2008-03-01, 15:18
Medlem
hejsan, hittade inget bättre ställe att lägga den in.

letar efter ryska bokstäver som man klistrar på sitt tangentbord, har varit inne på mxfps, hittar inget där. är det någon som vet ett bra ställe där man kan inhandla ryska bokstäver som man klistrar på tangentbordet?

dock inte i ryssland, usa osv. helst i sverige.

hoppas ni förstår vad jag menar.
Citera
2008-03-01, 15:23
Medlem
Pjuuds avatar
En sak jag alltid undrat, har personer från exempelvis Ryssland ett tangentbord med ryska bokstäver och ett med vanliga? Eller kan dom byta med ett knapptryck? Upplys mig
Citera
2008-03-01, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjuud
En sak jag alltid undrat, har personer från exempelvis Ryssland ett tangentbord med ryska bokstäver och ett med vanliga? Eller kan dom byta med ett knapptryck? Upplys mig

tror de är cyrilliska i samma plecering som våra bokstäver. sen har dom väll translit nere till höger på varje också om de vill.
Citera
2008-03-01, 18:11
Medlem
mästernilsess avatar
De få ryska tangentbord jag sett har både de latinska och de kyrilliska bokstäverna på tangenterna, dock ej i samma layout. Ryska tangentbord följer av naturliga skäl inte QWERTY-normen med sina kyrilliska bokstäver, men däremot med de latinska.
Citera
2008-03-05, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av viniie

letar efter ryska bokstäver som man klistrar på sitt tangentbord, har varit inne på mxfps, hittar inget där. är det någon som vet ett bra ställe där man kan inhandla ryska bokstäver som man klistrar på tangentbordet?

Om du har vista, jag har vista, så kan du ställa in keyboards i kontroll panelen, så trycker du på alt + shift, så blir det till kyriliska, sen alt shift igen, så blir det svenska igen

syftar på språkinställningar.
Citera
2008-03-05, 17:54
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtisticLove
Om du har vista, jag har vista, så kan du ställa in keyboards i kontroll panelen, så trycker du på alt + shift, så blir det till kyriliska, sen alt shift igen, så blir det svenska igen

syftar på språkinställningar.

Gick bra även i tidigare Windowsversioner, vill jag minnas.
Citera
2008-03-05, 19:41
Medlem
Man kan installera ett s.k. fonetiskt tangentbord. Då överensstämmer de flesta latinska bokstäverna med de kyrilliska, där det är möjligt (t.ex. bokstäverna d,f,g,k,l,m). Innan jag installerade detta höll jag på att bli galen när jag skulle växla mellan ryska och svenska.

GU (Göteborgs Universitet) har ett sådant tangentbord för nedladdning på sin sida:
http://hum.gu.se/institutioner/slaviska-sprak/lankar/tangentbord/
Citera
2008-03-05, 20:01
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viniie

Jag beställde från USA, kostade ca 20 dollar, 130 kr och man kunde betala med sitt bankkort (visa eller mc). http://www.russianstickers.com/index.shtml

Ett annat alternativ är att köpa ett ryskt tangentbord från www.dustinhome.se ett ps2/usb kostar 295 kronor och har västerländska + ryska på tangenterna.
Citera
2008-03-06, 14:22
Medlem
KG_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Jag beställde från USA, kostade ca 20 dollar, 130 kr och man kunde betala med sitt bankkort (visa eller mc). http://www.russianstickers.com/index.shtml

Ett annat alternativ är att köpa ett ryskt tangentbord från www.dustinhome.se ett ps2/usb kostar 295 kronor och har västerländska + ryska på tangenterna.
Fy helvete så dyrt. Billigare finns att köpa på ebay, se t ex http://cgi.ebay.de/Russische-Tastaturaufkleber-Tastatur-Aufkleber_W0QQitemZ290211780217QQihZ019QQcategoryZ 77208QQssPage NameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Citera
2008-03-07, 14:30
Medlem
The_Judges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjuud

Japaner har i alla fall vanliga bokstäver men så fort dom skriver ut ett ord så blir det tecken istället för bokstäver. Antar att det kan vara något liknande för ryska?
Citera
2008-03-07, 15:16
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Judge
Japaner har i alla fall vanliga bokstäver men så fort dom skriver ut ett ord så blir det tecken istället för bokstäver. Antar att det kan vara något liknande för ryska?

Nej, du har fel. De har helt enkelt andra bokstäver och annan tangentbordslayout.
http://library.reed.edu/lang/russiankeyboard.html
Citera
2008-03-07, 21:00
Medlem
wallabazzs avatar
Ryska tangentbord brukar ha både rysk och annan layout. T.ex att knappen "A" har ryska "Ф" nere i högra hörnet osv. Sen växlar man helt enkelt mellan dem genom att trycka t.ex shift+alt.

För dem som inte har ryska tangentbord men behöver skriva med det ryska alfabetet kan jag rekommendera rusklaviatura. Ni skriver med engelska/svenska bokstäver och den ryska motsvarigheten kommer upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in