2008-02-29, 19:57
Bannlyst
Jag fick det så kallade rosa kuvertet idag med besked om min eventuella framtida pension.
Jag noterade att jag fått 254:- i arvsvinst.
Det är alltså pengar som de som dött det senaste året haft på sin pensionskonton.
Är det så att vi alla som överlevt solidariskt delar på pengarna eller delas de ut efter hur mycket pengar man har på pensionskontot?
Kan man göra så att pengarna överförs till ens arvingar?
Den här prognosen som är gjord över framtida pension hur realistisk är den?
I en fotnot står de att de räknar med att PPN-fonderna växer med mellan 3,5-5,5% om året i snitt, finns det verkligen historisk fog för att anta detta och är det rimligt att extrapolera in i framtiden på det sättet i såfall?
Citera
2008-02-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneArneArneArn
Jag fick det så kallade rosa kuvertet idag med besked om min eventuella framtida pension.
Det är alltså pengar som de som dött det senaste året haft på sin pensionskonton.
Är det så att vi alla som överlevt solidariskt delar på pengarna eller delas de ut efter hur mycket pengar man har på pensionskontot?
Den här prognosen som är gjord över framtida pension hur realistisk är den?
I en fotnot står de att de räknar med att PPN-fonderna växer med mellan 3,5-5,5% om året i snitt, finns det verkligen historisk fog för att anta detta och är det rimligt att extrapolera in i framtiden på det sättet i såfall?

Man brukar räkna att aktiefonder stiger med genomsnitt 7% per år om man kollar på en långtidsperiod, så det verkar vettigt, om du inte har räntefonder eller liknande
Citera
2008-03-01, 16:02
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneArneArneArn

För det första får du nog kolla upp din syn då kuvertet är oranget . De pengar då fått är intjänad pension från personer som är födda samma år som dig och som avlidit. Pengarna delas ut till alla i samma årskull som den avlidna och kan inte öronsmärkas för någon speciell person. Mer info finns på ppm.nu
Citera
Igår, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
För det första får du nog kolla upp din syn då kuvertet är oranget . De pengar då fått är intjänad pension från personer som är födda samma år som dig och som avlidit. Pengarna delas ut till alla i samma årskull som den avlidna och kan inte öronsmärkas för någon speciell person. Mer info finns på ppm.nu
Så, om någon slår ihjäl en massa personer i samma årskull, då skulle deras pensioner fördelas till dem som fortfarande andas?

Bra att veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in