• 1
  • 2
2008-02-26, 00:51
Medlem
I_O_Us avatar
Min stora mardröm, så vansinnigt fult... Hjälp mig nu och stilla min oro utan att jag måste bli nykterist.

Men hur stor alkoholkonsumtion handlar det egentligen om? Åratal?

Kan jag få en röd alkisnäsa av att hårdsupa i typ en månad?

Om jag väl fått en röd alkisnäsa, är det permanent då eller försvinner det röda när man slutat dricka?

Eller är alkisnäsan en myt?

Men de flesta alkisar har faktiskt rödaktiga snokar... Skulle jag märka av sådana tendeser lägger jag av helt med boozen.
Citera
2008-02-26, 18:08
Medlem
Har nog med detta att göra:
http://www.systembolaget.se/AlkoholH...lergiamnen.htm
Citera
2008-02-26, 18:14
Medlem
Hade en lärare i grundskolan med väldigt röd näsa, en gång berättade han sin version av historian för mig. Enligt honom så blev den så efter en skidsemester då han förfrös näsan och någon sorts bakterie satte sig där. Och att detta var väldigt vanligt bland sjömän och även uteliggare.

Han hävdar alltså att det är en myt att det ska vara kopplat till alkohol, utan att det helt enkelt beror på klimatet
Citera
2008-02-26, 22:50
Medlem
I_O_Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenFantasi123
Har nog med detta att göra:
http://www.systembolaget.se/AlkoholH...lergiamnen.htm
Fast allergiska reaktioner är väl mer tillfälligt, jag menar ju kronisk röd snok trots att man slutat supa.

Citat:
Ursprungligen postat av Yorii
Hade en lärare i grundskolan med väldigt röd näsa, en gång berättade han sin version av historian för mig. Enligt honom så blev den så efter en skidsemester då han förfrös näsan och någon sorts bakterie satte sig där. Och att detta var väldigt vanligt bland sjömän och även uteliggare.

Han hävdar alltså att det är en myt att det ska vara kopplat till alkohol, utan att det helt enkelt beror på klimatet
Ja, det där har jag också hört. Så parkbänks-Connys röda näsa har kanske i själva verket att göra med att han vistas utomhus i kallt väder konstant, ist'llet för själva alkoholen.
Citera
2008-02-26, 22:55
Bannlyst
Min spontana inbillning gör gällande att den röda näsan kommer sig av stor genomblödning i näsans blodkärl, vilket torde tyda på att huden tunnas ut på något vis. Den blåröda tonen borde grunda sig på blodtillflöde, varför förfrysning inte låter särskilt trovärdigt. Så kallad "portvinsnäsa", alltså ett ökat blodtillflöde grundat att man förtär mycket blodförtunnande (ex. alkohol) känns lättare att tro på.

// Roger P.
Citera
2008-02-26, 23:05
Medlem
This_is_me_s avatar
Om det skulle stämma att man kan få en röd näsa av för mycket alkohol, så är det nog inte lätt hänt. Man måste nog supa väldigt länge och mycket för att få en sådan näsa. Om så är fallet finns det nog andra saker att oroa sig för än en röd näsa. Levern, hjärnan, hjärtat osv.
Citera
2008-02-26, 23:10
Medlem
Om du dricker mycket alkohol under lång tid kan du räkna med att få utvidgade blodkärl i ansiktet.
Det är ett fenomen som uppträder efter många år av alkoholmissbruk.

Du kan med andra ord få hela nyllet rödlila om du tutar på för mycket i många år.
Citera
2008-02-26, 23:12
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinson
Om du dricker mycket alkohol under lång tid kan du räkna med att få utvidgade blodkärl i ansiktet.
Det är ett fenomen som uppträder efter många år av alkoholmissbruk.

Du kan med andra ord få hela nyllet rödlila om du tutar på för mycket i många år.

Ja, det stämmer nog. Men efter många års drickande har man nog annat att oroa sig för än ett rött ansikte.
Citera
2008-02-26, 23:18
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Ja, det stämmer nog. Men efter många års drickande har man nog annat att oroa sig för än ett rött ansikte.
Ja som att pengarna inte räcker till spriten bland annat.
Citera
2008-02-26, 23:27
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Ja som att pengarna inte räcker till spriten bland annat.

Ja delvis, och det är ju ingen höjdare. Jag menar, det kan inte vara trevligt att gå runt i ett nyktert tillstånd medvetande om att man har ett rött ansikte. Nej, fram med flaskan och sup bort alla besvär.
Citera
2008-02-27, 00:14
Medlem
I_O_Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Min spontana inbillning gör gällande att den röda näsan kommer sig av stor genomblödning i näsans blodkärl, vilket torde tyda på att huden tunnas ut på något vis. Den blåröda tonen borde grunda sig på blodtillflöde, varför förfrysning inte låter särskilt trovärdigt. Så kallad "portvinsnäsa", alltså ett ökat blodtillflöde grundat att man förtär mycket blodförtunnande (ex. alkohol) känns lättare att tro på.

// Roger P.
Då kanske en lösning kan vara att börja bruka amfetamin då det har kärlsammandragande effekter..?

Anledningen till min fråga är att jag råkat supa ganska så hårt på sistone och då kommer hjärnspökena som ett brev på posten. Sitter typ med en lupp här och försöker hitta spår av rodnande nyanser i mitt anlete.
Citera
2008-02-27, 22:03
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I_O_U
Då kanske en lösning kan vara att börja bruka amfetamin då det har kärlsammandragande effekter..?

Anledningen till min fråga är att jag råkat supa ganska så hårt på sistone och då kommer hjärnspökena som ett brev på posten. Sitter typ med en lupp här och försöker hitta spår av rodnande nyanser i mitt anlete.

Jag tycker du låter lite för orolig över detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in