2009-01-08, 15:23
Medlem
Jag fick min 24/10-anslutning hos comhem för ett par månader sen, och till en början så var mina pingtider usla och linan kunde gå ner titt som tätt (har i efterhand upptäckt att det delvis beror på modemet). Sedan var linan nere i 24 timmar och enligt hemsidan var det någon form av underhåll i mitt område, och efter det har både pingtiderna och uptimen varit mycket stabilare.
Citera
2009-01-08, 15:48
Medlem
DennisOlofs avatar
Pentyl, jaha. Det var ju intressant.

Då ska du fråga Comhem om du har just "delux" varianten eller "budget" varianten. Överlämningspunkten från Comhem.

Fråga andra i området som har internet om dom har samma problem, är ni en samfällighet kan ni ju fatta beslut om att ta dit en firma som kan mäta upp kabel-tv nätet, även datatrafiken osv. Så att det inte är några störningar i nätet. Det kostar inte så mycket pengar för en samfällighet.

Det räcker ju med en dålig kontakt någon stans, eller en skärm som inte är ansluten för att hela nätet ska störas, det är extra känsligt när det är datatrafik. Plus att har ni kaskad-nät kan någon "mupp" ha installerat extra uttag felaktigt och mekat med uttaget och det i sin tur kan sabotera nätet. Man kan kolla det själv men det tar tid, bäst är att mäta med dyra instrument vad som är fel.

Har ni eget nät skall det funka perfekt !
Citera
2009-01-09, 01:11
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
I mitt bostadområde har vi ett eget kabeltvnät. Vi bytte rubbet (varenda kabel och skruv) och lade över driften till ComHem, som erbjöd 3hål på kuppen. Inte fan funkar det nåt vidare för det.
Är sugen på att ta över det själv men eftersom jag är lat och gärna vill ha nån att gnälla på så lider jag av ComHem ett tag till.

Jag skulle göra som DennisOlof säger. Ta kontakt med comhem.
Sedan om ni har fixat allt själva lär ni nog veta vad ni har för hårvara och ifall ni fick välja olika typer av modeller.
Citera
2009-01-09, 01:25
Medlem
Ta kontakt med Comhem? pff..

Vårat nät på gatan dör, vissa kvartal flera gånger i veckan, vissa bara någon enstaka gång.

Vad som händer är att internet dör totalt, och tv-bilden blir grynig (Analoga).

Comhem kom fram till att felet satt i en apparat, men dom vet inte vilken apparat. Och eftersom felet inte finns hela tiden, så "kan" dom inte göra något åt det, påstår dem.

Betalar man för en tjänst ska den tamefan mig fungera. Speciellt eftersom installationen av 3:e hålet kostade en hel del pengar.
Citera
2009-01-09, 02:53
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilloo
tv-bilden blir grynig (Analoga).

När ATV blir grynig eller det ser ut att det "snöar" så brukar det vara en förstärkare som behöver bytas ut. Händer titt som tätt, men inte alls för ofta. Vad jag har märkt.

Har man en hyresvärd så brukar man kunna ta kontakt med de så brukar allt lösa sig inom ett litet tag. Vad jag har upplevt.
Citera
2009-01-09, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
När ATV blir grynig eller det ser ut att det "snöar" så brukar det vara en förstärkare som behöver bytas ut. Händer titt som tätt, men inte alls för ofta. Vad jag har märkt.

Har man en hyresvärd så brukar man kunna ta kontakt med de så brukar allt lösa sig inom ett litet tag. Vad jag har upplevt.
Så hette den. Enligt Comhem visste dom dock inte vilken förstärkare som skulle bytas ut, varav dom skiter i problemet.

Har ringt på fastighetsägarnumret flera gånger. Men inte fan blir det bättre av det. Dock kommer man fram lite snabbare
Citera
2009-01-09, 11:22
Medlem
Tråkigt att läsa alla som har problem så in i helvete Men själv är jag nöjd med comhem då dom nästan alltid levererar vad dom lovat. Hade problem för ett tag sedan att hastigheten sjönk från stadiga 24 till 13-16. Bytte ut 2 kablar (nätverk och vägg>modem) och sen funkade det susen igen
Citera
2009-01-09, 12:18
Medlem
Har också Comhem och på ett halv år har nätet legat nere i ca 24h. Tycker inte man kan begära att det ska fungera alltid, saker går ju sönder lixom ...så är det. Att byta ut grejjer innan dem går sönder skulle ju kosta som fan för oss användare.
Citera
2009-01-09, 14:57
Medlem
DennisOlofs avatar
chrilloo, befinner du dig i stockholmsområdet eller mellersta sverige vet jag vart ni (samfälligheten) kan vända er för att GARANTERAT få det fixat. Kan skicka ett PM om du vill.

Problemet är att Comhem inte har så många egna tekniker längre, samma sak med Tele2, dom lägger ut det på entreprenad eller har kontrakt med firmor som fixar fel. Eller att dom har ram-avtal.

Jag lovar dig, dom har mycket bra instrument och kan lokalisera exakt vad som är fel, fixa det och allt kommer funka perfekt. Comhem själva bryr sig inte så mycket. Däremot är det möjligt att ni kanske slipper betala om det visar sig att det är fel på någon utrustning. Jag vet inte hur avtalen ser ut som man binder sig till som samfällighet mot t.ex. Comhem.

Då jag själv är ganska insatt (ofrivilligt) i just Kabel-TV vet jag att just data-kommunikationen i dessa nät är extremt känsligt. Minsta lilla fel i nätet och det kan störa övriga nätet eller delar av det. I ert fall är det ju bra att ni bytt alla kablar och den biten så att när felet åtgärdas av en firma så kommer det funka klockrent.

Störta problemet idag med alla kabel-TV nät är just undermåliga kablar, usla kabel-TV nät lokalt i fastigheterna, dåliga kontaktövergångar, samt dålia TV-uttag.
Citera
2009-01-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
chrilloo, befinner du dig i stockholmsområdet eller mellersta sverige vet jag vart ni (samfälligheten) kan vända er för att GARANTERAT få det fixat. Kan skicka ett PM om du vill.

Du har PM.
Citera
2009-01-09, 16:03
Medlem
svulles avatar
Com Hem funkar skitbra i Västerås iaf.

Har haft 10/1 i runt 8 månader, aldrig varit något strul, och får tom. ofta ut 11/1.2
Citera
2009-01-09, 19:24
Medlem
jävla tokstollar dessa comhem alltså.
Internet har varit nere i 2 dagar nu, är nere från typ 12-21, sen funkar det enbart på nätterna. Brusar något så fruktansvärt när man ska kolla på tv, irriterande.

De verkar "hitta fel" hela tiden, i somras hade jag samma problem. Fick lämna in mitt förra modem vilket ansågs vara problemet till att jag inte kunde surfa, fick en ny, funka ett tag innan jag fick problem igen.

Det sorliga är ju egentligen hur dum i huvudet man blir när internet inte fungerar, får grym panik.. läskigt men tja.. funderar på att byta bolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in