2008-02-29, 20:02
Medlem
MisterGGs avatar
Hej!

Jag köpte idag en Nikon D40. Helt plötsligt så slutade blixten att fungera på den..

Jag har aldrig ägt en så pass avancerad kamera så jag hoppas att det är nån knapp jag har tryckt på.. Jag köpte den från USA så instruktionsboken är liksom på engelska och det är inte direkt min starkaste sida.

Felet är: Oavsett vilken "mode" jag har den på så vill inte blixten fungera som den ska. Den hoppar upp som vanligt. Men inget annat händer.

Vad är det för inställning jag har kommit åt måntro?
Citera
2008-02-29, 20:11
Medlem
Pihraijas avatar
Har du provat att trycka på knappen som ser ut som en blixt? Vad är det för problem du har? Går den inte upp, eller blixtrar den inte? :P
Senast redigerad av Pihraija 2008-02-29 kl. 20:13.
Citera
2008-02-29, 20:17
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pihraija
Har du provat att trycka på knappen som ser ut som en blixt? Vad är det för problem du har? Går den inte upp, eller blixtrar den inte? :P

Ja alltså den blixtrar inte. blixten går upp som den ska. Men det händer inget..

Jag kom åt blixten ett par gånger idag med kepsen, men inte fan kan den väl gå sönder utav det?? Slutartiden verkar vara inställd på en evighet, kameran låter helt annorlunda nu jämfört med när blixten var igång dessutom. den "rasslar" lite så att säga.. Den låter inte trasig..
Citera
2008-02-29, 20:23
Medlem
Hispers avatar
OM du ev. kommit åt något så prova med att göra en återställning till fabriksinställningar. Bör vara ett menyalternativ någonstans,jag har själv ingen D40 så kan tyvärr inte ge exakt guidning.
Citera
2008-02-29, 20:26
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
OM du ev. kommit åt något så prova med att göra en återställning till fabriksinställningar. Bör vara ett menyalternativ någonstans,jag har själv ingen D40 så kan tyvärr inte ge exakt guidning.

Det finns en resetknapp på den under en lucka. Jag testade detta, fick ställa om klockan och så.. Men blixten är fortfarande inte med i matchen.

Kan man se på korten om det har hänt något genom att föra över dom på datorn? Jag har kort när blixten funkade, och kort när den inte funkar..

Edit testade ovanstående. här är bilden med info på varje kort..
Senast redigerad av MisterGG 2008-02-29 kl. 20:30.
Citera
2008-02-29, 20:28
Medlem
Pihraijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Det finns en resetknapp på den under en lucka. Jag testade detta, fick ställa om klockan och så.. Men blixten är fortfarande inte med i matchen.

Kan man se på korten om det har hänt något genom att föra över dom på datorn? Jag har kort när blixten funkade, och kort när den inte funkar..

Det kan inte vara så att du har kommit åt ratten på ovansidan av kameran då? Antar att du har provat att snurra på den, men skadar aldrig att prova alla lösningar Tror inte man kan se på korten om det har hänt nåt, bara att dom utan blixt, givetvis, blir lite mörkare..
Citera
2008-02-29, 20:32
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pihraija
Det kan inte vara så att du har kommit åt ratten på ovansidan av kameran då? Antar att du har provat att snurra på den, men skadar aldrig att prova alla lösningar Tror inte man kan se på korten om det har hänt nåt, bara att dom utan blixt, givetvis, blir lite mörkare..

Den har jag testat, jag har gått in i blixtinställningarna och som jag kan se så ska blixtjäveln vara igång. Men den verkar inte svara.. Just nu känns det fan jävligt surt.. för jag antar att man inte har garanti på kameran i sverige när den är importerad från USA va?
Citera
2008-02-29, 20:41
Medlem
Hispers avatar
Det slog mig att jag haft liknande problem med min D200 en gång, dvs ingen blixt men allt fungerade som förväntat.

Då var det så att jag precis bytt objektiv och när jag satte på det nya så hade jag inte skruvat fast det 100%. Dsv det var någon form av glapp i systemet som ledde till långa slutartider och ingen inbyggd blixt.

Mycket mycket långsökt att du skulle råkat ut för samma men jag tänkte berätta i alla fall.
Citera
2008-02-29, 20:50
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Det slog mig att jag haft liknande problem med min D200 en gång, dvs ingen blixt men allt fungerade som förväntat.

Då var det så att jag precis bytt objektiv och när jag satte på det nya så hade jag inte skruvat fast det 100%. Dsv det var någon form av glapp i systemet som ledde till långa slutartider och ingen inbyggd blixt.

Mycket mycket långsökt att du skulle råkat ut för samma men jag tänkte berätta i alla fall.

Objektivet sitter klockrent.

Kan man flasha om firmwaren i den på något vis måntro? för att utesluta ett mjukvarufel menar jag..
Citera
2008-02-29, 20:56
Medlem
Wittgensteins avatar
Eftersom blixten hoppar upp så kanske man kan misstänka att själva blixtlampan är död. Du har ingen möjlighet att låna en "extern" blixt och prova om den också vägrar att fungera?
Citera
2008-02-29, 20:57
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Objektivet sitter klockrent.

Kan man flasha om firmwaren i den på något vis måntro? för att utesluta ett mjukvarufel menar jag..

Kolla här om det finns något lämpligt:http://support.nikontech.com/cgi-bin/nikonusa.cfg/php/enduser/std_alp.php?p_sid=SU*7AyZi&p_lva=&p_li=&p_new_sear ch=1&p_accessibility=0&p_redirect=&p_srch=1&p_sort _by=&p_gridsort=&p_row_cnt=29%2C29&p_prods=19&p_ca ts=186&p_pv=1.19&p_cv=1.186&p_search_text=&p_searc h_type=answers.search_nl&p_nav=foot&p_trunc=0&p_pa ge_head=1&p_page=1&p_page_foot=1

På samma site så finns det en hel del annan info.

Kolla även in www.fotosidan.se
Citera
2008-02-29, 21:02
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Eftersom blixten hoppar upp så kanske man kan misstänka att själva blixtlampan är död. Du har ingen möjlighet att låna en "extern" blixt och prova om den också vägrar att fungera?

Jag tror att det klickande ljudet är blixten som låter. När jag trycker ner slutarknappen halvvägs för att fokusera så klickar det till från den (det låter i alla fall som att det skulle vara blixten)

Jag fattar inte vad fan som har hänt, kameran fungerade perfekt sen utan förvarning som att vända på en hand så sa den upp sig..

Jag har dessvärre ingen möjlighet att låna en extern blixt såg att en sådan kostar runt 1000 kr ny.. Tror ni man kan knata in på Expert till exempel och fråga om dom kan hjälpa en? dom säljer ju Nikon kameror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in