2008-03-01, 05:01
kör xp nu och har inga problem, tycker det funkar bra, har fått en ny hårddisk så jag tänkte installera linux på den för att testa.
först en basic fråga. jag ser att det finns 3 st "user interfaces", KDE, GNOME, Xfce, vad är skillnaden lite kort mellan dom? man kanske inte kan gå längre med den frågan innan ni läser resten men berätta gärna vad som skiljer.
ok det här är vad jag använder nu och skulle vilja kunna göra även i linux:
reason (vet att det finns substitut till linux så det behöver vi inte gå in mer på).
winamp el liknande spelare.
vlc el liknande.
dc++.
torrentklient.
spela flashspel på nätet (dom funkar tydligen inte om man stänger av java i FF, så det måste funka).
peerguardian el liknande.
antivirus/antispyware.
quicktime.
nero el liknande.
kommunicera över msn-protokoll.
läsa pdf.
kryptering av hel disk.
tanka över bilder från digitalkamera titta på dom och förminska som i tex paint.
m a o inget avancerat.
hårdvara som jag vill ska fungera: brännare, usb-synth, ljudkort (det är kompatibelt med ALSA tydligen), nvidia 3år gammalt grafik.
hur går det till att installera program?
hur går det till att installera hårdvara?
är ingen 1337 haXXor men jag kan googla.
vilket user interface vill jag ha (vilka är lämpliga)? vilket linux är bra att börja med? vad skiljer dom åt? vad skulle ni gjort?
kan jag ha liknande program som dom jag använder nu? är det nåt som inte finns/kommer fungera?
hur komplicerat kommer det vara att använda linux för mig?
först en basic fråga. jag ser att det finns 3 st "user interfaces", KDE, GNOME, Xfce, vad är skillnaden lite kort mellan dom? man kanske inte kan gå längre med den frågan innan ni läser resten men berätta gärna vad som skiljer.
ok det här är vad jag använder nu och skulle vilja kunna göra även i linux:
reason (vet att det finns substitut till linux så det behöver vi inte gå in mer på).
winamp el liknande spelare.
vlc el liknande.
dc++.
torrentklient.
spela flashspel på nätet (dom funkar tydligen inte om man stänger av java i FF, så det måste funka).
peerguardian el liknande.
antivirus/antispyware.
quicktime.
nero el liknande.
kommunicera över msn-protokoll.
läsa pdf.
kryptering av hel disk.
tanka över bilder från digitalkamera titta på dom och förminska som i tex paint.
m a o inget avancerat.
hårdvara som jag vill ska fungera: brännare, usb-synth, ljudkort (det är kompatibelt med ALSA tydligen), nvidia 3år gammalt grafik.
hur går det till att installera program?
hur går det till att installera hårdvara?
är ingen 1337 haXXor men jag kan googla.
vilket user interface vill jag ha (vilka är lämpliga)? vilket linux är bra att börja med? vad skiljer dom åt? vad skulle ni gjort?
kan jag ha liknande program som dom jag använder nu? är det nåt som inte finns/kommer fungera?
hur komplicerat kommer det vara att använda linux för mig?