2008-02-29, 23:00
Medlem
Dr.Gs avatar
Hej hej..

Undrar vad kostnaden skulle bli för att läsa till läkare utomlands. Nu är det självklart så att kostnaderna varierar från land till land, men låt oss säga ngt land i norden, t.ex. Norge - som ligger nära Sverige och har identisk dialekt.
Citera
2008-02-29, 23:07
Medlem
Daineas avatar
Med tanke på levnadskostnaderna i Norge så bör de åren kosta skjortan. En hybel för 6000/månad, om du skulle få för dig att äta ute så har du runt 200;- för en pizza, och även det som ligger snarlikt i prisklass kommer att dra upp över tid pga valutaskillnaden.

Är det bara kostnaden du är ute efter så är det bättre att stanna i Sverige under utbildningstiden och sen åka över som stafettläkare (detta jävla påfund) när du är klar.
Citera
2008-02-29, 23:13
Medlem
Dr.Gs avatar
Anledningen att jag frågade var att om man inte kom in på programmet i Sverige så söker man i ett annat land med lägre intagningspoäng liksom.

Jag trodde iaf att intagningspoängen var lägre i Norge eller är jag ute o. cyklar nu?!

Citera
2008-02-29, 23:15
Medlem
Daineas avatar
Bra fråga, jag vet faktiskt inte vad de har för intagningspoäng i Norge, men jag skulle tro att de är ganska höga där också, jag har iaf aldrig hört talas om någon som åkt dit för den anledningen, däremot Danmark vet jag är populärt för svenskar med lite sämre studieresultat från gymnasiet...
Citera
2008-02-29, 23:27
Medlem
Dr.Gs avatar
Aha isåfall var det nog Danmark jag menade..

Vad läser man för språk i dessa program? Är det landets språk eller kan man begära att läsa kurserna på engelska?

Nu ska jag försöka leta fram intagningspoängen i Danmark och andra länder.. Får se om jag kommer fram till nått
Citera
2008-02-29, 23:34
Medlem
brukar vara många som åker till Polen och Läser till läkare också, lägre antagningspoäng där men utbildningen kostar ju som fan.
Citera
2008-02-29, 23:47
Medlem
Dr.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demetrio
brukar vara många som åker till Polen och Läser till läkare också, lägre antagningspoäng där men utbildningen kostar ju som fan.

Är det själva utbildningen eller levnadsstandarden som försvårar det ekonomiska läget?

Har du möjligtvis förslag på kostnadssiffror?
Citera
2008-02-29, 23:51
Medlem
buffalos avatar
Finns det utbildningar på svenska i andra länder då?
Citera
2008-02-29, 23:59
Medlem
menvafans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Finns det utbildningar på svenska i andra länder då?

När det gäller polen och dyl länder är det självklart engelska.
Citera
2008-03-01, 00:01
Medlem
Freetimes avatar
Buffalo. Värt att tänka på är att läkarlinjen till stor del sker på engelska.

Ta reda på vilka länder som du kan gå utbildningen i och sen jobba direkt i sverige. Borde finnas något läkarförbund där du kan ta land för land och jämföra....lycka till.
Citera
2008-03-01, 00:18
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demetrio

För att inte nämna att öststatsuniversitet överlag har ett studietempo jag är helt övertygad om är uppfunnen av markis de Sade, så det vill till att vara såväl motiverad till tusen som att vara väldigt lättlärd (och om man nu är båda dessa så är frågan varför man inte har studieresultat till att komma in på en svensk läkarutbildning...).
Citera
2008-03-01, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.G
Är det själva utbildningen eller levnadsstandarden som försvårar det ekonomiska läget?

Har du möjligtvis förslag på kostnadssiffror?
vågar inte svara riktigt hur mycket det kostar med utbildningen, det är ju billigt med mat osv där, men när du sedan är klar med utbildningen så har du både CSN-lån + den totala kostnaden för utbildnigen som du måste betala tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in