2008-02-28, 11:50
Fick se en annons i en tidning för ett företag som anställer patentkonsulter, immaterialjurister och affärsjurister. Eftersom jag inte har någon juridisk bakgrund så stryker jag immaterialjurist och affärsjurist från framtida yrken. Dock blev jag lite sugen på att arbeta som patentkonsult i framtiden då jag tycker det verkar vara ett spännande yrke samtidigt som min breda utbildning i viss mån har med patenter att göra.

Hur som helst så skickade jag iväg ett mail till firman (som jag låter förbli osagd) och frågade lite vad de hade för utbildnignskrav på personer som vill jobba som patentkonsulter, ifall de kunde nämna några kurser som de tyckte var meriterande etc för att få ett framtida jobb på firman.

Hur som helst har det nu gått någon vecka sen jag skickade mitt mail och jag har inte fått något svar, så jag tänkte höra med er flashbackare ifall någon har erfarenhet av att jobba som patentkonsult (eller liknande) och vad ni har för utbildning i ryggen etc.

Tack på förhand.
/R
Citera
2008-02-28, 22:59
Medlem
Vad får dig att tro att patentkonsult är ett spännande yrke?
Jag tror absolut inte det, frånsett att man kanske träffar andra människor med spännande yrken i tjänsten.
Citera
2008-02-28, 23:03
Medlem
Sartres avatar
Något säger mig att det var awapatent i Nyteknik. Men vi säger att det inte var awapatent. (http://www.awapatent.se/). Har själv underhållit en tanke på att börja där, känns dock jävligt smalt och weird för en ingenjör att hålla på med, även ifall kompetensen är jävligt efterfrågad. De kräver att du snackar ett utav tre EU-språk flytande (engelska förutsätts du kunna bra, du ska alltså vara flytande på tyska eller franska).

Sedan krävs det sannerligen att herrn ifråga som söker är civing från en prestigeskola. Dvs CTH/KTH amirite?
Senast redigerad av Sartre 2008-02-28 kl. 23:30.
Citera
2008-02-28, 23:24
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Sedan krävs det sannerligen att herrn ifråga som söker är civing från en prestigeskola. Dvs CTH/KTH amirite?

Personligen skulle jag säga att det är skitsamma vilken skola som gett ut examensbeviset, för någon som ska arbeta med patentfrågor är lång och gedigen erfarenhet av teknisk dokumentation viktigare än tjugo år gamla betyg. Civilingenjör är dock ett minimum.

För övrigt tycker jag det är lite löjligt att prata om prestigeskolor i Sverige eftersom alla universitet är något så när jämnbra. Det är inte precis avgrundsstora skillnader de större lärosätena emellan.

Harvard, Oxford, Ivy League osv är prestigeskolor. KTH är det inte.
Citera
2008-02-28, 23:31
Medlem
Sartres avatar
Awapatent söker inte budget-ing. Solly my polly. Det kan jag garantera nästintill.

Det krävs faktiskt att man ska kunna något i den här branschen, så språk + civ ing/PhD är det som gäller. Allt annat kan typ gå och auto-fellatio på sig själv.

Sedan kan jag garantera att alla universitet i sverige EJ är jämnbra. Det finns miljoner med trådar på den här delen av forumet, just use the fucking GOOGLE-IT function.
Citera
2008-02-28, 23:37
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Awapatent söker inte budget-ing. Solly my polly. Det kan jag garantera nästintill.

Det krävs faktiskt att man ska kunna något i den här branschen, så språk + civ ing/PhD är det som gäller. Allt annat kan typ gå och auto-fellatio på sig själv.

Sedan kan jag garantera att alla universitet i sverige EJ är jämnbra. Det finns miljoner med trådar på den här delen av forumet, just use the fucking GOOGLE-IT function.

Läs mitt inlägg igen. Rätt den här gången. Jag är väl medveten om att "budgetingenjörer" inte är lämpade för sådana jobb.

Det jag vill få fram är att folk som jobba med patentfrågor behöver tonvis med erfarenhet, och erfarenhet sparkar stjärt med vilken examen som helst.
Citera
2008-02-28, 23:44
Medlem
Sartres avatar
Von Schmerz: Antingen det eller jävligt bra på sitt förbannade ämne. Awapatent söker t.ex. nyexaminerade civilingenjörer.

I övrigt, så fås erfarenhet troligtvis från deras internship som är obligatorisk för alla som börjar jobba där, som är på runt 8-9 månader eller något där man varvar språk (?) med juridik kring dessa ämnen, dvs patentfrågor.

Personligen så är jag litet kluven till just patent, jag tycker att all jävla info skall vara tillgänglig till alla. Så jag är litet anti, men samtidigt ska folk ha betalt, problemet kommer när storföretag kan ta kunskap, göra det till sin och skita i att ge upphovsmannen betalt (något de förvisso gör idag, men ändå?).
Citera
2008-02-29, 09:14
politburo: Jag tycker det verkar vara ett spännande område att jobba inom, kanske lite väl tråkigt för vissa men jag är intresserad utav det vilket gör att det är spännande för mig.

Sartre: Nej inte awapatent även fast de är intressanta. Är ett annat företag jag såg annonserade i Ny Teknik för några veckor sedan. Läser portugisiska på fritiden och ska börja med tyska eller franska när detta är klart, engelskan är helt oklanderlig. Det kriterium jag dock inte uppnår är att jag ej är en civ.ing (budgetingenjör här ) men funderar på att läsa ytterligare 1/2 år för en magister/master inom teknisk produktion och produktframtagning, frågan är bara ifall det är ett plus i kanten.

Som sagt, nu är det inte awapatent jag är intresserade av.
Citera
2008-03-03, 14:53
Uppdatering: Fick ett mail idag där de skrev att jag ställde intressanta frågor och bad mig försöka nå dem per telefon.

Frågan är ifall detta är ett standardsvar från dem eller ifall jag ska försöka ringa till dem och höra mig för lite.
Citera
2017-03-02, 13:56
Medlem
Hej,

Finns det jobb inom detta område för nyutexaminerade över huvud taget, typ på Awapatent? Vilka andra firmor är relevanta? Jag är intresserad, men jag har inte den bakgrunden som krävs tror jag. Jag är ekonom, men är intresserad av IP och kommer bl.a att komma in på IP mastern på Chalmers med stor sannolikhet. Kanske är en dålig idé?
Senast redigerad av 919191 2017-03-02 kl. 13:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in