2008-02-27, 15:12
Medlem
Rymdgrodas avatar
Köpte en telefon (Sony Ericsson K610i) på Elgigaten i januari 2007. Någon gång i september började den stänga av sig sporadiskt, med ytterst ojämna mellanrum. Det kunde ske fem gånger om dagen, men det kunde också gå flera veckor mellan varven.
Oacceptabelt var det i vilket fall, ingen tvekan om den saken.

Lämnade in den på service hos Elgiganten som tog emot den med glad min och sa "det här ska vi kirra!", men tro fan att felet kvarstod när jag fick tillbaka den några veckor senare.
I servicerapporten stod det "dpyflashad, test ok", vilket jag antar betyder att de hade nollställt telefonens mjukvara.

Fick helt enkelt dra ner till Elgiganten och lämna in den igen, men den här gången verkade det lite mer lovande eftersom killen sa att han skulle skriva i felanmälan att telefonen just varit inne för samma fel.
"Rengjort kontaktytor, test ok" stod det denna gång, och den här gången dröjde det knappt två dagar innan det hände igen. Test ok? Visst, tjena..
Jag hade vid det här laget läst lite i konsumentköplagen (är dock dålig på att tolka lagtexter) och dylikt, och hittade något om att säljaren har rätt att försöka laga produkten tre gånger, därefter skulle man få en ny. (Eller pengarna tillbaka.)

Tredje gången gillt, tänkte jag, och lämnade in telefonen för "sista" gången.
Den här gången dröjde det bara någon vecka innan jag fick ett sms från Elgiganten där de bad mig att komma in till butiken för att diskutera åtgärder.
Det visade sig att serviceverkstaden inte hade hittat något fel på telefonen och att alla kontroller och reparationsförsök hade genomförts.

Jag fick nu ett nummer till SE som jag skulle ringa ifall jag ville reklamera, men när jag ringde fick jag höra direkt att jag som privatperson inte kunde reklamera hos Sony Ericsson. (Varför i helvete kände Elgiganten inte till det?!)
Ungefär här började jag tappa tålamodet.

Lämnade in telefonen FÖR FJÄRDE GÅNGEN, men nu var det alltså reklamation det gällde. Elgigaten skickade telefonen till SE i början av februari, och så sent som idag när jag ringde och frågade hur det gick fick jag höra att något beslut ännu inte hade fattats av SE, men eventuellt skulle reklamationen inte godkännas och i så fall kommer jag att få min telefon tillbaka - i samma obrukbara (nja, men nästan) skick.
Har sagt åt dem att jag vill ha en ny telefon, men då svarar de bara att det är SE som fattar beslut om huruvida den ska bytas ut eller inte.

Långt som tusan blev det, men nu har jag nog fått med det mesta. Lite övrig info:
Köpte tilläggsförsäkring (en sådan som täcker självvållade skador), som gick ut nu i januari. Den var dock aktiv under de tre tillfällen då telefonen lämnades in på "service".
Jag har hanterat telefonen väldigt varsamt, precis som jag gör med alla tekniska prylar.
Det finns inte en skråma på den förutom att lite text har nötts bort (mycket smsande) från några knappar. Fuktskador är det knappast fråga om, vilket borde gå att bevisa genom undersökning av nåt slag.

Det är som sagt inte säkert att det är kört, men jag skriver detta i förebyggande syfte eftersom jag är ganska säker på att den inte kommer bytas ut.
Ni som orkade läsa, vad tycker ni att jag ska göra?
Att det rör sig om en billig telefon spelar ingen roll, det är en ren princip att jag inte tänker låta mig luras. Med andra ord är jag beredd att lägga ner mycket tid och energi på att bråka med dem, men jag är osäker på hur jag ska gå tillväga.

Vad säger ni?
Citera
2008-02-27, 15:17
Medlem
-jOE!s avatar
Kontakta din konsumentvägledare i kommunen.
Citera
2008-02-27, 16:50
Medlem
Med tanke på att dom åtmistonne ska hålla i 2 år så har du rätten på din sida. Men som sagt, säger dom nej kontakta då din konsumentvägledare.
Citera
2008-02-27, 17:46
Medlem
wises avatar
Vänta tills SE gjort en bedömning, om de vägrar ersättning pga. du hanterat mobilen felaktigt så blir det ett problem för försäkringsbolaget.
Citera
2008-02-27, 23:00
Medlem
Är det bara klantar som jobbar på mobilserviceföretagen numera?

Problemet du beskriver löses oftast med en customizering (omflashning/fabriksåterställning) eller ett nytt batteri.

Om du har möjlighet att testa telefonen med ett nytt batteri så gör det.

Elgiganten lagar inga telefoner själva.
Men de lovar många saker till sina kunder, som sedan serviceverkstaden inte håller med om.
Citera
2009-02-08, 02:12
Medlem
[quote=EyEr0n]Är det bara klantar som jobbar på mobilserviceföretagen numera?

Problemet du beskriver löses oftast med en customizering (omflashning/fabriksåterställning) eller ett nytt batteri.

Han skrev ju att dem hade DPY=flashat telefonen, vilket innebär att dem har gjort en customizering.

Okej så här är det!! Elgiganten lämnar 1års garanti på produkten och Sony Ericsson i sin tur lämnar 2år. Du har alltså 2års garanti och reklamationsrätt som konsument i 3år. Garantin täcker inte ovarsamt hanterande, fukt, kläm, tapp eller stötskador men det har du inte skrivit att detta handlade om... vad problemet tycks vara är att verkstaden inte hittar något klockrent fel... och det är där du hamnar i kläm lite som konsument. Elgiganten gör ju det dem kan och ska.. varuhusen får inte själva välja hur de ska hantera sådant här utan det styrs av koncernen som i sin tur får rätta sig efter beslut tagna av Sony Ericsson och Elektronikbranschen samt konsumentverket, så det är egentligen inte så att butiken gör något fel...

