• 1
  • 2
2008-02-28, 15:02
Medlem
Hannes2ks avatar
Tänkte på att man lite då och då hittar sidor i tidningar som rekommenderar så kallade nyttoprogram, det vill säga program som ska göra ens dator snabbare eller ens sysslor på datorn att fungerade mer effektiv eller bättre. Jag kan dock inte minnas att jag någonsin haft nytta av dessa reportage, dels för att jag oftast redan vet om programmen eller för att de helt enkelt inte verkar fylla någon funktion jag har nytta av.

Men det måste finnas många fler nyttoprogram än dem jag läst om eller ens använder mig utav ute på den stora vida webben. Till min fråga då, vilka nyttoprogram använder ni er av och vilka skulle ni rekommendera för den gemene datoranvändaren?
Citera
2008-02-28, 15:17
Medlem
Flamespectres avatar
FreshUI och TweakUI är ganska sköna, hade nog inte klarat mig utan dem. Man kan ändra flera inställningar i systemet som man inte kan i kontrollpanelen, saker som automatisk rensning av öppnade program vid uppstart, högerklicksmenyn osv.
Citera
2008-02-28, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flamespectre
FreshUI och TweakUI är ganska sköna, hade nog inte klarat mig utan dem. Man kan ändra flera inställningar i systemet som man inte kan i kontrollpanelen, saker som automatisk rensning av öppnade program vid uppstart, högerklicksmenyn osv.
msconfig för autostart.
tror du kan kirra högerklicksmenyn i registret, osäker dock.
Citera
2008-02-28, 15:23
Medlem
Hannes2ks avatar
Trevligt med snabba svar! Dock kan det vara av nytta om ni vill förklara vad man använder programmen till lite mer specifikt. Hur det gynnar en etc, så att om man inte har programmet kanske hajjar till och tänker "det där kan jag ha nytta av". Länkar uppskattas också.
Citera
2008-02-28, 15:40
Medlem
Tormandys avatar
Vet ej om jag upfattade frågan rätt men här är en liten lista:

Deep burner brännarprogram - Gratis är godast?
VoipStunt - Ringa gratis till hemtelefon, Gratis är godast?
VLC - Spelar upp nästintill alla film/ljud format, Gratis!
Winamp - skönare mediespelare får du leta efter, GRATIS!
Opera - Webbläsare som slår allt annat med hästlängder (IMO)
Citera
2008-02-28, 21:18
Medlem
slamberts avatar
Här är klart min favorit, www.rocketdock.com
Citera
2008-02-29, 00:24
Medlem
v1ll3s avatar
netscan är ett program jag gillar. Tror man kan tanka det på softperfect.com.

Fungerar mycket enkelt, du väljer IP range, mellan vilka adresser den ska söka, tillexempel:
192.168.0.1 till 192.168.0.255

sen trycker du på sök och då kommer programmet att lista alla datorer i nätverket, om det finns en + tecken framför en dator så har den något utdelat, är mappen dessutom röd så har man full behörighet på just den mappen.

Sen ett program som heter perfect disk, är inte hundra på vilka som gjort det, men jag vet att det inte är gratis (om man inte vågar trotsa den hemska herr pontén och laddar hem det ändå).
Det är ett program som defragmenterar hårddiskarna. Har provat några olika men det här är bäst hittils, enligt mig då.
Det startar tillexempel om datorn och deffraggar innan windows bootas upp, på så sätt så kan flera filer flyttas runt.

kort sagt:
*netscan
*perfect disk
Citera
2008-02-29, 03:22
Medlem
Kaststjärnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannes2k
Trevligt med snabba svar! Dock kan det vara av nytta om ni vill förklara vad man använder programmen till lite mer specifikt.

Vadå? Om det är något du inte begriper, så är det ju bara att Googla på programmet ifråga.

Antar att du är anställd av någon tidning och försöker få folk att gratis plocka ihop artikelmaterial som du sedan publicerar och tjänar pengar på.

Uppmanar alla att ha eftertanke och besinning vad gäller att svara i denna tråd.
Citera
2008-02-29, 12:02
Medlem
Kobra_Kajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaststjärnan
Vadå? Om det är något du inte begriper, så är det ju bara att Googla på programmet ifråga.

Antar att du är anställd av någon tidning och försöker få folk att gratis plocka ihop artikelmaterial som du sedan publicerar och tjänar pengar på.

Uppmanar alla att ha eftertanke och besinning vad gäller att svara i denna tråd.
Jävla planta
Citera
2008-02-29, 13:11
Medlem
Hannes2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaststjärnan

Skämtar du med mig? Vad får du anta att jag skulle jobba på en tidning? Jag bad om lite mer specifika beskrivningar därför att det är ett bra komplement till enbart en länk eller ett namn på ett program, som utan förklaring betyder lite för mig. Att hålla på och googla motverkar lite det syftet jag vill att den här tråden ska ha därför att man ska kunna se direkt, vilka program som används och varför de kan vara nyttiga. Så att man vet om det skulle vara något för en själv.

Skulle du tro att jag var en spelrecensent som ville bajta på folks åsikter om det här var en tråd om vilka er favorit spel är, ifall jag sedan bad er förklara varför det är era favoritspel?
Citera
2008-02-29, 13:52
Medlem
JusJuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tormandy
Vet ej om jag upfattade frågan rätt men här är en liten lista:

Deep burner brännarprogram - Gratis är godast?
VoipStunt - Ringa gratis till hemtelefon, Gratis är godast?

Hur många dagar kan man ringa gratis med VoipStunt efter att man har installerat det?
Citera
2008-02-29, 14:19
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
Bra spelare, men MediaPlayerClassic med tillhörande codecs/filter (XviD, CoreAVC och AC3Filter) är snabbare, och stabilare.

Citat:
Foobar2000. Inte lika bloated, och full med ad-ware. Drar dessutom mindre minne.

Citat:
Firefox. Fler valmöjligheter, och addons.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in