2008-02-27, 21:23
Bannlyst
Äter i stort sett alltid matlåda, så brukar laga ganska lätta "grytor" som jag fryser in. Har en väldigt stor förkärlek till västerländska thairesturanger och deras mat. Brukar laga Uncle Bens curry-gryta, bara att steka kyckling och värma skiten tillsammans. Har även köpt någon red curry-pasta som man ska blanda ihop till en god currygryta. Men nu är det så att jag vill få tag i en lättlagad currygryta åt wookhållet som jag kan laga från grunden. Har tänk exprimentera lite, men hade uppskattat tips och eventuellt recept!

Jag hade tänkt mig något i stil med följande ingredigenser:

Kyckling(strimlad och stekt)
Curry
Kokosmjölk(är inte jätteförtjust i kokos, så ska inte vara för dominant smak)
Vattenkastanjer
Bambuskott
Gul lök
Purjolök

Nu vill jag ha denna gryta såsig, och inte använda allt för mycket kokosmjölk. Hur ska jag göra, grädde, redning, fond?
Alla tips och förslag är välkommna!
Citera
2008-02-27, 21:25
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Kör oatleys "mat" är som matlagnings grädde men med < 8% fett har jag för mig. smakar förövrigt bättre än matlagningsgrädde.
Citera
2008-02-27, 22:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Nu vill jag ha denna gryta såsig, och inte använda allt för mycket kokosmjölk. Hur ska jag göra, grädde, redning, fond?
Alla tips och förslag är välkommna!
Du skulle kunna använda en blandning av kycklingbuljong, vatten, sherry eller risvin, maizena eller potatismjöl, soja, lime och kanske lite hoisin eller teriaki-sås. Skippa kokosmjölken helt.

~Paul~
Citera
2008-02-27, 22:24
Medlem
Twoswordss avatar
Jamenvafan Bolvag, nu blev jag ju toksugen på kycklinggryta! Jaja, jag får springa och handla imorrn.
Citera
2008-02-28, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du skulle kunna använda en blandning av kycklingbuljong, vatten, sherry eller risvin, maizena eller potatismjöl, soja, lime och kanske lite hoisin eller teriaki-sås. Skippa kokosmjölken helt.

~Paul~

Låter inte helt fel faktiskt. Men det där med sherry? Är student så brukar inte ha sherry eller vin ståendes...

Mer tips på hur man skulle kunna styra upp "såsen"?
Citera
2008-02-28, 16:16
Medlem
Coolcittes avatar
Ha i Cashew-nötter också. Grytan blir mycket roligare och godare då.
Citera
2008-02-28, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Ha i Cashew-nötter också. Grytan blir mycket roligare och godare då.

Provat det, men tyckte konsistensen var lite för anourlunda jämfört med det andra. Och är inte speciellt förtjust i nötter heller... Men det var ett bra tips, so keep em coming!
Citera
2008-05-14, 17:48
Medlem
Liten_smurfs avatar
Detta är mums! Lite hittepå med inspiration från ett enkelt recept från en mattidning.

Bryner lite kycklingfile
Häller på matlagningsgrädde (kokosmjölk funkar perfekt med!)
Rör i 1 msk röd currypasta (tänk på att det finns olika starka varianter så smaka dig fram)
Smular i en halv tärning kycklign/hönsbuljong
Klipper i några skivor dansk salami (gärna med vitlök)
Häller i en burk kikärtor

Resultatet blev bättre än väntat första gången jag gjorde det!
Citera
2008-05-14, 18:11
Medlem
Som depaul säger så kan du skippa kokosmjölken helt ifall du inte gillar smaken då. Tjocka till såsen med majsstärkelse el. potatismjöl

Ha gärna i potatis, passar mycket bra till kyckling och 'gul' curry.
Citera
2008-05-14, 18:14
Medlem
klybans avatar
Vatten och grädde fungerar också istället för kokosmjölk.
Citera
2008-05-14, 20:12
Medlem
Muggs avatar
Jag hittade detta recept på nätet för ett antal år sen och har gjort den massor av gånger sedan dess.

4 portioner

Ingredienser
1 förp äggnudlar, 250 g
olja, till stekning
350 g kycklingfilé, strimlad
500 g wokgrönsaker, frysta, tinade
2-3 msk currypasta, röd
1 tsk kycklingfond
1 msk fisksås
1 msk socker
1 msk lime, pressad, eller
pressad citron
4 dl kokosmjölk
½ tsk salt

Tillagning
Lägg nudlarna, eventuellt brutna till kortare bitar, i kokande vatten. Låt dem koka ca
1 minut och spola dem sedan med kallt vatten i ett durkslag.

Hetta upp oljan i en wok eller stor stekpanna. Bryn kycklingstrimlorna och grönsakerna
under omrörning 10-15 minuter. Tillsätt currypasta och nudlar och woka ytterligare ett
par minuter.

Rör ner kycklingfond, fisksås, socker, lime och kokosmjölk. Hetta upp och smaka av med
salt.
Citera
2008-05-14, 20:14
Medlem
Muggs avatar
Kan tillägga att man självklart bör byta ut de frysta wokgrönsakerna mot vad man nu kan hitta för färska saker i grönsaksdisken den dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in