• 1
  • 2
2008-03-01, 01:10
Medlem
Sen finns det ju bakterier som bildar gift i maten när de trivs. Detta gift inaktiveras inte av kokning, så har man väl fått bakterietillväxt i exempelvis ärtsoppa så är soppan förverkad.
Citera
2008-03-01, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Sen finns det ju bakterier som bildar gift i maten när de trivs. Detta gift inaktiveras inte av kokning, så har man väl fått bakterietillväxt i exempelvis ärtsoppa så är soppan förverkad.

Apropå ärtsoppa så var det ju faktiskt ett älde boende där kocken ställde soppan i fönster för att svalna av den! vad han då inte tänkte på va ju att det va en stooooor kastrull så soppan vart alldrig riktigt nerkyld! det hela slutade med att några på äldre boendet faktiskt dog!
Ett bra tips är faktiskt att hälla den färdiga soppan i en avlång formoch sen ställa in den i kylen1 på det sättet kommer det gå mycket snabbare att få ner tempen
Citera
2008-03-01, 11:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Botox där har du en, populärast ställe var dåligt förslutna konserver.

Citat:
Ursprungligen postat av morbidhans
Apropå ärtsoppa så var det ju faktiskt ett älde boende där kocken ställde soppan i fönster för att svalna av den! vad han då inte tänkte på va ju att det va en stooooor kastrull så soppan vart alldrig riktigt nerkyld! det hela slutade med att några på äldre boendet faktiskt dog!
Ett bra tips är faktiskt att hälla den färdiga soppan i en avlång formoch sen ställa in den i kylen1 på det sättet kommer det gå mycket snabbare att få ner tempen
Läs ovan så hittar du en AB artikel som jag slängt upp om detta.
Vet inte om det du sa har hänt, men detta jag drog upp var att den uppvärmdes par ggr och var par dagar gammal.
Citera
2014-02-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musmatta
Jag har hört på lite olika håll att man måste låta maten kallna innan man försluter ex. en matlåda med lock. Annars skulle det bildas någon form av gift. Någon som kan referera till några åsikter om detta är sant/falskt?

Tänkte ställa samma fråga när jag hittade denna gamla tråd, jag blev lärd samma sak av min mor, och min nuvarande fru håller också envist fast vid denna myt att mat måste nå typ rumstemp innan den frys/kyls.

Det måste ju vara en myt till 100% möjligtvis har den haft nåt att göra med pre-kylskåp förvaring, typ förvaring i skafferi.

De flesta maträtter steks/kokas långt över den temperatur där bakterier dör, dvs man har i princip steril mat, att då tillsluta den direkt i en matlåda måste ju vara optimalt! Alla bakterier döda och inga nya kommer in...

Någon som försvarar denna gamla myt?
Citera
2014-02-19, 17:39
Medlem
Sereenas avatar
Att maten ska svalna innan man ställer den i kylen beror inte på bakterier utan på att kylskåpet inte ska ta skada.
Ur mathygenisk synvinkel så gäller ju snabbare du får ner tempen till förvaringstemp (~+4-8c för kyl) ju bättre, problemet är bara att det orsakar igenisade kylskåp mm
Citera
2014-02-19, 18:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Att maten ska svalna innan man ställer den i kylen beror inte på bakterier utan på att kylskåpet inte ska ta skada.
Ur mathygenisk synvinkel så gäller ju snabbare du får ner tempen till förvaringstemp (~+4-8c för kyl) ju bättre, problemet är bara att det orsakar igenisade kylskåp mm
Men kylen måste väl vara så bra idag, att dom pallar med lite varmt en stund?
Sen kanske inte kokande hett.

Det jag ogillar om man ställer in det för snabbt, är all jävla kondens som bildas.
Citera
2014-02-21, 03:49
Medlem
Och i kondensen som bildas i burken trivs mängder av olika bakterier väldigt bra om man ställer in varm mat i kylskåpet med locket på. Andra råvaror tar skada av att ställa in varmt.

Och att låta en soppa stå över natten, 25% risk att just du har entorotoxinbildande stafylokocker som kontaminerat soppan vilket du antagligen gjort när du smakat av, 48%~ risk om du är förkyld. Stafylokockgiftet bildas vid 10 grader och upp till 45 grader.
Enterotoxinbildning:
Temp: 10-45 grader
pH: 4,0-9,8
Salt: 10 % NaCI
Aw: >0,86
3-4 timmar i rumstemperatur räcker.

Att alla bakterier dör vid stekning är inte sant då många är sporbildande ex Clostridium perfringens överlever.
Senast redigerad av Razornaggaa 2014-02-21 kl. 03:54.
Citera
2014-02-22, 00:40
Moderator
Neksnors avatar
En gryta kan man kyla ner med ett kallvattenbad i diskhon innan den åker in i kylen.
Citera
2014-02-22, 12:10
Medlem
Isnatts avatar
Inom restaurangbranchen har man följande att gå efter, och brukar vara standardfrågor från livsmedelkontoret när dom gör besök:
Nedkylng: Under 8 grader inom 4 timmar.
Uppvärming av mat, så måste den upp i 70 grader.
Varmhållning: Ska hålla minst 60 grader, max 2 timmar får den varmhållas.
Citera
2014-02-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En gryta kan man kyla ner med ett kallvattenbad i diskhon innan den åker in i kylen.
Precis! Så brukar jag göra när jag har gjort matlådor. Väldigt smidigt. Har man vattentäta matlådor (dvs. utan lufthål) kan man lägga i flera stycken i diskhon och sedan fylla upp med iskallt vatten.
Citera
2014-02-23, 06:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men kylen måste väl vara så bra idag, att dom pallar med lite varmt en stund?
Sen kanske inte kokande hett.

jag ställer helt enkelt maten i skafferiet, brukar vara kallare där än i kylskåpet
Citera
2014-02-23, 10:56
Medlem
När jag läste mikrobiologi sa läraren alltid, håll kall mat kall och varm mat varm om man vill undvika bakterietillväxt och att få magsjuka. Som någon tidigare har sagt så är det sämst att ställa in varm mat i kylen eftersom att det höjer temperaturen i kylen och därmed risken för bakterietillväxt på sin egen och andra produkter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in