2008-03-02, 06:45
Medlem
jag frågan har säkert ställts många gånger antar jag. men eftersom jag inte hittat någon tråd som beskriver exakt det jag vill ha svar på så frågar jag igen.

Om man köper en OEM skiva så har jag läst att man inte får installera operativsystemet på mera än 1 dator. hur kontrolleras det?

är det över huvud taget någon skillnad på en OEM varjant som man köper från tex komplett eller är det bara telesupport, garanti osv som skiljer åt?
Citera
2008-03-02, 09:22
Medlem
liquid childs avatar
Microsoft tycker att ett nytt moderkort är en ny PC så om du får för dig att uppgradera det måste du köpa en ny OEM-licens. Grafikkort och "mindre" komponenter går bra att byta hur du vill. För att få köpa OEM-versionen måste du samtidigt köpa hårdvara. Komplett har inget med support eller dylikt att göra, sådant står Microsoft för.
Citera
2008-03-02, 09:32
Medlem
sommarlovs avatar
TS undrar säker om det är någon "teknisk" skillnad.

Nej, inte vad jag vet.
Skillnadena ligger i XP Home, Pro och Media Center.
Och Vistas alla variananter, Home, Basic, Premium osv.
Citera
2008-03-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liquid child
Microsoft tycker att ett nytt moderkort är en ny PC så om du får för dig att uppgradera det måste du köpa en ny OEM-licens. Grafikkort och "mindre" komponenter går bra att byta hur du vill. För att få köpa OEM-versionen måste du samtidigt köpa hårdvara. Komplett har inget med support eller dylikt att göra, sådant står Microsoft för.

Och du behöver inte köpa en ny oem om du byter ut något, bara och ringa till Microsoft, kommer upp en enkel guide för det. Och om det inte går första gången ring en gång till så får du prata med en på support som du då säger att du bytt den och den delen. Så får du den som vanligt igen.
Citera
2008-03-02, 17:39
Medlem
hmmm låter jobbigt. bättre att hålla fast vid eth0 varianterna då
Citera
2008-03-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn
Och du behöver inte köpa en ny oem om du byter ut något, bara och ringa till Microsoft, kommer upp en enkel guide för det. Och om det inte går första gången ring en gång till så får du prata med en på support som du då säger att du bytt den och den delen. Så får du den som vanligt igen.

Exakt, byter man dator är det bara att säga att man bytte någon mindre del och windows då började gnälla. Jag har bytt grafikkort, hårddisk och mus(!) vid olika tillfällen och samtliga gånger fått detta problem ("Ditt exemplar är redan installerat på en annan dator") o då ringt till MS och fått min produktkod återställd till 0-läge. Så är det oavsett OEM eller retail. Den enda skillnaden är att om du köpt OEM måste du i luren säga något av ovanstående istället för att du köpte nytt moderkort om du gjort just det.
Citera
2008-03-02, 18:03
Medlem
Jag har en OEM WinXP pro licens,
denna har jag utan problem installerat från och till på 2st datorer,
och när man installerat X antal gånger så ringer jag bara till microsoft och
får ny aktivering.

Jag köpte min XP pro OEM på komplett UTAN att köpa hårdvara eller något annat.
Citera
2008-03-02, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K85
Jag köpte min XP pro OEM på komplett UTAN att köpa hårdvara eller något annat.

Då hade du tur att Komplett inte sköter sina affärer korrekt, det är nämligen inte lov att sälja den utan ny hårdvara.
Om det är riktigt gjort så skulle du vart tvungen och köpa en retail, som är betydligt dyrare än OEM. Men vissa har tur dom
Citera
2008-03-03, 21:01
Medlem
sommarlovs avatar
En skillnad till finns.

Microsoft ger ingen support på OEM, du får vackert vända dig till datorförsäljaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in