Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Nu är jag ingen expert på att köra just på rapsolja, men det finns några parametrar du måste beakta.
För det första kommer bränsleblandningen hålla låg densitet, och därmed ha lågt energiinneåll vid de temperaturer du pratar om. Du kanske har märkt att bilen går bättre kalla vinterdagar.
Detta beror på att luften helt enkelt är tätare, så du kan förbränna mer bränsle per motorvarv, och därmed få ut mer effekt ur motorn.
Lösningen skulle kunna vara att sköta den värmningen med kompressionen i motorn, men det tär på motorns nyttiga effekt.
Detta skrev jag och om det är problem kanske man kan ha en kompressor/turbo som komprimerar raps-luft bränslet för att få tillräckligt med energi till arbetstakten.
Men det borde fungera utan kompressor men att motorn helt enkelt blir svagare. Det kan man ju acceptera om man kan köra på raps och dyligt.
Citat:
Du kan inte använda spillvärmen från avgaserna.
Varför i hela friden kan jag inte förvärma luften från avgasröret?
Det är ju det självklara valet.
Citat:
Sen ska du hitta en motor som klarar av att operera under de temperaturer som det skulle leda till att förvärma bränsleblandningen till 325 grader. Keramik kanske skulle vara lösningen på det, men en sån motor är oerhört dyr att tillverka i dagsläget.
Insidan av motorn har en högre temperatur än 325 grader och att ha luft-bränsle temp på 350 grader borde inte vara några problem då energiinnehållet i gas är låg och själva värmen kommer från förbränningen av bränslet.
Citat:
För värmningen skulle man mycket riktigt kunna använda spillvärmen från avgaserna, åtminstone till en viss del.
Tack. Naturligtvis kan man det.
Citat:
Nästa grej är bränslets tändvillighet. Vilka kompressionsförhållanden måste du ha? Detta gäller både uppåt och nedåt, du måste hitta rätt kompressionsförhållande, det går inte att bara exempelvis minska det hur lågt som helst tills bränslet inte tänder på kompressionen längre.
Detta får man helt enkelt prova fram genom att ändra/justera ventilerna eller flytta kamrem.
Citat:
Har säkert missat en massa parametrar som måste beaktas, men det här ger väl en liten ide om det hela i alla fall.
På det hela taget är jag ganska säker på att ottomotorn är direkt olämplig att försöka köra på rapsolja. Det är nog dieselprincipen som gäller där.
Någon borde bara prova detta för man kan ju tjäna en hel del på att köra en bensinmotor på raps.
Magi