2008-03-01, 21:08
Medlem
likeithards avatar
Som sagt.. kallt i lägenheten.

Har klagat på värden ang detta, jag sa något i stil med när det blir kallt ute drar väl dom andra i huset (litet hus, under 10 lägenheter) upp sina element, och eftersom jag är sist på ledningen så räcker väl inte värmen till mig..

Hyresvärden sa att han skulle lufta elementen (tvivlar på att han faktiskt gjorde detta) för han menade att det absolut var pga luft i ledningarna som jag hade det kallt ibland - trots att jag påpekade att det bara händer när det blir riktigt kallt ute..

Så säg mig kära FB:are, mina element är nästan alltid varma och ger ~23 grader för det mesta, men när utetermometern kryper ner mot 0:an brukar elementen bli iskalla och jag kan vakna med 17-18 grader i lägenheten (det är oftast under dygnets mörka dvs kalla timmar detta händer).

Och om det är luft i ett element, blir alla element iskalla då? I så fall borde jag ju inte vara den enda drabbade, även om jag är sist på ledningen?

Hur som haver.. är det jag eller huresvärden som har rätt?

Reserverar mig för ev stavfel, är full och på språng.
Citera
2008-03-01, 21:21
Medlem
AnonymBimbos avatar
RE:kallat i lägenheten

Kan tyvärr inte svara på vad det bero på, men jag kan säga att jag hade samma problem med min lägenhet. Det var verkligen iskallt här inne, särskilt på natten.
Jag löste det dock med att köpa ett el-element på clas Olsson, det kostar ca 200 kronor och nu är det varmt och skönt här
Citera
2008-03-01, 21:23
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymBimbo
Kan tyvärr inte svara på vad det bero på, men jag kan säga att jag hade samma problem med min lägenhet. Det var verkligen iskallt här inne, särskilt på natten.
Jag löste det dock med att köpa ett el-element på clas Olsson, det kostar ca 200 kronor och nu är det varmt och skönt här

Ingår värmen i din hyra så är du ju lite småknullad om du tvingas köpa ett driftdyrt elelement som komplement?
Citera
2008-03-01, 22:00
Medlem
DennisOlofs avatar
likeithard, tror det är svårt att göra något.

Lagstadgad lägsta temperatur är 18-19 grader om jag inte minns fel. Och att skaffa ett el-element är ett sätt att få upp värmen lite mer, det kostar pengar men det gäller ju bara vintertid.

Däremot kan du skaffa dig en liten "nyckel" som man luftar element med och sedan fråga andra i huset och påpeka att du har problem och fråga om dom inte kan lufta sina element. Bara vänta på dem i dörren medans dom luftar sina element med din nyckel, det är ganska vanligt med luft och det påverkar värmen eftersom mindre vatten kan cirkulera och ge ifrån sig värme. Det här är ett extra stort problem om du bor högst upp. Man måste lufta en gång per år för att säkerställa att systemet fungerar optimalt, många som inte gör det.

Bonusen blir förståss att om dom också har luft i sina element så kommer det bli mycket varmare för alla i huset.

Vet inte vart man köper nyckeln men kostar 20kr eller något. Sedan är dom lite klena så man kanske måste använda en plattång eller annat. Ska gå att lufta dock.
Citera
2008-03-01, 22:33
Medlem
Sofftarens avatar
Citat:
5.1.5. Avluftning av element
I värmeledningssystemet kan det av olika anledningar komma in luft. Denna luft måste bort ur elementen för att i stället bereda plats för varmvatten. För att kunna utföra denna operation måste man ha tillgång till en avluftningsnyckel, vilken kan köpas i järnaffären.
Tillvägagångssätt: Öppna luftskruven. Stäng så fort vatten kommer.
http://www.solhemsbackarna.se/index.php?page=1§=5

För att lufta elementen behöver man bara en skiffnyckel av mindre modell eller en bra platt tång så ordnar det sig ska du se, hade själv ett jävla besvär med det där när jag bodde i lägenhet och alla grannarna hade också kallt så vi luftade alla element i hela längan var 30 lägenheter och sen så vart det riktigt varmt och skönt, skönt och slippa sånt nu när man har köpt hus och har en stor fin kamin som värmer upp hela huset
Citera
2008-03-01, 23:53
Medlem
DennisOlofs avatar
Sofftaren, där ser man.

