2008-02-28, 03:03
Bannlyst
Varför får man då högre straff ifall man skulle mörda(kan gälla vilket annat brott som helst) kungen, en högt uppsatt person i landet eller en polis, istället för en vanlig person? Personer som är "mer" än en vanlig svensson är värd mer?

Ja menar, om alla var lika mycket värda så skulle man ju få likasinnade straff, vem det än rörde sig om, right?

Med denna spekulation, så kommer jag fram till att människor inte är lika mycket värda. Vad tycker ni?

Det är helt sjukt att det funkar så. En som dödar en vanlig person borde ha lika högt straff som den som skulle döda tex kungen tycker jag.
Senast redigerad av PHD 2008-02-28 kl. 03:08.
Citera
2008-02-28, 03:06
Medlem
Nino Gaggis avatar
Inte mycket att tycka. polismord straffas hårdare för det ses som ett brott mot demokratin. Inte för att just personen i fråga är värd mer.
Citera
2008-03-02, 05:44
Medlem
Kanzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PHD
Varför får man då högre straff ifall man skulle mörda(kan gälla vilket annat brott som helst) kungen, en högt uppsatt person i landet eller en polis, istället för en vanlig person? Personer som är "mer" än en vanlig svensson är värd mer?

Ja menar, om alla var lika mycket värda så skulle man ju få likasinnade straff, vem det än rörde sig om, right?

Med denna spekulation, så kommer jag fram till att människor inte är lika mycket värda. Vad tycker ni?

Det är helt sjukt att det funkar så. En som dödar en vanlig person borde ha lika högt straff som den som skulle döda tex kungen tycker jag.

Sociala koder och oskrivna regler har mycket inflytande på samhället idag, och därför blir i princip människor olika värda, oavsett hur vi gör.
Citera
2008-03-02, 10:12
Medlem
Brandbils avatar
Det finns ju en anledning till att du säger att någon ger sig på "en politiker"/"en polis" och inte "Kalle". Det handlar inte bara om ett brott mot en person utan också vad den personen står för. Säkerhet och ordning eller demokrati.

Den dagen politikern eller polisen kliver av sin post försvinner ju också "värdet".
Citera
2008-03-02, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PHD

vem är det som säger att människor är lika mycket värda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in