalmar:
Sommarlov har man och de är från slutet på maj till början på augusti men räkna inte med det, praktiken är ibland utlagd på sommaren.
Senast redigerad av Budoman 2012-04-03 kl. 17:32.
Citera
2012-04-03, 18:21
Medlem
Budoman:

Nej självklart måste man alltid ha giltigt läkarintyg. Men jag menar att ifall man visar sig duktig kanske de inte bry sig om ifall man har någon sjukdom på papperet.

Bra att veta om sommarloven, så det är alltså cirka 2 månader sommarlov och praktiken kan gå ut över sommaren.
Citera
2012-04-04, 14:54
Medlem
morkfromorks avatar
Har man tex. ett 'Oil & Gas UK' intyg så blir det registrerat och sökbart online, så får man avslag hjälper det inte att byta doktor.
Citera
2012-04-05, 15:16
Medlem
Sjöfyllerilagen‏‏

Hej!

Har ni möjlighet att hjälpa mig med några frågor angående sjöfyllerilagen som jag har valt som ämne i rättkunskap. Jag har tre frågor!

1. Hur skiljer sig sjöfyllerilagen i norden? Alltså hur är den i Norge,Danmark och Sverige.

2. Finns där några domar i sjöfyllerilagen som har gått till högsta domstolen. Har dessa blivit prejudikat fall.

3.Kan ni nämna några fall där lagen har tolkas olika när kaptener har varit berusade på andra länders farvatten.

Tack på förhand

Med vänlig hälsning

Danne
Citera
2012-04-09, 19:45
Medlem
Hej, jag tänkte söka till den 4-åriga sjöingenjörsutbildningen i Kalmar och undrar hur dem första veckorna/månader att komma se ut?

Övriga tips och ''bra-att-veta'' tar jag gärna emot!

//SweDutch
Citera
2012-04-10, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Hej, jag tänkte söka till den 4-åriga sjöingenjörsutbildningen i Kalmar och undrar hur dem första veckorna/månader att komma se ut?

Övriga tips och ''bra-att-veta'' tar jag gärna emot!

//SweDutch
En kompis som går där berättade att dom i början repeterade matte b, fick vara på skolbåten för att lära sig lite om systemen, dom gick igenom lite om hur båtarna är uppbyggda, maskinrummet osv. Sen efter typ 2-3 månader åkte han ut på praktik i 3 månader har jag för mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in