Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-24, 16:09
  #1
Medlem
Pentanistens avatar
Under de senaste veckorna har datorn helt utan anledning låst sig. Tangentbordet och musen la av, och 3 sec senare stannade skärmen. Efter ungefär 40 minuter och minst lika många omstarter av datorn sätter hårdvaran igång igen. Och när den sätter igång händer en intressant sak. Windows laddas nästan som vanligt, förutom att under uppstarten piper det otroligt högt två gånger. Det går smärtfritt att logga in, och efter det lägger startmenyn av, tillsammans med hela aktivitetsfältet och bakgrunden. Klockan stannar, det går bara att växla program med alt+tab och program kan bara startas genom objekt dock eller aktivitetshanteraren. När man stänger fönster så försvinner de inte, utan fungerar istället som bakgrundsbild

Det första jag tänkte var "Nu jävlar är det fel på moderkortet eller någon annan hårdvara". Men sedan kom jag underfund med att det kan vara något tokigt med explorer.exe. Efter att problemet uppstått och jag genomgått detta helvete så gjorde jag något innan jag startade om datorn. Jag avslutade explorer.exe.

Resultatet blev nästan identiskt till den dramatiska och oprovocerade krashen som allting börjar med. Så jag tror nog inte att det sitter i hårdvaran längre. Är det någon som kan erbjuda en lösning till detta helvete? Notera att problemet återkommer när man återställer windows.
Citera
2008-02-24, 18:53
  #2
Medlem
927s avatar
datorn piper inte om det är fel på windows, kolla vilket bios du använder

du kan ju alltid testa reparera windows
Citera
2008-02-24, 18:57
  #3
Medlem
hroobarbs avatar
En kass pinne RAM kan korrumpera aktiva program. Det har hänt mig en gång, jag kunde inte ens installera om XP!
Jag skulle testa att köra med bara en pinne om du har två.
Citera
2008-02-24, 23:33
  #4
Medlem
Jag funderar på interna batteriet på moderkortet eftersom klockan stannar. Kan ha blivit nåt fel i bios också, ta ur batteriet och sätt i det igen på en del moderkort ska man bygla en kontakt som sitter brevid batteriet också. Du får kolla manualen där. Men mitt tipps är batteriet på moderkortet och bios.Föresten kolla tempen på processorn se om det är mycket damm i fläkten på processorn, kanske datorn blir för varm kanske. Lycka till
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback