2008-02-26, 20:23
Medlem
MartinGurras avatar
Jag har ställt in så att dolda filer ska visas men ändå visas inte hosts-filen i c:\windows\system32\drivers\etc.
Den enda hosts-filen som finns är en hosts.bak. Jag provar att döpa om den till hosts men får då ett felmeddelande som säger att det redan finns en fil med det namnet.
Så jag startar en "kommandotolk" och skrivet type hosts. Då hittas filen och innehållet skrivs ut. (Den innehåller inget konstigt, 127.0.0.1 mappas till localhost och till en annan microsoftadress för att blocka wga)

Jag trodde först att det var något virus eller en trojan som hade dolt den mha ett rootkit men jag har scannat datorn utan att hitta något sådant. Dessutom talar väl faktumet att hosts-filen inte är modifierad för att det handlar om något annat?

Någon som har någon idé om varför jag inte kan hitta filen i utforskaren?(Den visas inte heller i kommandotolken med dir)
Citera
2008-02-26, 20:35
Medlem
Flamespectres avatar
För att du har avaktiverat "Visa skyddade systemfiler" eller liknande? Du kan ta bort systemfilsskyddet på filen genom att öppna kommandotolken i mappen och skriva "attrib -r -s hosts" och lägga till det igen med "attrib +r +s hosts".

Edit: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in