Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag köpte oxlägg i skivor igår. Har aldrig tillagat det tidigare, men jag vågade mig på ett improviserat upplägg som gick ut på att jag brynde köttet och lät det koka länge i rödvin. Resultatet blev ett antal seniga och otäckt fettiga bitar kött hängande kring sina benpipor. Smaken var bra men själva köttet var i princip omöjligt att förtära. Vad gick fel?
Det är en köttbit som i sin ursprungliga form har utfört en hel del arbete. Innehåller därmed en stor del av muskler, fibrer, senor och fett insprängt däremellan. Ett sådant stycke kött bör kokas länge. Vill man påskynda processen så kan man dela köttet i mindre bitar. Pga den stora mängden bindväv så kommer själva konsistensen att likna fläsklägg utan fettrand och mörkare till färgen.
En sådan här köttbit bör du inte koka i vin, utan i buljong. Länge och väl. Vinet kan du (om sådan smak önskas) tillföra den avslutande halvtimmen. Man kokar således den här biten på ett liknande sätt som fläsklägg. Med en massa rotsaker och lättsaltat vatten/buljong. Man bör också bena köttstycket, rulla ihop det och binda ihop det innan kokning. Därefter bör köttet svalna något innan förtäring.
~Paul~