Min timezone är satt till "Europe/Stockholm" i /etc/rc.conf, alltså
TIMEZONE="Europe/Stockholm"
Det är också möjligt att Gnome har en egen inställning för tidszon, så du får leta upp nåt ställe att ange detta i Gnome.
Detta med tangentbord och så; jag gissar att det bara är Window Managers (typ Fluxbox, Blackbox, osv) som använder inställningarna i xorg.conf direkt. Skrivbordsmiljöer som Gnome och KDE har sina egna inställningar. Hade du använt KDE hade jag sagt till dig att smäcka upp Control Center (Inställningscentralen) och gå in på "Regional & Accessibility" (Region och handikappstöd) och klicka fram Keyboard Layout. Där ändrar du Keyboard Model och Layout. Gnome borde ha ett liknande ställe där man anger detta. Det finns väl en System-meny nånstans? (Hittar du stället där man ställer in tidszon, så borde inte tangentbordslayouten vara väldigt långt borta.)
Om du nu måste ändra tangentbordslayout manuellt (tvivlar på det dock; har du inte skaffat en xorg.conf än?) så kan du kanske lägga det kommandot i /etc/rc.local. Där lägger du allt du vill att root ska köra när systemet går in i runlevel 3 eller 5. Tror att det borde fungera (alltså köras i rätt ordning på systemet). (EDIT: Sorry, det var visst zharkov som pratade om detta; jag blandade ihop vem som skrev vad

)
Du kan ha flera DE/WM installerade samtidigt om du vill. Du väljer vilken du vill använda när du loggar in genom login managern. Vad du menar med "autostart" förstår jag inte riktigt. Jag tänker genast på den Autostart-katalog som KDE använder för att autostarta olika applikationer vid inloggning. Men jag gissar att du menar att du valt en DE/WM som default i login managern.
Ja, du borde få in hela KDE om du kör pacman -S kde. Men, just det, _hela_ KDE. Det är rätt mycket. Om du vill ha ett mer slimmat KDE, så använd KDEmod. Där kan du välja precis de komponenter du behöver. Dock, om du inte vet vad du behöver i KDE eller vad de heter, så kanske det orsakar mer huvudvärk än du vill ha. Kolla in KDEmod:s websida, där står det du behöver veta.