2008-02-27, 21:08
Medlem
Tjena Flashback!

Tänkt nu och söka till en folkhögskola för att plugga upp gymnasiet (helt och hållet). Största problemet är CSN. Står på deras hemsida att om man är under 20 år kan man få studiehjälp. Hur mycket är det? Tanken va att bo i nån studentlägenhet eller nåt...eller källare skiter faktist i vilket som
Som sagt då tanken va att inte bo hemma medans studerandet så behövs ju $$$ till att bo nånstans, och mat då.

tänkte höra om nån här har svar innan jag frågar CSN
Citera
2008-02-27, 21:26
Medlem
Eller så söker du till gymnasie igen din livsnjutare.
För att bli antagen till gymnasiet måste man högst vara 19år
Citera
2008-02-27, 21:36
Medlem
Nej Gymnasiet är inte ett troligt alternativ.

Edit: Ska nån skriva på den här tråden svara på min fråga om du har nått svar...Allt annat beivras
Citera
2008-02-27, 21:51
Medlem
Goatscrotums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Är_inte_Du
Nej Gymnasiet är inte ett troligt alternativ.

Edit: Ska nån skriva på den här tråden svara på min fråga om du har nått svar...Allt annat beivras

Hehe, du borde nog kolla upp vad beivra betyder. Ingen idé att försöka flasha svåra ord när man är 18 och ej gått gymnasiet.

För att svara på din fråga så får du samma som vanliga gymnasieelever, tror det är 1050 kr/mån 10 mån om året numera. Så det blir nog att bo hemma hos mamsen ett tag till.
Citera
2008-02-29, 18:43
Medlem
EvelKnievels avatar
Detta finns också. Börja på en skola långt bort och res aldrig hem, så får du en duktig slant.
http://www.csn.se/2.128/for-dig-som-ar-under-20-studiehjalp/2.340/2.538
Citera
2008-02-29, 18:49
Medlem
Tjänade du inga pengar när du struntade i gymnasiet? Använd dem, alternativt ta ett lån. Mer seriöst så tror jag inte att du får några större bidrag än studiebidraget.
Citera
2008-03-01, 02:50
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus!
Tjänade du inga pengar när du struntade i gymnasiet? Använd dem, alternativt ta ett lån. Mer seriöst så tror jag inte att du får några större bidrag än studiebidraget.
Man får inget riktigt lån utan en fast inkomst, så det alternativet finns ju inte.
Citera
2009-03-11, 19:28
Medlem
Utan att behöva starta en ny tråd så undrar jag om det finns några förändringar för 09. Jag ska börja folkhögskola och 1050kr vet jag säkert att jag kan få och kanske ca 1400 i bostadsbidrag. Stämmer det och/eller kan man få andra bidrag?

Edit: Glömde säga att jag är 18.
Citera
2009-03-11, 19:35
Medlem
jumpcuts avatar
Grejen ar att era foraldrar ar forsorjningspliktiga, sa det ar de som ska betala for er om ni ska bo sjalva...
Citera
2009-03-13, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Grejen ar att era foraldrar ar forsorjningspliktiga, sa det ar de som ska betala for er om ni ska bo sjalva...

Min mor har inte råd och min far vägrar.
Citera
2009-03-13, 11:30
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chafe
Min mor har inte råd och min far vägrar.

Vilket innebar att du inte kommer fa hjalp fran nagon. Staten kommer bara hjalpa dig om du inte far bo hemma och dina foraldrar inte har ekonomi att hjaloa dig.

Alternativt om du flyttar till en annan stad, mindre stader brukar vara snabbare pa att ge ut soc-lagenheter och bidrag till ungdomar utan bakgrundskoll an storre stader. Speciellt om familjen inte bor dar.
Citera
2009-03-13, 11:47
Medlem
CoopColas avatar
Studiebidrag på 1050 och så kan du ju ta studielån på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in