2008-02-28, 16:50
Medlem
Har en Skoda Fabia 03a, låscylindern på förarsidan kärvar som fan och jag är tvungen att öppna på passagerarsidan.
Ibland funkar låset EN gång om man inte använt den på ett tag, men sen funkar det inte igen.

Har försökt med låsspray utan framgång.

Har ni några tips eller knep/förslag på produkter för att smörja upp låset med eller ska jag få det utbytt för 800 kr ?

Kan man smörja med vanlig smörjolja som man har på bilar ?
Citera
2008-02-28, 20:31
Medlem
Vardons avatar
Jag hade nog försökt om man kan skruva ur låset och lägga det i fotogen, t-sprit eller något och se om man kan lösa upp några kärvande delar. Sen hade jag nog försökt smörja med vanlig olja blandad med T-sprit.
Citera
2008-02-28, 20:46
Medlem
bogarleffes avatar
Nej nej nej använd inte låsolja som även tinar upp lås (vilket jag antar att du gjort), det är döden för låset. Det ska vara riktigt låsspray, typ bilmärkes original eller ASSA-låsspray.

Om inte så kan du bortse från detta inlägg.
Citera
2008-02-28, 20:56
Medlem
Erk Swedes avatar
smörja

Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Har en Skoda Fabia 03a, låscylindern på förarsidan kärvar som fan och jag är tvungen att öppna på passagerarsidan.
Ibland funkar låset EN gång om man inte använt den på ett tag, men sen funkar det inte igen.

Har försökt med låsspray utan framgång.

Har ni några tips eller knep/förslag på produkter för att smörja upp låset med eller ska jag få det utbytt för 800 kr ?

Kan man smörja med vanlig smörjolja som man har på bilar ?

På min volvo 480 hade bakluckelåset kärvat totalt,antagligen för att man enbart använt handtaget inne i bilen,och att där samlas hiskeligt med skit.
jag smorde omväxlande med 5-56,smörjolja och låsolja.
Efter 3 dagar fick jag in nyckeln,efter en vecka gick den vrida runt.
men det gäller att nöta på och inte använda alltför mycket våld,åtminstone första dagarna.
Citera
2008-02-28, 22:12
Medlem
tack för svaren!
Citera
2008-02-28, 23:21
Medlem
rebbans avatar
Smörj mycket och ge inte upp.
Efter ett tag ger det med sig.
Eller lägg det i tex fotogenbad ett tag.
Citera
2008-03-01, 23:43
Medlem
Jag och mor delar bil för tillfället och för ca en månad sen började låset kärva lite och jag tänkte inte så mycke mer på de. En vecka senare går de knappt att öppna. Jag diskuterar lite med morsan att de måste smörjas och hon säger att de har jag gjort, jag var och köpte låsolja på macken . De som hände med sån olja var alltså att låset blev sämre som tur va hade jag rengöring/smörjning från Assa sprutade 3 sprut och de fungerade perfekt sen. Så använd aldrig sån där vanlig skit lås olja utan köp en riktig!
Citera
2008-03-02, 08:47
Medlem
Erk Swedes avatar
låsolja

Citat:
Ursprungligen postat av stampe
Jag och mor delar bil för tillfället och för ca en månad sen började låset kärva lite och jag tänkte inte så mycke mer på de. En vecka senare går de knappt att öppna. Jag diskuterar lite med morsan att de måste smörjas och hon säger att de har jag gjort, jag var och köpte låsolja på macken . De som hände med sån olja var alltså att låset blev sämre som tur va hade jag rengöring/smörjning från Assa sprutade 3 sprut och de fungerade perfekt sen. Så använd aldrig sån där vanlig skit lås olja utan köp en riktig!

vanlig låsolja är bättre än ingenting,men mycket sprit för att få bort is.
Vanlig olja penetrerar dåligt och blir tjock när det är kallt
5-56 pentrerar bra men är rätt dåligt smörjmedel typ låsolja.
Låsolja behövs vintertide speciellt när bilen är nytvättad.
så att mixa är det bästa.
Citera
2008-03-02, 09:48
Moderator
Tystnads avatar
Sista utvägen

Hjälper det inte med olja & annat ,och man inte vill kosta på en gammal bil ny cylinder ,så kan man försöka följande ,gjorde det själv på en gammal opel.

Ta väck hela cylindern ,ta väck spåringen som håller fast delen som snurrar runt ,och dra sedan ut hela innamätet i cylindern. Nu ser man en massa (10 tal) rostfria metallstift och fjädrar ,tar man väck ca hälften av dessa blir låset mycket lättare att öppna sedan.

Visserligen försämrar du låset ,så att ev andra med samma bilmärke kan öppna dörren med sina nycklar,men hur stor är den risken ?
Och ev inbrott medles att någon bankar in en skruvmejsel och vrider om förhindrar man ju aldrig ändå.
Citera
2008-03-02, 10:43
Medlem
Jag röstar på WD-40. Fick loss mitt dörrlås som inte var använt på 5 år med det. däremot gick vi bet på polarens lås på en likadan bil, så det är inte alltid ens WD-40 fungerar.
Citera
2008-03-02, 12:26
Medlem
Erk Swedes avatar
Wd 40

Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Jag röstar på WD-40. Fick loss mitt dörrlås som inte var använt på 5 år med det. däremot gick vi bet på polarens lås på en likadan bil, så det är inte alltid ens WD-40 fungerar.

Jag tycker Wd 40 luktar bättre än 5-56 ,eljest så är det nog ingen direkt skillnad.
Citera
2008-03-02, 19:18
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Jag tycker Wd 40 luktar bättre än 5-56 ,eljest så är det nog ingen direkt skillnad.

Wd 40 är i mina ögon bättre än 5-56 men bäst är VBG mek olja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in