2004-12-02, 19:52
Bannlyst
I tråden "Saker som folk i allmänhet felaktigt tror på" inlägget postat av BF Sweden...

har han helt fel men jag har för mig att jag har hört innan att tid inte existerar
Citera
2004-12-02, 20:15
Medlem
sekazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceman_88
Jag läste att tid inte existerar kan någon förklara detta för mig
fattar inte riktigt

Myt: Tiden existerar
Verklighet: Tid finns inte...

http://susning.nu/Tid
Citera
2004-12-02, 22:08
Medlem
Realizts avatar
Det handlar om ett grammatiskt fenomen här. Tiden kanske inte existerar i presens (begreppet "tid" blir meningslöst om man bara betraktar en punkt i todsdimensionen) men tiden har existerat och kommer att existera i imperfekt och futurum.
Citera
2008-01-21, 15:55
Medlem
Tid

Vad är tid och är tiden oändlig?
Citera
2008-01-21, 16:07
Medlem
cammos avatar
Tid är ett påhitt av människan.
Citera
2008-01-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Tid är ett påhitt av människan.
Så utan människor hade ingenting förändrats?
Citera
2008-01-21, 16:38
Medlem
Stockos avatar
Tid är den riktning som entropin i universum ökar.

Eller så kan man säga som Einstein: "Tid är det man mäter med en klocka".
Citera
2008-01-21, 17:27
Medlem
användare666s avatar
Svår fråga. Jag svarar dig med en länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Tid
Citera
2008-01-21, 17:54
Medlem
quantlaps avatar
Det är lättare (?) att säga rumtid då tid och rum hänger ihop.
I ett starkt gravitationsfält går tiden saktare, och i ett svart hål med oändlig gravitation, s.k singularitet, stannar tiden helt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rumtid

Edit:

En sak man också undrar över är varför tid, som i och för sig är relativ, upplevs som snabbgående när man är aktiv (dvs gör något, arbetar t.ex) än när man sitter stilla och stirrar på klockan. Den frågan hör nog hemma Filosofi, men nu var jag tvungen att ta med det iallafall när vi nu ändå har det som topic.
Senast redigerad av quantlap 2008-01-21 kl. 18:03.
Citera
2008-01-21, 21:33
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Eller så kan man säga som Einstein: "Tid är det man mäter med en klocka".
Operationella definitioner är grejen.

Då universum till synes kommer att fortsätta att expandera för alltid, kan man väl säga att tiden är oändlig.
Entropiökningen som Stocko nämnde brukar ibland benämnas den starka tidspilen och har sin grund i termodynamiken. Det finns även en svag tidspil, vilken dyker upp i partikelfysiken i form av så kallad CPT-symmetri (Charge, Parity, Time). Detta är en fundamental egenskap hos fysiklagarna och innebär kort och gott att om man skulle "spegelvända" universum, byta ut all materia mot antimateria och låta tiden gå baklänges, så skulle ingenting förändras. Detta indikerar att ett djupt samband föreligger mellan tidens riktning och materiens egenskaper.
Senast redigerad av Dr. Wily 2008-01-21 kl. 21:41.
Citera
2008-01-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Operationella definitioner är grejen.

Då universum till synes kommer att fortsätta att expandera för alltid, kan man väl säga att tiden är oändlig.
Entropiökningen som Stocko nämnde brukar ibland benämnas den starka tidspilen och har sin grund i termodynamiken. Det finns även en svag tidspil, vilken dyker upp i partikelfysiken i form av så kallad CPT-symmetri (Charge, Parity, Time). Detta är en fundamental egenskap hos fysiklagarna och innebär kort och gott att om man skulle "spegelvända" universum, byta ut all materia mot antimateria och låta tiden gå baklänges, så skulle ingenting förändras. Detta indikerar att ett djupt samband föreligger mellan tidens riktning och materiens egenskaper.

Hur kan universum expandera då det är oändligt?
Citera
2008-01-22, 19:01
Medlem
MrRedmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniblå
Hur kan universum expandera då det är oändligt?

Vad är oändligheten +1?

Inom talteorin har man hållt på med det där och gör man ovanstående tillräckligt många gånger så kommer man till alef-0 (ska vara hebreiska, men vete tusan hur man skriver ett sådant tecken). Helt plötsligt finns det något efter oändligheten. Det är coolt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in