Krånglar telefonen 3ggr under garantitiden och det är samma typ av fel så har du rätt att häva köpet. Krånglar den 4ggr under garantitiden men det är olika typer av fel har du rätt att häva köpet. Dvs. upplever du att problemet aldrig riktigt blivit avhjälpt och du lämnar in den en andra och en tredje gång och det fortfarande inte fungerar så är det FJÄRDE gången gilt och du kan lämna den hos Elgiganten för att de i sin tur ska göra en reklamation mot Sony Ericsson... MEN då krävs det att man som konsument har kvar arbetsrapporterna från serviceverkstaden så att man kan backa upp telefonens servicehistorik och det krävs också att det faktiskt syns på dessa arbetsrapporter att ett eller flera fel har fastställs och avhjälpts.. har dem inte hittat något fel och det står inget fel funnet eller liknande så är den reparationen bortkastad Du måste ha på papper att den har krånglat på samma sätt, ett eller flera fel har hittats och avhjälps 3 ggr. Först då kommer reklamationen ha någon chans att gå igenom!!
Citera
2009-02-08, 09:20
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdgroda
Jag hade vid det här laget läst lite i konsumentköplagen (är dock dålig på att tolka lagtexter) och dylikt, och hittade något om att säljaren har rätt att försöka laga produkten tre gånger, därefter skulle man få en ny. (Eller pengarna tillbaka.)
Du är tyvärr inte bara dålig på att tolka lagtext utan även på att läsa lagtext. Det där tramset om att man är tvungen att låta säljaren försöka reparera ett fel tre gånger är en myt som du garanterat inte hittat i konsumentköplagen.
Citera
2009-02-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Du är tyvärr inte bara dålig på att tolka lagtext utan även på att läsa lagtext. Det där tramset om att man är tvungen att låta säljaren försöka reparera ett fel tre gånger är en myt som du garanterat inte hittat i konsumentköplagen.

Haha jo det hittar du ganska tydligt i konsumentköplagen? En serviceverkstad måste ha fått tre chanser på sig att rätta till felet annars har du ingen chans att häva köpet. Jag arbetar en hel del med konsumentköplagen och var sent i höstas på en kurs där vi bland annat fick en 1.5 timmes föreläsning om just konsumentköplagen. Föreläsare var ansvarig för Elektronikbranschen och någon högt ansvarig i allmänna reklamationsnämnden och konsumentverket. De talade om vanliga missuppfattningar och hur saker och ting fungerar i praktiken osv.
Citera
2009-02-08, 16:28
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucifer85
Haha jo det hittar du ganska tydligt i konsumentköplagen? En serviceverkstad måste ha fått tre chanser på sig att rätta till felet annars har du ingen chans att häva köpet. Jag arbetar en hel del med konsumentköplagen och var sent i höstas på en kurs där vi bland annat fick en 1.5 timmes föreläsning om just konsumentköplagen. Föreläsare var ansvarig för Elektronikbranschen och någon högt ansvarig i allmänna reklamationsnämnden och konsumentverket. De talade om vanliga missuppfattningar och hur saker och ting fungerar i praktiken osv.

Du verkar ju inte riktigt klok? Först inleder du ett inlägg med "okej så här är det!!" därefter följer svammel så greppat ur luften att man undrar hur människor som dig ens tillåts husera här i juridikforumet. Om du arbetar med konsumentköplagen bör du sluta med det omgående. Alternativ läsa igenom lagtexten åtminstone en gång.

/L
Senast redigerad av loogaman 2009-02-08 kl. 16:32.
Citera
2009-02-08, 16:42
Medlem
RallyHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loogaman
Du verkar ju inte riktigt klok? Först inleder du ett inlägg med "okej så här är det!!" därefter följer svammel så greppat ur luften att man undrar hur människor som dig ens tillåts husera här i juridikforumet. Om du arbetar med konsumentköplagen bör du sluta med det omgående. Alternativ läsa igenom lagtexten åtminstone en gång.

/L

Det är inte lönt att argumentera med personer som "gått en kurs"...
Citera
2009-02-08, 17:14
Medlem
sebnies avatar
Hade precis samma problem med min SE-telefon (z530i), att den stänger av sig sådär slumpmässigt.
Löste det på detta sätt: Tog en liten skruvmejsel och puttade/drog ut batterikontakterna lite så att de stack ut lite mera.

Problemet kommer ifrån att batterikontakterna blir slitna och börjar att glappa och då måste man dra ut kontakterna lite så att de inte glappar.

Var dock försiktig så att inte den övre infästningen lossnar det är rätt så jobbigt att få tillbaka batterikontakten på plats (gjorde själv misstaget att dra lite för hårt, var en del pill med näbbtång för att få tillbaka batterikontakten på plats).

Sen jag gjorde detta så har den inte stängt av sig mer än en gång. Innan jag gjorde "reparationen" så stängde den av sig nån/några gånger per vecka.

En annan lösning är att ta en liten kartongbit och placera mellan batteriets bakkant och batteriet, så att batteriet trycks mera mot batterikontakterna.
Senast redigerad av sebnie 2009-02-08 kl. 17:21.
Citera
2009-02-08, 18:54
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucifer85
Om du tror att det imponerar att du fått hela en och en halv timmes föreläsning om konsumentköprätt så är du bara för sorglig. Sluta sprida den dynga du kallar kunskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in