2008-02-26, 22:05
Medlem
rayraviolis avatar
Jag köpte oxlägg i skivor igår. Har aldrig tillagat det tidigare, men jag vågade mig på ett improviserat upplägg som gick ut på att jag brynde köttet och lät det koka länge i rödvin. Resultatet blev ett antal seniga och otäckt fettiga bitar kött hängande kring sina benpipor. Smaken var bra men själva köttet var i princip omöjligt att förtära. Vad gick fel?
Citera
2008-02-26, 22:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag köpte oxlägg i skivor igår. Har aldrig tillagat det tidigare, men jag vågade mig på ett improviserat upplägg som gick ut på att jag brynde köttet och lät det koka länge i rödvin. Resultatet blev ett antal seniga och otäckt fettiga bitar kött hängande kring sina benpipor. Smaken var bra men själva köttet var i princip omöjligt att förtära. Vad gick fel?
Det är en köttbit som i sin ursprungliga form har utfört en hel del arbete. Innehåller därmed en stor del av muskler, fibrer, senor och fett insprängt däremellan. Ett sådant stycke kött bör kokas länge. Vill man påskynda processen så kan man dela köttet i mindre bitar. Pga den stora mängden bindväv så kommer själva konsistensen att likna fläsklägg utan fettrand och mörkare till färgen.

En sådan här köttbit bör du inte koka i vin, utan i buljong. Länge och väl. Vinet kan du (om sådan smak önskas) tillföra den avslutande halvtimmen. Man kokar således den här biten på ett liknande sätt som fläsklägg. Med en massa rotsaker och lättsaltat vatten/buljong. Man bör också bena köttstycket, rulla ihop det och binda ihop det innan kokning. Därefter bör köttet svalna något innan förtäring.

~Paul~
Citera
2008-02-26, 22:21
Medlem
rayraviolis avatar
Tack. När du skriver länge och väl, hur länge menar du då? Jag kokade köttet ett par timmar drygt. En annan fråga är ju huruvida det är värt att anrätta en så här knepig köttbit. Det finns andra bitar av djuret som kostar ungefär lika mycket, men som inte är lika krävande. Ett exempel är högrev.
Citera
2008-02-26, 22:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Tack. När du skriver länge och väl, hur länge menar du då? Jag kokade köttet ett par timmar drygt. En annan fråga är ju huruvida det är värt att anrätta en så här knepig köttbit. Det finns andra bitar av djuret som kostar ungefär lika mycket, men som inte är lika krävande. Ett exempel är högrev.
Jo, jag tycker att det är värt mödan. Observera att de köttbitar som de flesta ratar är oftast de som har den mest utpräglade och angenäma smaken. Så är fallet i det här exemplet.

Man bör koka en sådan köttbit tills den nästan faller sönder i fibrer. Nästan! Kokar man för länge så blir resultatet en oaptitlig röra. Man får alltså passa på köttet så att detta inte händer.

När köttet har svalnat något så kan du servera de tillsammans med en god tartarsås och nykokt potatis, samt rödbetor till. Kanon!

~Paul~
Citera
2010-03-30, 19:25
Medlem
Samsis avatar
Hej kära forumiter,

Köpte på mig nötlägg i dag men jag har ingen aning om vad man kan göra med det, så
jag tänkte ber om hjälp.

En snabb googling ger "falsk osso bucco" samt City Gross varusida som säger att nötlägg = oxlägg.

Uppskattar informationen som finns i tråden, men jag bumpar den och ber om nya åsikter och tips!
Citera
2010-03-31, 12:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samsi
Hej kära forumiter,

Köpte på mig nötlägg i dag men jag har ingen aning om vad man kan göra med det, så
jag tänkte ber om hjälp.

En snabb googling ger "falsk osso bucco" samt City Gross varusida som säger att nötlägg = oxlägg.

Uppskattar informationen som finns i tråden, men jag bumpar den och ber om nya åsikter och tips!
Alltså oxlägg är ju samma sak som innan-/ytterlår med tillhörande ben. Om du söker på de nämnda styckdetaljerna så hittar du hur mycket info som helst.

~Paul~
Citera
2010-03-31, 19:11
Medlem
rayraviolis avatar
En uppdatering i frågan. Jag har insett att de bitar lägg jag köpte var riktiga skitbitar. Mest ben, med små köttdetaljer till. Jag har sett präktiga bitar ratiot kött/ben är avsevärt bättre. Det är uppenbarligen såna man ska leta efter.
Citera
2010-03-31, 20:10
Medlem
Hejsan!
Innanlår och ytterlår är absolut inte det samma som lägg.
Innanlår och ytterlår är bakdelskött, detta tillsammans med rullen och rostbiffen är alltså Överdelen av ett bakben på nöt. I mörhetsordningen, rostbiff,innanlår,ytterlår,rulle. OBS, rostas är en del av rostbiffen, närmare bestämt den lilla muskeln av två, Rostbiffen består alltså av två stycken muskler.
Lägg, fram och bak är delen under knät. Detta gäller för nöt i Sverige.
Om vi pratar gris, ser det lite annorlunda ut. Fram kan man hela benet ( vinkellägg).
Bak tar man en bit som omfattar både över och under knät. Man kan även ta bara biten över bakknät, då kallas den Klara lägg.

Åter till topic.
Kalvlägg och oxlägg kan lagas som ovan nämnts till osso bucco, vidare kan man göra soppa på den, alltså en variant av oxsvanssoppa. Samma förfarningssätt bara det att man kör på läggen istället för svansen.

Tips:
Prova gärna kindbackar ( kindmuskel), grymt god köttbit från både gris och nöt. Skall dock brässeras, alltså lite tidskrävande, men å andra sidan det är även lägg.

mvh/T
Senast redigerad av kalletolv 2010-03-31 kl. 20:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in