Det är ett problem och man tycker ju att hyresvärden borde kunna se till att detta fixades varje år eller i alla fall vart 3dje år eller något sådant.

Det borde ju finnas något system som kan automatlufta så man slipper detta problem. Fast det kanske inte går ?

Har man tur räcker det med att lufta sitt eget element så funkar allt men är det luft i övriga systemet då är det inte säkert sådant hjälper.
Citera
2008-03-02, 08:13
Medlem
Det finns automatiska avluftare, men de fungerar inte så jättebra, ibland släpper de in luft istället för att släppa ut den

Om du har luft i elementen så blir det i 9 fall av 10 bara varmt på en del av elementet. Så känn efter om du har hela elementet varmt eller om vissa delar är kalla.
Citera
2008-03-02, 16:29
Medlem
Caprices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Det finns automatiska avluftare, men de fungerar inte så jättebra, ibland släpper de in luft istället för att släppa ut den

Om du har luft i elementen så blir det i 9 fall av 10 bara varmt på en del av elementet. Så känn efter om du har hela elementet varmt eller om vissa delar är kalla.

Tvivlar på att det finns när det bara är ca 10 lägenheter då det rör sig om ca 40-50 radiatorer?
Sen om du har luft i radiatorerna så brukar du inte få någon cirkulation alls i den radiatorn, iaf enligt mina erfarenheter.

Vet du vad det är för värme i kåken, Fjärrvärme, olja?

Kan också bero på att det är dåligt injusterade ventiler, men testa att lufta ur dina radiatorer flera gånger per dag under ex en vecka, då du får ur den luft du har i dina radiatorer, plus att du kommer få med den luften som stiger upp från de som bor under dig.
Funkar det fortfarande inte så tycker jag att du skall ta det med fastighetsskötaren/hyresvärden då du har gjort allt du kunnat, då får han se över det och ev ta dit en rörmokare som fixar det.

Mvh Jonas
Citera
2008-03-03, 01:02
Medlem
likeithards avatar
Tackar för svaren.
..även om jag hoppades att ni skulle förkasta luft-i-ledningarna-teorin, så att jag hade kunnat slå näven i bordet direkt.
Citera
2008-03-03, 02:34
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Lagstadgad lägsta temperatur är 18-19 grader om jag inte minns fel.
15grader eller lägre så har man rätt att kräva sänkt hyra.
18grader är lägsta man kan kräva, dock har många hyresvärdar gått med på att hålla minst 20grader.
Citera
2008-03-03, 10:06
Medlem
DennisOlofs avatar
tjaboooo, jaha är det så det ligger till.

Finns det inte en lägsta temperatur, någon gräns måste det finnas för annars skulle ju det kunna vara 3 plusgrader i huset vintertid eller ?
Citera
2008-03-03, 15:51
Medlem
jonnie83s avatar
Som så många andra har påpekat så lufta dina element först. Och se om det hjälper.
Man brukar släppa på runt 40-45 grader när det är runt noll. Så elementet brukar vara kroppstempurerat när det är runt nollan.

Men sen kan du notera hur det fräser eller sprutar när du luftar. Det kan vara att där är för lite vatten i systemet. Vilket resultera i att när det är varmt ute så stänger folk sina termostat och du får mer chans att få värme. Och när det blir kallare så öppnar folk sina termostat och vips så blir flödet så litet att du blir lidande.

När vi är inne på termostat så kan du ju spanna lite på det också. Vad sitter där för något termostat?
Är det en liten klump bara eller är det en lite större? Är de nya eller gamla? (lättast att se på skicket om de är bleka eller målade på i omgångar) och om du har verktyg hemma så skruva loss det och kolla så att nålen inte har fastnat. Alltså att du tar av termostaten och trycker på nålen lite.

Om det inte skulle hjälpa efter att ha luftat ett par gånger en veckas tid så be vaktis eller den som har ansvaret kolla hur mycket vatten de har i systemet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in