Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-26, 10:22
  #1
Medlem
rahanjams avatar
Alltså, jag vill lära mig lite om domänhantering och AD. Och så tänkte jag att jag skulle köra det lite praktiskt. Någon som har tips på vad man kan göra? Tänkte göra det hemma dvs så jag vet inte riktigt hur jag ska sätta upp det. Eller hur jag ska specifiera mig.

Vill installera en 2003 server och prova på att administrera lite, prova profiler osv.
Någon som har lite tipps? På vad man kan börja med?

Om denna tråden har hamnat fel, så får någon gärna slänga den till rätta!
Citera
2008-02-26, 14:21
  #2
Medlem
nat0ns avatar
sätt upp ett par virtuella maskiner med olika windows versioner som du ansluter till servern med, testa lite olika loginscript.. humm humm
Citera
2008-02-26, 15:27
  #3
Medlem
Ska du göra en server så ska du inte ha windows på den..

Om du skulle arbeta med det i framtiden så skulle du använda *nix eller *BSD. Det är med andra ord väldigt onödigt att lära sig använda windows som server.
Citera
2008-02-26, 15:43
  #4
Medlem
rahanjams avatar
Jag vill lära mig strukturen, hanteringen uppbyggnaden av AD. Sen vad gäller *nix , *bsd vet jag inte riktigt va du menar. Kan du förklara lite ?
Citera
2008-02-26, 16:49
  #5
Medlem
rahanjams avatar
Dubbelpost (gick inte att redigera min gamla post).

Men EDIT :

Referera gärna till några länkar, vad gäller andra typer av server operativ som verkar aktuellt att lära sig. Så jag kan gå in på det! Ska försöka sätta upp ett windows nät nu iallafal, får se vad som händer, och lär väl fråga ifall strul uppstår!
Citera
2008-02-28, 23:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Ska du göra en server så ska du inte ha windows på den..

Om du skulle arbeta med det i framtiden så skulle du använda *nix eller *BSD. Det är med andra ord väldigt onödigt att lära sig använda windows som server.


HAHAHAHAHA
Ja jävlar...
Citera
2008-03-06, 08:41
  #7
Medlem
rahanjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge
HAHAHAHAHA
Ja jävlar...

hehe, dryg jevel, ja!
Citera
2008-03-06, 08:59
  #8
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rahanjam
Alltså, jag vill lära mig lite om domänhantering och AD. Och så tänkte jag att jag skulle köra det lite praktiskt. Någon som har tips på vad man kan göra? Tänkte göra det hemma dvs så jag vet inte riktigt hur jag ska sätta upp det. Eller hur jag ska specifiera mig.

Vill installera en 2003 server och prova på att administrera lite, prova profiler osv.
Någon som har lite tipps? På vad man kan börja med?

Om denna tråden har hamnat fel, så får någon gärna slänga den till rätta!

Hej!

Börja med att spana in div. "How to"-artiklar:

http://support.microsoft.com/ph/3198

De lär ge dej en hyffsad grund att stå på!
Citera
2008-03-06, 09:05
  #9
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Ska du göra en server så ska du inte ha windows på den..

Om du skulle arbeta med det i framtiden så skulle du använda *nix eller *BSD. Det är med andra ord väldigt onödigt att lära sig använda windows som server.

Pst! Svaret på frågan du alltid ställt dej, men inte vågat fråga:
http://support.microsoft.com/default...b;en-us;247804

Oroa dej inte, jag säger inget till någon!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback