Flashback bygger pepparkakshus!
2008-03-03, 20:47
Medlem
rahanjams avatar
Tiden fungerar inte rätt, har dock redigerat i rc.conf till "EUROPE" och "Sweden/Stockholm" . Fungerar inte riktigt. Sen fungerar svenska tangentbordet utanför X gräns snittet Gnome men inte i själva gnome gränssnittet. Vad beror detta på?. Jag kör en pacman -S kde så får jag hem hela paketet eller ? Kan jag ha kvar mitt gnome men ta bort det som autostart & sätta kde som autostart x gräns snitt, eller blir det konflikter? Så jag måste ta bort mitt gnome?
Citera
2008-03-03, 21:08
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rahanjam
Tiden fungerar inte rätt, har dock redigerat i rc.conf till "EUROPE" och "Sweden/Stockholm" . Fungerar inte riktigt. Sen fungerar svenska tangentbordet utanför X gräns snittet Gnome men inte i själva gnome gränssnittet. Vad beror detta på?. Jag kör en pacman -S kde så får jag hem hela paketet eller ? Kan jag ha kvar mitt gnome men ta bort det som autostart & sätta kde som autostart x gräns snitt, eller blir det konflikter? Så jag måste ta bort mitt gnome?
satsa på kdemod som sagt, läs här för installation http://kdemod.ath.cx/installation.html
testa att köra setxkbmap se i en terminal när du är i Gnome för svensk teckenuppsättning.
du behöver inte ta bort Gnome, om det kommer funka direkt vågar jag inte lova dock haha
Citera
2008-03-03, 21:50
Medlem
zharkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rahanjam
Sen fungerar svenska tangentbordet utanför X gräns snittet Gnome men inte i själva gnome gränssnittet. Vad beror detta på?

När jag råkar ut för detta öppnar jag terminalen och skriver:

setxkbd -layout se

Tyvärr måste jag göra det varje gång jag startar dator, har inte hittat en varaktig lösning.
Citera
2008-03-03, 21:59
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zharkov
När jag råkar ut för detta öppnar jag terminalen och skriver:

setxkbd -layout se

Tyvärr måste jag göra det varje gång jag startar dator, har inte hittat en varaktig lösning.
i /etc/X11/xorg.conf lägg till/ändra raden :

Option "XkbLayout" "se"

under " Section "InputDevice" "

alltså ungefär

Kod:
Section "InputDevice"
    Identifier     "Generic Keyboard"
    Driver         "kbd"
    Option         "CoreKeyboard"
    Option         "XkbRules" "xorg"
    Option         "XkbModel" "pc105"
    Option         "XkbLayout" "se"
    Option         "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection
Citera
2008-03-03, 22:22
Medlem
Min timezone är satt till "Europe/Stockholm" i /etc/rc.conf, alltså

TIMEZONE="Europe/Stockholm"

Det är också möjligt att Gnome har en egen inställning för tidszon, så du får leta upp nåt ställe att ange detta i Gnome.

Detta med tangentbord och så; jag gissar att det bara är Window Managers (typ Fluxbox, Blackbox, osv) som använder inställningarna i xorg.conf direkt. Skrivbordsmiljöer som Gnome och KDE har sina egna inställningar. Hade du använt KDE hade jag sagt till dig att smäcka upp Control Center (Inställningscentralen) och gå in på "Regional & Accessibility" (Region och handikappstöd) och klicka fram Keyboard Layout. Där ändrar du Keyboard Model och Layout. Gnome borde ha ett liknande ställe där man anger detta. Det finns väl en System-meny nånstans? (Hittar du stället där man ställer in tidszon, så borde inte tangentbordslayouten vara väldigt långt borta.)

Om du nu måste ändra tangentbordslayout manuellt (tvivlar på det dock; har du inte skaffat en xorg.conf än?) så kan du kanske lägga det kommandot i /etc/rc.local. Där lägger du allt du vill att root ska köra när systemet går in i runlevel 3 eller 5. Tror att det borde fungera (alltså köras i rätt ordning på systemet). (EDIT: Sorry, det var visst zharkov som pratade om detta; jag blandade ihop vem som skrev vad )

Du kan ha flera DE/WM installerade samtidigt om du vill. Du väljer vilken du vill använda när du loggar in genom login managern. Vad du menar med "autostart" förstår jag inte riktigt. Jag tänker genast på den Autostart-katalog som KDE använder för att autostarta olika applikationer vid inloggning. Men jag gissar att du menar att du valt en DE/WM som default i login managern.

Ja, du borde få in hela KDE om du kör pacman -S kde. Men, just det, _hela_ KDE. Det är rätt mycket. Om du vill ha ett mer slimmat KDE, så använd KDEmod. Där kan du välja precis de komponenter du behöver. Dock, om du inte vet vad du behöver i KDE eller vad de heter, så kanske det orsakar mer huvudvärk än du vill ha. Kolla in KDEmod:s websida, där står det du behöver veta.
Senast redigerad av tephlon 2008-03-03 kl. 22:26.
Citera
2008-03-04, 11:50
Medlem
rahanjams avatar
So. Nu har jag installerat KDE. Jag tog bort Gnome med pacman -Rd gnome och det f'o'rsvann.

Nu so (kde anvendare)! Finns det bra sett att uppdatera timezone och language till svenska? Med nott typ av verktyg. Moste jag uppdatera saker och ting f'o'r att fo svenska typ non sprokhanterare eller liknande?

Sen ska jag testa installera trodlost natverk
Tror ni detta funkar, (fungerade nar jag postade frogan for trodlost natverk po min ubuntu dist)

Citat:
Vad jag kan få fram så har du ett Broadcomchipset till ditt wlankort. Har själv haft problem med detta. Men du kan ju kolla på denna sida o se om du får igång det.
http://invaleed.wordpress.com/2007/11/20/install-bcm94311mcg-wlan-mini-pci-ubuntu-710/
Senast redigerad av rahanjam 2008-03-04 kl. 11:57.
Citera
2008-03-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tephlon
[...] Hade du använt KDE hade jag sagt till dig att smäcka upp Control Center (Inställningscentralen) och gå in på "Regional & Accessibility" (Region och handikappstöd) [...]

Gäller inte bara tangentbord.
Citera
2008-03-04, 12:33
Medlem
rahanjams avatar
Nu fungerar åäö . Jättebra . Nu till det trådlösa nätverkskortet! Och touchpad scrollen
Senast redigerad av rahanjam 2008-03-04 kl. 12:41.
Citera
2008-03-04, 12:43
Medlem
nat0ns avatar
kan tänka mig att du behöver 'kde-i18n-sv', det lär finnas som ett arch paket.
jahapp nu funkar det haha.
Citera
2008-03-04, 13:22
Medlem
Kanske är http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=39861 en bra tråd? Mer specifikt det 3:e inlägget. Om din output från lspci matchar det trådstartaren skriver så borde det väl gå bra.
Nu gissar jag iofs bara vad du har för wifi-kort utifrån länken du fick i Ubuntu-forumet... Archlinux forum och wiki är ett hett tips i det här läget.
Citera
2008-03-04, 14:49
Medlem
rahanjams avatar

Kan det här vara av nytta då jag vill få igång det trådlösa nätverks kortet och touchpad scrollen? Sen är min laptop en HP NX6310 och
Senast redigerad av rahanjam 2008-03-04 kl. 15:05.
Citera
2008-03-04, 15:38
Medlem
Ja, det kan säkert vara till nytta, men inte för mig Jag kan nog inte hjälpa dig med det, är jag rädd.

Hittade en artikel om HP NX6310 på Arch-wikin, men den är ett år gammal och har inte uppdaterats sen dess. Vet inte om ni har exakt samma specs heller; jämför hans och din lspci-output.

Han har tydligen använt synaptics-drivern för sin touchpad även om han säger
Citat:
I then installed the synaptics package to enable the correct mousepad driver although it does function without it except for the scrolling area.

Där står även lite om hans wifi-setup; den skiljer sig från den som beskrivs i forumtråden jag länkade till förut, men tråden är ju nyare och torde vara mer i linje med vad Arch "kan" nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in