2008-02-27, 15:08
Medlem
Bluffos avatar
På aftonbladet står det att det går bra att äta hund o kattmat. Billigt är det ju oxå :-)
http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article1929959.ab

Någon som har någon koll på katt hund mat med mycket proteiner o billigt? Whiskas kanske
Citera
2008-02-27, 15:10
Bannlyst
Värdelös tråd. Vad vill du ha sagt ?
Citera
2008-02-27, 15:14
Medlem
relativs avatar
Ni träningsnördar brukar ju äta tonfisk. Det är kattmat. Inget nytt alltså.
Citera
2008-02-27, 15:16
Medlem
Bluffos avatar
Om man kan hitta billigare proteiner än vad som säljs vanligtvis. ex en whiskas med oxkött 400g för 12:- hittar man ju inte i frysdisken precis. Jag bryr mig inte om smaken, bara jag hittar billiga protein källor så tackar jag för det. Ville bara ha reda på om någon hade något tips där en produkt innehåller mycket proteiner o lite fett?
Citera
2008-02-27, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluffo
Om man kan hitta billigare proteiner än vad som säljs vanligtvis. ex en whiskas med oxkött 400g för 12:- hittar man ju inte i frysdisken precis. Jag bryr mig inte om smaken, bara jag hittar billiga protein källor så tackar jag för det. Ville bara ha reda på om någon hade något tips där en produkt innehåller mycket proteiner o lite fett?

Fel forumsdel för den frågan.
Citera
2008-02-27, 15:31
Medlem
Bluffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godfella
Fel forumsdel för den frågan.

Träning, kost och kosttillskott heter denna avd. e jag fel. Hör inte protein ihop med kost?? Kan du inte svara på frågan så skit i det.
Citera
2008-02-27, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluffo
Träning, kost och kosttillskott heter denna avd. e jag fel. Hör inte protein ihop med kost?? Kan du inte svara på frågan så skit i det.

Dom på djuravdelningen kanske har mer koll på det än vad vi har.
Citera
2008-02-27, 15:43
Medlem
KoettFaerss avatar
Man ska inte tro på allt som aftonhoran säger. Okej ifall man är så fattig att man inte har råd med annat men, vafan, man vet inte vad de har i för skit i den där geggan.
Citera
2008-02-27, 15:46
Medlem
moderatswings avatar
Hur kan köttet i kattmat vara lika proteinrikt och snålt på fett som "finare" kött men ändå vara så billigt?
Jag anar ugglor i mossen.
Citera
2008-02-27, 16:45
Medlem
inte för att jag skulle vilja äta mina katters mat men detta är lite intressant.
"Tillsatserna i maten du äter är förbjudna i hund- och kattföda."

"För i hund- och kattmat är det förbjudet att använda tveksamma tillsatser som azofärger, glutamat, de flesta sötningsmedlen och konserveringsmedlet natriumbensoat.

Faktum är att av de 315 godkända tillsatserna för våra livsmedel är mer än hälften, 180, strängt förbjudna att använda i djurfoder. "
Citera
2008-02-27, 17:11
Medlem
callocains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Hur kan köttet i kattmat vara lika proteinrikt och snålt på fett som "finare" kött men ändå vara så billigt?
Jag anar ugglor i mossen.

Jag har sommarjobbat som slaktare på Scan när jag var ung. Köttet är ofta av "andra" delar än vad människofödan är av. Tex. så använda ansikts-/mulmuskler, alltså är det inte direkt dåligt kött men kanske inte det man kan sälja till finmiddagar. En pitoresk detalj är att sk. penisrester används också till katt- och hundmat, alltså delen av penis som sitter inne i tjurens kropp.

Så om man är helt okänslig ifrån var köttet kommer så funkar nog kattmat bra som ren proteinkälla. Men för oss som inte vill stoppa tjurpenis i mun finns det nog bättre alternativ.
Citera
2008-02-27, 17:36
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callocain
Jag har sommarjobbat som slaktare på Scan när jag var ung. Köttet är ofta av "andra" delar än vad människofödan är av. Tex. så använda ansikts-/mulmuskler, alltså är det inte direkt dåligt kött men kanske inte det man kan sälja till finmiddagar. En pitoresk detalj är att sk. penisrester används också till katt- och hundmat, alltså delen av penis som sitter inne i tjurens kropp.

Så om man är helt okänslig ifrån var köttet kommer så funkar nog kattmat bra som ren proteinkälla. Men för oss som inte vill stoppa tjurpenis i mun finns det nog bättre alternativ.

Fast korv är ju också ett hopkok av alla konstiga delar på grisen och korv är ju inte speciellt proteinrikt i förhållande till hur många kalorier det innehåller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in