2008-03-01, 05:01
Medlem
><((((°>s avatar
kör xp nu och har inga problem, tycker det funkar bra, har fått en ny hårddisk så jag tänkte installera linux på den för att testa.

först en basic fråga. jag ser att det finns 3 st "user interfaces", KDE, GNOME, Xfce, vad är skillnaden lite kort mellan dom? man kanske inte kan gå längre med den frågan innan ni läser resten men berätta gärna vad som skiljer.

ok det här är vad jag använder nu och skulle vilja kunna göra även i linux:

reason (vet att det finns substitut till linux så det behöver vi inte gå in mer på).
winamp el liknande spelare.
vlc el liknande.
dc++.
torrentklient.
spela flashspel på nätet (dom funkar tydligen inte om man stänger av java i FF, så det måste funka).
peerguardian el liknande.
antivirus/antispyware.
quicktime.
nero el liknande.
kommunicera över msn-protokoll.
läsa pdf.
kryptering av hel disk.
tanka över bilder från digitalkamera titta på dom och förminska som i tex paint.

m a o inget avancerat.

hårdvara som jag vill ska fungera: brännare, usb-synth, ljudkort (det är kompatibelt med ALSA tydligen), nvidia 3år gammalt grafik.

hur går det till att installera program?

hur går det till att installera hårdvara?

är ingen 1337 haXXor men jag kan googla.

vilket user interface vill jag ha (vilka är lämpliga)? vilket linux är bra att börja med? vad skiljer dom åt? vad skulle ni gjort?
kan jag ha liknande program som dom jag använder nu? är det nåt som inte finns/kommer fungera?

hur komplicerat kommer det vara att använda linux för mig?
2008-03-01, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
kör xp nu och har inga problem, tycker det funkar bra, har fått en ny hårddisk så jag tänkte installera linux på den för att testa.

först en basic fråga. jag ser att det finns 3 st "user interfaces", KDE, GNOME, Xfce, vad är skillnaden lite kort mellan dom? Det finns många fler än dom.

ok det här är vad jag använder nu och skulle vilja kunna göra även i linux:

reason (vet att det finns substitut till linux så det behöver vi inte gå in mer på).
winamp el liknande spelare. Songbird, Amarok etc.e
vlc el liknande. VLC
dc++. LinuxDC++
torrentklient. Deluge
spela flashspel på nätet (dom funkar tydligen inte om man stänger av java i FF, så det måste funka). Funkar. För övrigt så heter det "Fx" inte "FF".
peerguardian el liknande. Installeras by default. Kallas iptables
antivirus/antispyware. Behövs inte.
quicktime. Funkar, kan krångla ibland.
nero el liknande. K3b
kommunicera över msn-protokoll. Pidgin, Emesene, m.fl.
läsa pdf. Adobe Reader
kryptering av hel disk. Ja
tanka över bilder från digitalkamera titta på dom och förminska som i tex paint. Ja, gimp

m a o inget avancerat.

hårdvara som jag vill ska fungera: brännare, usb-synth, ljudkort (det är kompatibelt med ALSA tydligen), nvidia 3år gammalt grafik.
Kan bli krångel med USB-synthen. Men det märker du.

hur går det till att installera program?
Inte som i windows, utan det är lättare och snabbare. Har du otur så kan det vara lite krångligt dock.

hur går det till att installera hårdvara?
Så länge det inte är det absolut senaste etc. så går det troligtvis alldeles utmärkt.

vilket user interface vill jag ha (vilka är lämpliga)? Gnome eller XFCE4. KDE är till största del bara fult. Och allt annat som finns är mestadels fult eller krångligt.

vilket linux är bra att börja med? Linux är kärnan och det finns bara ett linux. Ok, det finns olika versioner. Men det du syfftar på är operativsystem som använder sig av linuxkärnan.

vad skiljer dom åt? Massor med saker om man kollar under huven. Men på ytan så är det inte så mycket.

vad skulle ni gjort? Debian eller Ubuntu. Jag rekommenderar helst Debian.

kan jag ha liknande program som dom jag använder nu? Spel kommer vara ett problem, men vårt älskade Wine finns där. Sen kan det även bli problem med music-creation program. Linux är tydligen rätt dåligt på sånt.

är det nåt som inte finns/kommer fungera? Läs ovan

hur komplicerat kommer det vara att använda linux för mig?
Inte mer komplicerat än windows. Det är bara det att du måste se det som något helt nytt, och inte som windows.

Egentligen borde du skrivit i den här tråden: http://www.flashback.org/showthread.php?t=507161
2008-03-01, 05:40
Bannlyst
> PCLOS Minime 2008
2008-03-01, 05:50
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Egentligen borde du skrivit i den här tråden: http://www.flashback.org/showthread.php?t=507161
Japp. *klick*
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in