2008-02-27, 10:30
Medlem
Kan någon därute på ett simpelt sätt förklara exakt vad som egentligen spelar in för att man ska få ett 32 bitars operativ att visa och mappa alla 4GB och styra om pci enheter med mera till ett högre adressområde?

Idag sitter jag med en Dell d830 med dedikerat grafikkort. Jag har satt i 4GB RAM (2x2Gb moduler) och har uppgraderat BIOS till senste version och chipset drivern.

Stängt av PCI enheten.

Och likförbannat ger den mig 3,5-3,6Gb enbart.

Vad mer missar jag? Jag vet att det är tekniskt möjligt men vad missar jag liksom?

(tekniskt möjligt eftersom 32bitars operativ har en övre minnesgräns på 4GB och datorn kan adressera mer än 4GB....)

Frågor? Fråga på!
Citera
2008-02-27, 13:12
Medlem
Cheeseballs avatar
Det är inte tekniskt möjligt att få ut hela 4gb med 32 bits OS.
Citera
2008-02-27, 17:52
Medlem
Tryck i ett 64bits kompatibelt operativsystem tycker jag...
Citera
2008-02-27, 19:22
Medlem
DennisOlofs avatar
Precis, därför är det ingen vits att använda mer minne än 2Gb till 32bitars operativsystem.
Citera
2008-02-27, 19:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Precis, därför är det ingen vits att använda mer minne än 2Gb till 32bitars operativsystem.
Så du menar att det inte gör någon skillnad på om man har 2 eller 3 Gb minne ?? Det är ju 50% mer... Dessutom så används minnet mellan 3-4Gb av systemet så det är inte helt bortkastat...

Eftersom minne är i stort sett gratis idag så är det enklast o bäst att sätta i 4GB vilket är max i 32 bitars system, vill man sedan köra någon speciell applikation som kräver mer kan man välja ett 64 bitars os men får då vara medveten om att det blir problem med drivrutiner för hårdvara och att alla program inte fungerar...
Citera
2008-02-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeseball
Det är inte tekniskt möjligt att få ut hela 4gb med 32 bits OS.
Det är det visst, annars skulle jag inte fråga...

Jag har sett det, men nu är frågan vad jag gjorde då, som jag missar nu.
Citera
2008-02-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Så du menar att det inte gör någon skillnad på om man har 2 eller 3 Gb minne ?? Det är ju 50% mer... Dessutom så används minnet mellan 3-4Gb av systemet så det är inte helt bortkastat...

Eftersom minne är i stort sett gratis idag så är det enklast o bäst att sätta i 4GB vilket är max i 32 bitars system, vill man sedan köra någon speciell applikation som kräver mer kan man välja ett 64 bitars os men får då vara medveten om att det blir problem med drivrutiner för hårdvara och att alla program inte fungerar...
Jag kör 64-bitars sedan länge på min egen maskin, men detta problem gäller för jobbet. Drivrutiner har aldrig varit en issue, vilket jag är glad över.
Citera
2008-02-27, 21:03
Medlem
Citat:
Vet man inte ska man kanske inte svara.... du kanske kan förklara för alla de som får ut mellan 3.12Gb till 3.5GB ram i 32 bitars då att de hallicunerar.

Inte så men, kan någon som ens vet vad jag pratar om svara?
Tack Kimmdah2002 för ett bra svar.
Citera
2008-02-27, 21:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanAmex
Jag kör 64-bitars sedan länge på min egen maskin, men detta problem gäller för jobbet. Drivrutiner har aldrig varit en issue, vilket jag är glad över.
Har man behov av mer minne av någon anledning (filmredigering m.m.) så har man ju inget val då väljer man ett 64 bitars os och sätter i så mycket minne masiner klarar av (minne är gratis idag) annars ser jag ingen större anledning till att köra något annat än 32 bitars Om man inte kör datorn som en server använder man sällan mer än 3Gb

Har själv satt i 4Gb i min maskin o stängt av det virtuella minnet o den är stabil som få... 24 tim / 7 dag i veckan / 52 veckor om året. Startar bara om den när MS Update kräver det...
Citera
2008-02-27, 21:18
Medlem
kimdah2002s avatar
En sak till att tänka på är att det som rapporteras som tillgängligt minne i XP 32 bitars är osäkert då PAE aktiveras (om du har SP2 och 4Gb minne) operativet försöker ju då själv stuva om saker i minnet över 3Gb som tidigare tog plats under så minnet används till en viss del av systemet, men räknas inte ändå om ni förstår vad jag menar
Citera
2008-02-27, 21:31
Medlem
DennisOlofs avatar
AmericanAmex, värst vad ni blev sura då suck.

Klart att det gör skillnad, jag syftar snarare på att det är onödigt med mer minne än 2Gb, om ni inte tycker det, FINE, då får ni stå för det, jag anser det är onödigt.

Skriver inga fler inlägg i denna tråd, nöjda nu.
Citera
2008-02-27, 21:54
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
AmericanAmex, värst vad ni blev sura då suck.

Klart att det gör skillnad, jag syftar snarare på att det är onödigt med mer minne än 2Gb, om ni inte tycker det, FINE, då får ni stå för det, jag anser det är onödigt.

Skriver inga fler inlägg i denna tråd, nöjda nu.
Pratar vi Vista så är det där rent skitsnack. I XP kan det kanske stämma i en del fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in